Skip to main content

PS4 Pro - specyfikacja, wygląd i najważniejsze informacje

Wszystko, co wiemy.

Po cichym potwierdzeniu zaraz przed targami E3, Sony ostatecznie ujawniło PS4 Pro. Urządzenie - wcześniej znane jako PS4 Neo czy PS4K - dołącza do Xbox Project Scorpio w nowej fali konsol „aktualizowanych” w czasie trwania generacji.

Po serii „przecieków” wcześniej w tym roku i po wrześniowym PlayStation Meeting, wiemy już, że PS4 Pro zaoferuje większe możliwości w kwestii wyświetlania obrazu. Najważniejszy jest specjalny tryb „Pro”, dostępny w wybranych grach i wyświetlający je w rozdzielczości 4K, ze wsparciem dla HDR.

PS4 Pro nie można myślić z PS4 slim. To drugie urządzenie to nadal standardowe PS4, ale w mniejszej obudowie. Wszystkie dodatkowe gadżety, jak pady DualShock 4 czy PS Camera, zadziałają na obu konsolach.

Premiera PS4 Pro 10 listopada, z ceną ustaloną w Europie na 399 euro. Dla porównania, nowy model PS4 - „slim” - będzie dostępny na rynku od 15 września, za 299 euro.


Specyfikacja PS4 Pro

Wstępnemu opisowi specyfikacji PS4 Pro kilka miesięcy temu przyglądało się Digital Foundry, ale mówiąc w skrócie - mamy tu podkręconą wersję procesora z oryginalnego PS4, do tego zwiększoną przepustowość pamięci, która co prawda nie skaluje się idealnie z 31% wzrostem mocy procesora, ale zapewnia więcej pamięci RAM do wykorzystania. Ponadto - lepszy procesor graficzny oparty na nadchodzącej technologii Polaris od AMD.

CPU Osiem rdzeni Jaguar 2,1GHz
GPU 36 ulepszonych jednostek GCN, 911MHz
Pamięć 8 GB DDR5
HDD 1 TB
Rozmiar 295 mm × 55 mm × 327 mm (szerokość, wysokość, głębokość)
Waga Około 3,3 kg
Napędy optyczne Blu-ray 6x CAV, DVD 8x CAV
Wyjścia i wejścia 3x USB 3.1, 1x AUX
Komunikacja Ethernet, IEEE 802.11, Bluetooth 4.0
Pobór prądu Maksymalnie 310 W
Temperatura pracy 5°C - 35°C
Złącze audio/video HDMI (4K/HDR), „digital optical”

Najważniejsze różnice pomiędzy PlayStation 4 a PS4 Pro:

  • Lepsza grafika i wydajność w grach przygotowanych z myślą o Pro
  • Skalowanie do rozdzielczości 4K w grach
  • Wideo w 4K (przez aplikacje Netflix i YouTube)
  • Odświeżona wersja pada DualShock 4
  • Dysk twardy o pojemności 1 TB w standardzie
PS4 PS4 Pro Ulepszenie
CPU Osiem rdzeni Jaguar 1,6GHz Osiem rdzeni Jaguar 2,1GHz 1,3x
GPU 18 jednostek obliczeniowych Radeon GCN, 800MHz 36 ulepszonych jednostek GCN, 911MHz 2,3x
RAM 8GB GDDR5 przy 176GB/s 8GB GDDR5 przy 218GB/s 24% więcej przepustowości, 512MB więcej pamięci do wykorzystania

PS4 Pro kontra PS4 - co się nie zmieni?

  • Ta sama biblioteka gier - brak tytułów na wyłączność PS4 Pro
  • Wsparcie dla tych samych kontrolerów i akcesoriów
  • Brak dodatkowych trybów czy funkcji gier na Pro. Niektóre elementy mogą być jednak usprawnione - na przykład przez wprowadzenie dodatkowych graczy do kooperacji na podzielonym ekranie na PS4 Pro
  • Współdzielony ekosystem PSN, wspólna gra między użytkownikami każdej wersji PS4
  • Zapisy, Trofea, dane kont PSN i interfejs użytkownika wspólne dla obu konsol
  • Identyczny PlayStation Store z wyszczególnieniem ulepszeń dla wersji PS4 Pro w opisach gier

Czego nie zaoferuje PS4 Pro:

  • Sprzęt nie będzie wyposażony w napęd Blu-ray UHD, więc materiały 4K będziemy musieli ściągać przez sieć

Wygląd i zdjęcia konsoli PS4 Pro

W kwestii wyglądu PS4 Pro nawiązuje do poprzednich projektów z rodziny PlayStation, lecz z dodaną trzecią „warstwą”. Obudowa nadal jest czarna, a rozmiary nie są dużo większe od PS4 slim i wynoszą 295 mm × 55 mm × 327 mm (szerokość, wysokość, głębokość).


Grafika i gry na PS4 Pro

Dopóki sami nie przetestujemy gier na PS4 w akcji, trudno dokładnie powiedzieć, jak wyglądać będą wersje gier na PlayStation 4 Pro, ale w teorii 2,3x więcej flopów i dodatkowe 512 MB pamięci powinno umożliwić uczynienie gier ładniejszymi. Z obowiązkowym wspieraniem gier na zwykłe PS4 wiążą się jednak pewne ograniczenia ewentualnych ulepszeń - tym bardziej że przez cały okres życia PS4, gry na obie wersje będą debiutowały zawsze tego samego dnia.

Możliwe ulepszenia graficzne:

  • Rozdzielczość - co najmniej 1080p
  • Więcej klatek na sekundę
  • Większa płynność
  • Dodatkowe efekty graficzne
  • Lepszej jakości efekty

Od października 2016 roku, wszystkie gry wydawane na PS4 muszą oferować także tryb PlayStation Pro, by oferować pewne ulepszenia i większą wydajność, niezależnie od tego czy chodzi o lepszą rozdzielczość czy dodatkowe efekty. Oznacza to, że największe tytuły - jak Gran Turismo Sport, Watch Dogs 2, Dishonored 2, PS VR - będą wspierać Pro.

Sony zachęca deweloperów - ale nie jest to wymagane - do aktualizowania starszych gier, by wprowadzać szereg ulepszeń, które mogłyby być dostrzegalne na PS4 Pro, co oznaczałoby, że największe hity wydane już na PS4 mogłyby zostać ulepszone.

Poniżej lista kilku potwierdzonych tytułów ze wsparciem dla PS4 Pro:

  • Horizon Zero Dawn
  • Days Gone
  • FIFA 17
  • Battlefield 1
  • Mass Effect Andromeda
  • Spiderman
  • Watch Dogs 2
  • Rise of the Tomb Raider
  • For Honor
  • Dishonored 2
  • Final Fantasy XV
  • Call of Duty: Infinite Warfare
  • Call of Duty: Modern Warfare Remastered
  • Killing Floor 2

PS4 Pro vs Project Scorpio

Project Scorpio jest dla Xbox One tym, czym PS4 Pro dla PS4. To znaczne ulepszenie w połowie generacji, które zaoferuje istotne usprawnienia w zakresie oprawy graficznej, rozdzielczości i płynności. Usprawnienia dotyczą nowych i istniejących już gier, a na platformie zadziałają wszystkie gry z oryginalnego urządzenia.

Jak jednak wypada porównanie specyfikacji? Xbox One zawsze odstawał nieco od PS4 pod względem wydajności, ale Project Scorpio prawdopodobnie okaże się lepsze nie tylko od PlayStation 4, ale także od wersji Pro, dzięki znacznie większym możliwościom, pozwalającym nawet na wspieranie natywnego 4K.

Cytując Digital Foundry: „Trudno o lepszy zwrot akcji. Spora część sukcesu PlayStation 4 wynika właśnie z mocniejszych podzespołów, w połączeniu ze skupieniem się na grach. Następna fala sprzętu zniweluje jednak tę przewagę. Wiemy już, że nowy model Sony nie uruchomi natywnego 4K w tytułach z górnej półki, co widzieliśmy w wewnętrznych dokumentach opisujących strategię skalowania dla Pro”.

PS4 PS4K Pro Xbox One Project Scorpio
CPU Osiem rdzeni Jaguar 1,6GHz Osiem rdzeni Jaguar 2,1GHz Osiem rdzeni Jaguar 1,75GHz Osiem rdzeni, spekulacja: podkręcony Jaguar lub odpowiednik
GPU 18 jednostek obliczeniowych Radeon GCN, 800MHz 36 jednostek obliczeniowych Radeon GCN, 911MHz 12 jednostek obliczeniowych GCN, 853MHz Spekulacja: 56/60 jednostek obliczeniowych GCN, 800-850MHz
RAM 8GB GDDR5 przy 176GB/s 8GB GDDR5 przy 218GB/s 8GB DDR3 przy 68GB/s i 32MB ESRAM przy (maksymalnie) 218GB/s Ponad 320GB/s przepustowości - spekulacja: 12GB GDDR5

Na Project Scorpio będziemy musieli poczekać dłużej. Microsoft potwierdził, że Scorpio nie trafi na rynek przed okresem świątecznym przyszłego roku. Cena także będzie różna, Digital Foundry przewiduje różnicę zakresu 300-400 zł między platformami.

Zobacz także