Skip to main content

Activision w sekrecie wyłączyło kontrowersyjną funkcję w Call of Duty. Podobno nikomu się to nie spodobało

Wydawca dowiódł racji?

Czy tryb sieciowy w Call of Duty powinien dobierać graczy na podstawie ich umiejętności, by nie stawali w szranki ze zbyt wymagającymi oponentami? Wśród fanów to od lat kwestia sporna, ale wielu z nich uważa, że tzw. skill based matchmaking powinien być wyłączony, bo nie pozwala się rozwijać. Okazuje się, że Activision w sekrecie wyłączyło SBMM części graczy i zaobserwowało, że „nikomu się to nie spodobało”.

Wyniki badań i wgląd w system dobierania graczy na podstawie skilla zapewnia opublikowany przez Activision 25-stronicowy dokument o SBMM. Jak czytamy w rapocie, Activision „potajemnie stopniowo wyłączało SBMM u graczy i monitorowało ich chęć do pozostania w grze... i okazało się, że wszyscy to znienawidzili. Była większa liczba rezygnacji, mniej czasu spędzonego na grze i większa liczba meczów z jednostronną przewagą”.

„Chronienie” nieco mniej doświadczonych i uzdolnionych graczy przed typowymi wymiataczami to właśnie główny argument za stosowaniem systemu SBMM. Niektórzy twierdzą jednak, że to nadmierne patronizowanie i od lat nawołują do wyłączenia narzędzia, mimo że umiejętności odgrywają tylko częściową rolę w systemie dobierania graczy. Jeśli jednak wierzyć eksperymentom Activision, nie byłby to dobry pomysł.

Activision już od dłuższego czasu próbuje przekonać graczy do systemu dobierania graczy na podstawie umiejętności

Oto, co jeszcze ustaliło Activision w ramach badań:

  • „Granie przeciwko lepszym przeciwnikom może sprawić, że gracze z czasem staną się bardziej doświadczeni, ale nasze testy wykazały, że bycie znacznie gorszym w meczach prowadzi graczy do opuszczania trwających meczów lub rezygnacji z gry w trybie wieloosobowym”;
  • Według raportu, SBMM tworzy środowisko, w którym „gracze mogą wnieść znaczący wkład w swoją drużynę, nie tylko dzięki zwycięstwom, ale także dzięki osobistym rekordom i osiągnięciom”;
  • System zapobiega też podobno meczom, w których jedna drużyna jest miażdżona przez drugą, co często prowadzi do tzw. rage quitów, czyli wychodzenia z gry w złości.

Wydawca Call of Duty wspomniał też, że w przeszłości rozważał stworzenie playlisty rozgrywek, która w dobieraniu graczy wykluczałaby czynnik związany z umiejętnościami, jednak „testy wykazały, że gracze o niskich i średnich umiejętnościach raczej nie uczestniczyliby w takiej playliście”. A jako że mecze mogą być tworzone tylko przez graczy aktywnie szukających danej playlisty, w takich rozgrywkach spotykaliby się tylko gracze o wysokich umiejętnościach.

Zobacz także