Metal Gear Solid 5 - Skradanie, transport, walka
Wyjaśniamy, co robić na początku gry i jak radzić sobie z problemami.
Ponieważ dzieło Hideo Kojimy ma charakter bardzo otwarty - zarówno jeśli chodzi o świat, jak i rozwój postaci czy fabuły - wielu graczy może się w nim nieco zagubić. Specjalnie dla nich stworzono ten rozdział poradnika - objaśniono w nim wszystkie najważniejsze elementy gry, na które warto na początku zwrócić uwagę.
Po zaliczeniu prologu gra przestaje trzymać nas za rączkę i wypuszcza zupełnie samych w całkowicie nowy świat. Od samego początku rozgrywki możemy dostać się do niemal dowolnego punktu w Afganistanie, co samo w sobie potrafi przerażać.
O ile pierwsze dwie misje dają nam bardzo konkretne cele i tłumaczą, co powinniśmy robić, o tyle wszystkie kolejne zadania dają nam już pełną swobodę. Warto więc zapoznać się z podstawowymi mechanizmami zabawy i korzystać z nich w optymalny sposób.
Skradanie
Jak przystało na skradankę, centralną rolę w Metal Gear Solid V: The Phantom Pain odgrywa system ukrywania się przed przeciwnikami. Na to, czy zostaniemy wykryci, wpływ mają:
- osłony - przed wzrokiem wroga mogą nas chronić nie tylko skrzynie, beczki i kamienie, ale również wysoka trawa;
- pora dnia - w nocy łatwiej się ukryć, ale sam Big Boss także niewiele widzi. Z czasem przeciwnicy coraz lepiej radzą sobie z ciemnością (latarki i nie tylko), a bohater zyskuje noktowizor;
- warunki atmosferyczne - burza piaskowa to doskonała zasłona, ale trudno w niej cokolwiek wypatrzeć;
- zasięg widzenia przeciwników - wrogowie są w stanie dostrzec bohatera z odległości około 50 metrów. Na dalszych odległościach jest dla nich niewidoczny, chyba że wyposażono ich w snajperkami lub my sami zachowujemy się w bardzo ekspresyjny sposób (np. biegniemy);
- kąt widzenia przeciwników - żołnierze widzą tylko to, co znajduje się przed nimi. Zajście ich od boku albo od tyłu to niemal stuprocentowa gwarancja sukcesu;
- oświetlenie - wrogowie są w stanie skierować na nas reflektory lub latarki - wówczas jesteśmy bardzo łatwym celem;
- tempo poruszania się bohatera - im szybciej się przemieszczamy, tym łatwiej nas usłyszeć. Najtrudniej dostrzec postać która się czołga, a najłatwiej - biegnącą lub strzelającą;
- hałas - rozbijając szyby i potrącając meble robimy na tyle dużo hałasu, że jesteśmy w stanie obudzić śpiących dotychczas wartowników i wzbudzić podejrzliwość u pozostałych;
- rodzaj stosowanej broni - oręż wyposażony w tłumiki działa bardzo cicho, można więc z niego korzystać nie wzbudzając niczyjego podejrzenia. Niestety tłumiki zużywają się po kilku strzałach i trzeba je wymieniać w zrzutach z zaopatrzeniem;
- kamuflaż - nie należy lekceważyć kartonów jako środków inwigilacji - schowany w nich Big Boss jest w stanie zakraść się do niemal dowolnej lokacji.
Transport
Czy chcemy tego czy nie, większość czasu w grze spędzimy na własnych nogach. Istnieją co prawda inne środki transportu, jak choćby koń czy helikopter, jednak w pierwszym przypadku ryzykujemy rozpoznanie przez wroga, a w drugim nie możemy swobodnie sterować pojazdem.
Jeśli chodzi o sposoby przemieszczania się, to koń jest bardzo dobrą i uniwersalną opcją - siedząc w siodle można się ukryć przed wrogiem, tym samym unikając wrogich spojrzeń. Na komputerze odpowiada za to klawisz C, a za zmianę kryjówki - klawisz V.
Helikopter może pojawić się tylko w określonych lokacjach na mapie. Pojazd służy też jako ruchome centrum dowodzenia, w którym możemy uzupełnić zapasy i postanowić, co zrobimy dalej.
Walka - eliminacja przeciwników
Z wrogami możemy radzić sobie na trzy sposoby: ogłuszając ich, usypiając lub zabijając.
W pierwszym przypadku musimy podejść do wrogiego żołnierza i wcisnąć klawisz ataku - postać zostanie powalona na glebę lub podduszona (jeśli dłużej wciśniemy przycisk). Wrogów trzymanych w żelaznym uścisku można też przesłuchać, co jest szalenie przydatną opcją. Jedyny minus ogłuszania wrogów polega na tym, że budzą się oni już po kilku minutach - należy więc porywać ich przy pomocy balonu lub szybko się ewakuować.
Usypianie to humanitarny sposób eliminacji - aby z niego skorzystać, wystarczy użyć broni wyposażonej w zatrute strzałki. Jeden pistolet tego typu posiadamy od samego początku gry. Haczyk polega na tym, że do natychmiastowego działania trucizna potrzebuje bezpośredniego kontaktu z głową przeciwnika - należy więc celować w twarz. Uśpieni wrogowie są bezwładni znacznie dłużej niż w przypadku ogłuszenia, ale ostatecznie także się budzą. Ich również można przenosić balonami.
Zabójstwo to najbardziej ostateczny ze sposobów - jeśli kogoś zabijemy, to nie wstanie on już ani z własnej woli, ani budzony przez swych towarzyszy (jak to ma miejsce w przypadku ogłuszenia i uśpienia). Wybierając ścieżkę zabójcy musimy się jednak nastawić na to, że otrzymamy karę punktową do ostatecznego wyniku.
Następnie: Metal Gear Solid 5 - Pieniądze i zasoby
Powrót do spisu treści: Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain - Poradnik, Solucja - opis przejścia, wszystkie misje i sekrety