Skip to main content

9 porad do trybu Bez powrotu w The Last of Us 2 Remastered

Wytrwaj. Przeżyj. Powtórz.

Dziś premiera The Last of Us Part 2 Remastered, a największą nowością tego wydania jest Bez powrotu. To coś zupełnie nowego dla serii: tryb roguelike, w którym mamy tylko jedno życie, a naszym zadaniem jest przejście serii potyczek i wygranie walki z bossem. Poniżej 9 porad, które powinny ułatwić ten proces.

Jeśli chciałbyś poznać absolutne podstawy trybu, zajrzyj na naszą stronę, na której tłumaczymy, jak grać w Bez powrotu.

Skradanie w Bez powrotu jest łatwiejsze, więc wybierz odpowiednią postać

Krótka piłka: skradanie jest w Bez powrotu łatwiejsze niż otwarta walka, szczególnie w początkowych fazach rozgrywki, a więc zanim odblokujemy bardziej wymagające wyzwania. Każdy wystrzał z niewytłumionej broni natychmiast alarmuje wszystkich wrogów na mapie o Twojej obecności - czy to ludzi, czy zainfekowanych.

Radzimy więc postawić na postacie, którymi łatwiej się skradać, a także dobierać sobie „ciche” wyposażenie. Doskonałą postacią, którą odblokujesz względnie szybko, jest Jesse, który w podstawowym wyposażeniu ma pistolet z tłumikiem. Tłumik co prawda się zużywa, ale można go wzmocnić umiejętnością oraz wytworzyć nowy.

Jeśli gra nie wymusza na Tobie otwartej walki, to skradanie zazwyczaj jest znacznie lepszym wyjściem. Zakradaj się do wrogów od tyłu i eliminuj ich po cichu, a tych, do których nie możesz dotrzeć, załatwiaj wytłumioną bronią lub łukiem.

Czasem lepiej wycofać się na pozycję defensywną, niż biec do nagrody

W trybie z falami wrogów za pokonanie każdej fali otrzymasz nagrodę w postaci skrzyni z amunicją i surowcami. Problem w tym, że pojawia się ona w sporej odległości od twojej aktualnej pozycji - a masz tylko 20 sekund oddechu, zanim nadciągnie kolejna fala.

Jeśli możesz sobie na to pozwolić (czyli przede wszystkim masz nieco amunicji), lepiej poszukać dobrej defensywnej pozycji, miejsca, w którym łatwo się będzie bronić lub odpierać atak. Jeśli pobiegniesz do skrzyni, to kolejną falę zaczniesz najpewniej tuż przy niej - i nie zdążysz chociażby wytworzyć apteczki.

Jest to ważne szczególnie w późniejszych Próbach, kiedy masz zazwyczaj wystarczająco amunicji i zasobów, a nadgorliwa chciwość może doprowadzić do porażki, bo znajdziesz się w miejscu niesprzyjającym obronie. Jednak nawet unikanie skrzynek nie musi oznaczać utraty znajdujących się w nich przedmiotów! Wszystko dzięki poniższej sztuczce.

Sztuczka z zostawianiem jednego przeciwnika przy życiu

Weterani trybu Zombies w Call of Duty zapewne wiedzą już, o co chodzi. Możesz swobodnie (mniej lub bardziej) eksplorować dany poziom bez limitu czasowego, dopóki żyje jeszcze jeden przeciwnik.

Oznacza to, że jeśli powstrzymasz się przed ostatnim zabójstwem i będziesz unikał wzroku pozostałego wroga, będziesz mógł przeczesać mapę w poszukiwaniu surowców oraz otworzyć skrzynki z nagrodami za poprzednie fale. To gigantyczna różnica, bo po ostatnim zabójstwie masz tylko kilka sekund, zanim gra „wyciągnie” Cię z mapy.

Regularnie zbieraj mocny ekwipunek z myślą o bossie

Ostatecznym poziomem każdego podejścia w Bez powrotu jest wymagająca walka z bossem, więc powinieneś cały czas mieć ją z tyłu głowy. Przygotowywanie się tylko na kolejne starcie to strategia, którą nie zajdziesz zbyt daleko.

Zamiast tego regularnie zbieraj ekwipunek z myślą o bossie. Mołotowy, bomby, miny, ciężkie uzbrojenie - kiedy będzie szansa na kupno takich przedmiotów i możesz sobie na to pozwolić, z pewnością warto to zrobić, nawet jeśli nie przydadzą się na kolejne starcie. W walce z bossem poczujesz się potem znacznie pewniej.

Bieg w kierunku wroga kontra bieg w kierunku przeciwnym

Czas na krótką lekcję mechaniki z bazowego The Last of Us 2, o której nie wszyscy gracze wiedzą - a która ma też zastosowanie w Bez powrotu.

  • Kiedy biegniesz w kierunku przeciwnym do wrogów (czyli masz ich za plecami), celują oni znacznie gorzej. Jest duża szansa, że uda Ci się uciec bez otrzymania obrażeń
  • Kiedy biegniesz w kierunku wroga, celuje on znacznie lepiej. Jest bardzo duża szansa, że zostaniesz postrzelony

W podbramkowych sytuacjach nie bój się więc odwrócić na pięcie i po prostu zwiać wrogom - szczególnie że wystarczy na chwilę zniknąć im z oczu, by stracili wiedzę o Twojej pozycji.

Sztuczka z cegłą/butelką przy skradaniu

Kolejna lekcja z podstawowej wersji gry. Kiedy podkradasz się po cichu do wroga - niezależnie, czy to człowiek, czy zainfekowany - warto trzymać w dłoni butelkę lub cegłę. Jeśli odwróci się i niemal zauważy Cię przed tym, jak zdążysz do niego podejść, po prostu naciśnij R2, by go ogłuszyć.

Trafiony w ten sposób przeciwnik nie alarmuje pozostałych wrogów na mapie, więc kupisz sobie dzięki temu kilka dodatkowych sekund, by podejść do niego i załatwić sprawę po cichu. Musisz oczywiście zdążyć, zanim skończy się „status ogłuszenia”.

Im dłużej grasz, tym większa różnorodność trybu Bez powrotu

Tryb bez powrotu jest skonstruowany tak, że początkowo oferuje jedynie ułamek pewnych elementów możliwych do wylosowania. Z czasem robi się ciekawiej, bo odblokowujemy więcej kompanów, frakcji przeciwników, bossów, gambitów (opcjonalnych zleceń), modyfikatorów, no i oczywiście postaci, którymi możemy kierować.

Wszystko dzięki systemowi postępów, który mimo inspiracji podgatunkiem roguelike został wdrożony do gry. Wykonując konkretne wyzwania (które początkowo polegają w większości na rozgrywaniu Prób), otrzymujemy nowe elementy, które trafią do puli możliwych do wylosowania rzeczy. Aby je przejrzeć, w głównym menu wejdź do zakładki Wyzwania.

Postępów poczynionych w ramach Wyzwań nie tracimy nawet po śmierci.

Pamiętaj o przetasowaniu przedmiotów w sklepie, ale zbieraj też monety na złotą broń

„Sklep”, czyli szafka z zaopatrzeniem w kryjówce, oferuje zestaw losowych przedmiotów po każdym powrocie z misji. Pamiętaj, że możesz je przetasować w zamian za 3 monety. To całkiem atrakcyjna cena - może w kolejnej partii trafisz na coś wyjątkowego?

Takimi wyjątkowymi przedmiotami są między innymi złote bronie, czyli np. pistolet maszynowy czy miotacz ognia. Takie egzemplarze potrafią mocno ułatwić potyczkę, szczególnie w walce z bossem, ale kosztują aż 15 monet. Warto o tym pamiętać i odkładać nieco pieniędzy na wypadek, gdyby miały się pojawić.

Nie lubisz jakiegoś typu Próby albo rodzaju przeciwników? Wypróbuj niestandardową rozgrywkę

Tryb Bez powrotu jest dość specyficzny, bo im dłużej gramy, tym dorzuca nam więcej wyzwań i różnorodności. Jeśli nie pasuje Ci jakiś aspekt rozgrywki, jest duża szansa, że możesz go zmodyfikować lub wyłączyć, wybierając na samym początku niestandardową rozgrywkę.

Oto elementy, które możesz tam wyłączyć (lub usunąć z puli losowania):

  • Mechaniki - w tym rodzaje Prób i gambity. Jest też możliwość przedłużenia liczniku czasu
  • Wszystkie frakcje wrogów
  • Wszyscy bossowie
  • Wszystkie odblokowane modyfikacje

Miłej zabawy i powodzenia w trybie Bez powrotu!

Zobacz także