Wybuchające beczki, czyli kultowe mechaniki w grach
Aż krew zalewa.
Gry to niezwykle urozmaicona rozrywka. Choć każdy tytuł reprezentuje konkretny gatunek, to pewne założenia stale się powtarzają.
To mechaniki, które zostały zapoczątkowane przez jedną produkcję, ale przyjęły się tak dobrze, że pozostali twórcy chętnie wykorzystują sprawdzone elementy w autorskich projektach.
Postanowiliśmy zebrać najsłynniejsze mechaniki i przypomnieć, jak wiele z podanych systemów wyznaczyło nowe standardy, określając kierunek rozwoju gatunku.
Wybuchające beczki i samochody
Wybuchające beczki i samochody to ikona wirtualnej rozrywki. Oddanie strzału w charakterystyczny pojemnik z paliwem powoduje wybuch, raniąc wrogów i niszcząc otoczenie. To nie tylko skuteczny, ale i efektowny sposób eliminowania przeciwników.
Mechanika jest na tyle popularna, że obecnie występuje niemal w każdej grze, w której posługujemy się bronią palną, np. Call of Duty, GTA czy słynące z licznych eksplozji Just Cause.
A co jeśli w pobliżu nie ma pojemnika z paliwem? Warto rozejrzeć się i poszukać samochodu. Choć w rzeczywistym świecie tak potraktowane auta nie wybuchają, a co najwyżej stają w płomieniach, to w grach jest zupełnie inaczej. Oddanie kilku celnych strzałów gwarantuje satysfakcjonującą eksplozję.
Czerwony „oddech”
Czerwony oddech to stosunkowo młoda mechanika, która szybko przyjęła się do kanonu gier za sprawą serii Call of Duty. Otrzymywanie obrażeń zmienia barwy ekranu na czerwony, informując nas o niskim stanie życia. Chwila oddechu w schronieniu gwarantuje powrót do zdrowia i gotowość do akcji.
Mechanika bardzo szybko przypadła do gustu graczom, potęgując dynamikę i tempo rozgrywki. Obecnie jednak twórcy znaleźli kompromis pomiędzy czerwonym oddechem a standardowym paskiem zdrowia, łącząc oba.
Coraz więcej gier regeneruje życie tylko do pewnego stopnia, po czym musimy szukać apteczek, jak w najnowszych odsłonach Wolfenstein.
Podwójny skok
Możliwość wykonania drugiego skoku w powietrzu to nieodłączny element niemal każdej platformówki i gry zręcznościowej. Niezależnie czy bohater posiada taką umiejętność nabytą, wrodzoną czy z pomocą specjalnych gadżetów - odruchowo chcemy wznieść się wyżej, wciskając podwójnie przypisany klawisz.
Prócz niewątpliwej swobody przemieszczania się, mechanika podwójnego skoku daje wiele możliwości projektantom poziomów. Lokacje mogą być bardziej pionowe, gwarantując większą różnorodność poruszania się i nowe przeszkody do uniknięcia.
Nie tylko gry zręcznościowe korzystały z podwójnego skoku. Tak naprawdę aspekt ten z powodzeniem wykorzystywano również w sieciowych - choć nie tylko - strzelaninach.
Aktywna pauza
Aktywna pauza to możliwość zatrzymania akcji gry, w celu zaplanowania kolejnych kroków. Wykorzystywana jest najczęściej w walce lub trudnych sytuacjach.
Wspomniana mechanika wykorzystywana była najczęściej na przełomie XX i XXI-wieku dzięki kultowej produkcji Baldur's Gate. Obecnie odeszła już w niepamięć ze względu na gatunek gier, w których wykorzystywano system zatrzymania czasu, czyli RPG w rzucie izometrycznym.
Aktywna pauza jednak do dzisiaj występuje w różnych produkcjach, a najlepszym przykładem jest duchowy spadkobierca Baldur's Gate, czyli Pillars of Eternity. Taki rodzaj ułatwienia stosowano także w niektórych strategiach.
Przyklejanie do ścian i osłony
Kiedy Epic Games wydało w 2006 roku Gears of War, nikt jeszcze nie wiedział, że właśnie wyznaczono nowe standardy strzelanek TPP i skradanek. Dające schronienie chowanie się przy ścianie i możliwość poruszania się wzdłuż osłony - to prawdziwy przełom w grach akcji.
Mechanika przyjęła się na tyle dobrze, że gracze uznają teraz chowanie się za osłonami za coś naturalnego.
System ukrywania się wykorzystywany jest obecnie w skradankach jak Hitman, grach akcji - Uncharted, a nawet w niektórych grach FPP, np. Deus Ex.
Bullet time
Bullet time to spowolnienie czasu na krótki moment, dające możliwość precyzyjnego oddania strzałów do przeciwników. Stworzona przez studio Remedy Entertainment gra Max Payne wprawiła w zachwyt graczy, głównie dzięki temu nowatorskiemu rozwiązaniu.
Choć współcześnie system wciąż jest wykorzystywany, to ewoluował na tyle mocno, że często w znaczny sposób odbiega od pierwowzoru. Jedną z takich wariacji jest polska gra Superhot, gdzie czas domyślnie jest spowolniony, a wraca do właściwego tempa przy poruszaniu się.
Automatyczny zapis gry
Choć nie jest dosłownie mechaniką gry, to ma tak kolosalne znaczenie, że nie sposób pominąć opcji auto-save w naszym zestawieniu.
Dziś brak automatycznego zapisu gry jest trudne do wyobrażenia, a przecież jeszcze niedawno zapamiętywaliśmy stan gry ręcznie. Przed każdą ważną walką, przed każdym wyjściem z gry, musieliśmy pamiętać o żmudnej czynności, aby nie stracić osiągniętego progresu.
Obecnie system jest niemal obligatoryjnym rozwiązaniem każdej produkcji. Na bieżąco informuje, kiedy następuje zapisywanie rozgrywki, aby w tym czasie nie wyłączać konsoli i nie narazić się na utratę zapisu.