W GTA 5 można już porozmawiać z NPC dzięki sztucznej inteligencji
Wystarczy mieć PC, mikrofon i znać angielski.
Jeszcze do niedawna możliwość porozmawiania z postaciami zamieszkującymi światy gier znajdowała się wyłącznie w sferze fantazji fanów technologii. Dziś marzenia stały się rzeczywistością, a NPC „ożyli” nawet w GTA 5.
Modele językowe oraz syntezatory mowy oparte o uczenie maszynowe nie tylko zaliczyły błyskawiczny skok technologiczny w ostatnich latach, ale stały się też łatwodostępne i bardzo popularne. Choć twórcy gier nadal korzystają z możliwości oferowanych przez SI dość rzadko, to w przypadku graczy sprawa wygląda zupełnie inaczej. Fani tworzą kolejne mody pozwalające porozmawiać z NPC w Skyrim, Mount & Blade 2 Bannerlord czy The Matrix Awakens, a teraz taka opcja pojawiła się także w GTA 5.
Niejaki bloctheworkerbloc udostępnił na portalu Nexus modyfikację Sentient Streets, która umożliwia rozmowę z NPC zamieszkującymi Los Santos i okolice. Wystarczy podejść do niemal dowolnej postaci stojącej na ulicy i aktywować ją odpowiednim przyciskiem klawiatury, po czym możemy użyć mikrofonu do naturalnej rozmowy w języku angielskim. NPC odpowiadają nam jakby byli żywymi ludźmi.
Moder zapewnia, że jego dzieło wykorzystuje ponad 30 różnych modeli językowych, które pozwalają na prowadzenie z NPC naturalnych rozmów w czasie rzeczywistym, czego przykład możemy zobaczyć na powyższym filmie. Co prawda SI nadal potrzebuje kilku sekund, by przetworzyć nasze zapytania oraz wygenerować odpowiedź, ale to typowe ograniczenie techniczne, które w kolejnych latach powinno stanowić coraz mniejszy problem.
Co więcej, modyfikacja oferuje własną linię fabularną skoncentrowaną na kulcie NihilAIsts, co można przetłumaczyć jako „NihilSIści”. Niestety, Sentient Streets nie jest typowym modem, więc proces instalacji jest dość skomplikowany i wymaga zainstalowania dodatkowych narzędzi oraz założenia konta Inworld, co może stanowić pewną przeszkodę. Pełny opis instalacji znajdziecie na oficjalnej stronie projektu.