Activision w sekrecie wyłączyło kontrowersyjną funkcję w Call of Duty. Podobno nikomu się to nie spodobało
Wydawca dowiódł racji?
Czy tryb sieciowy w Call of Duty powinien dobierać graczy na podstawie ich umiejętności, by nie stawali w szranki ze zbyt wymagającymi oponentami? Wśród fanów to od lat kwestia sporna, ale wielu z nich uważa, że tzw. skill based matchmaking powinien być wyłączony, bo nie pozwala się rozwijać. Okazuje się, że Activision w sekrecie wyłączyło SBMM części graczy i zaobserwowało, że „nikomu się to nie spodobało”.
Wyniki badań i wgląd w system dobierania graczy na podstawie skilla zapewnia opublikowany przez Activision 25-stronicowy dokument o SBMM. Jak czytamy w rapocie, Activision „potajemnie stopniowo wyłączało SBMM u graczy i monitorowało ich chęć do pozostania w grze... i okazało się, że wszyscy to znienawidzili. Była większa liczba rezygnacji, mniej czasu spędzonego na grze i większa liczba meczów z jednostronną przewagą”.
„Chronienie” nieco mniej doświadczonych i uzdolnionych graczy przed typowymi wymiataczami to właśnie główny argument za stosowaniem systemu SBMM. Niektórzy twierdzą jednak, że to nadmierne patronizowanie i od lat nawołują do wyłączenia narzędzia, mimo że umiejętności odgrywają tylko częściową rolę w systemie dobierania graczy. Jeśli jednak wierzyć eksperymentom Activision, nie byłby to dobry pomysł.
Oto, co jeszcze ustaliło Activision w ramach badań:
- „Granie przeciwko lepszym przeciwnikom może sprawić, że gracze z czasem staną się bardziej doświadczeni, ale nasze testy wykazały, że bycie znacznie gorszym w meczach prowadzi graczy do opuszczania trwających meczów lub rezygnacji z gry w trybie wieloosobowym”;
- Według raportu, SBMM tworzy środowisko, w którym „gracze mogą wnieść znaczący wkład w swoją drużynę, nie tylko dzięki zwycięstwom, ale także dzięki osobistym rekordom i osiągnięciom”;
- System zapobiega też podobno meczom, w których jedna drużyna jest miażdżona przez drugą, co często prowadzi do tzw. rage quitów, czyli wychodzenia z gry w złości.
Wydawca Call of Duty wspomniał też, że w przeszłości rozważał stworzenie playlisty rozgrywek, która w dobieraniu graczy wykluczałaby czynnik związany z umiejętnościami, jednak „testy wykazały, że gracze o niskich i średnich umiejętnościach raczej nie uczestniczyliby w takiej playliście”. A jako że mecze mogą być tworzone tylko przez graczy aktywnie szukających danej playlisty, w takich rozgrywkach spotykaliby się tylko gracze o wysokich umiejętnościach.