Skip to main content

Aion - Mag: różnice między zaklinaczem a czarodziejem

Użytkownicy magii.

Osoby chcące zagłębić się w sztuki magiczne, powinny zacząć swoją przygodę z Magiem. Klasa ta koncentruje się na zadawaniu obrażeń dystansowych, od konkretnego żywiołu. Przez pierwsze 10 poziomów otrzymamy zestaw czarów ofensywnych, służących do jak najszybszego eliminowania wroga. Postać ta posiada niski współczynnik obrony, dlatego łatwo ulega przeciwnikom w zwarciu. Mechanizmem obronnym jest z kolei magia ograniczająca swobodę ruchów (CC).

Mag może zdecydować się na jedną z dwóch specjalizacji: Zaklinacz (Spiritmaster), lub Czarodziej. Ten pierwszy oferuje zupełnie odmienne doznania, zaś drugi jest rozwinięciem klasy podstawowej.


Zaklinacz jest mistrzem duchów i żywiołów

Polska nazwa tej specjalizacji, Zaklinacz, może być myląca. W oryginalnym wydaniu, klasa ta nazywana jest Spiritmaster, co o wiele lepiej oddaje mechanizm jej działania. Dlaczego? Otóż bohaterowie decydujący się na zabawę tego rodzaju bohaterem stają się mistrzami żywiołów. W efekcie, jako jedyni w Aionie mają do swojej dyspozycji przywołańce. Te służą im pomocą w walce i reprezentują każdy z żywiołów: ogień, woda, wiatr oraz ziemia.

Żywiołak ognia jest stworem walczącym w zwarciu. Najbardziej zbalansowany, często używany do expienia przez Zaklinaczy. Woda specjalizuje się w atakach dystansowych, zapewniając postaci spory wzrost obrażeń. Przywołaniec wiatru głównie wykorzystywany jest w walkach PvP, ze względu na czar ogłuszający oraz prędkość poruszania się. Stwór ziemi z kolei zajmuje się tankowaniem - jest najtwardszy ze wszystkich i może się leczyć, dlatego niektórzy Spiritmasterzy wybierają go, jako głównego pomocnika.

Klasa ta chodzi w najmniej wytrzymałym rodzaju zbroi, czyli szatach. W efekcie niski poziom wytrzymałości na obrażenia fizyczne eliminuje ich z walk w zwarciu. Posługują się jednym z dwóch rodzajów broni: kryształów (kul) lub książek. Kryształy zapewniają większe obrażenia, ale są mniej celne, dlatego używa się ich do PvE. Z książkami jest odwrotnie, stąd ich dominacja w PvP. Warto wybierać broń z bonusem do skrócenia czasu rzucania czarów oraz przyśpieszenia prędkości ataku.

Duchy to przydatne wsparcie dla drużyny

Dlaczego ta ostatnia statystyka, skoro głównie korzystają z niej klasy walczące wręcz? Otóż Zaklinacz ma spory asortyment zaklęć natychmiastowych (instant), które korzystają z tego bonusu. Może wydawać się to dziwne, ale tak właśnie jest. Spiritmasterzy specjalizują się w atakach rozłożonych w czasie (DOT), oraz czarach osłabiających (debuff). Do tego posługują się magią ograniczającą ruch przeciwnika (CC). Z powodu nietypowego asortymentu magicznego, Zaklinacze nie są tak często widziani na instancjach. Ich podstawową rolą jest osłabianie wroga, co głównie sprawdza się podczas walk z graczami.

W efekcie klasa ta często musi polegać na PvP, jeśli chce zdobyć konkretny ekwipunek, nie mogąc skorzystać z dobrodziejstw PvE. Rola w drużynie to zadawanie obrażeń, dlatego głównymi statystykami jest zwiększenie obrażeń magicznych (magic boost) oraz celności magicznej (magic accuracy). W zasadzie nic innego, jeśli chodzi o Manastones, nie jest dla nich istotne.


Czarodziej to magiczny specjalista

Decydując się na Czarodzieja gracze muszą oczekiwać po prostu bardziej rozwiniętego Maga. Ta specjalizacja rozbudowuje mechaniki klasy podstawowej, wprowadzając sporo ataków łączonych i czarów od różnych żywiołów. Należy jednak pamiętać, że ta ostatnia nowość nie ma praktycznego przełożenia na zabawę. Postacie mogą zmieniać swoje odporności na ataki magiczne, a Czarodziej ma możliwość zwiększenia wrażliwości na konkretny żywioł, jednak nie ma to większego znaczenia.

Ci rozbudowani Magowie koncentrują się na zadawaniu obrażeń i to w ogromnych liczbach. W stosunku do Zaklinaczy mają mocno ograniczoną liczbę czarów osłabiających, czy kontroli tłumu (CC). Całość zaś nadrabiają sporymi obrażeniami. Ze względu jednak na to, o wiele chętniej widziani są w PvE. W walkach pomiędzy graczami nie tylko siła ciosów jest istotna, częściej liczą się efekty wzmacniające, osłabiające, czy ogłuszenia. Z tego powodu Czarodzieje mają większe problemy w PvP i muszą polegać na wsparciu innych klas.

Ta specjalizacja również zaopatruje się w szaty oraz korzysta z dobrodziejstw kuli lub księgi. Inaczej jednak niż Spiritmaster, Czarodziej nie używa statystyki zwiększającej szybkość ataku. W pełni za to wykorzystuje skrócenie czasu rzucania czarów. Głównie za sprawą tego, że ta klasa ma małą ilość magii natychmiastowej, za to sporo ataków wymagających czekania.

Trenowanie kombinacji to podstawa!

Podobnie jak Zaklinacz, rozwinięci Magowie powinni koncentrować się na zwiększeniu obrażeń magicznych (magic boost) oraz ich celności (magic accuracy), jeśli chodzi o Manastones. Pierwsza statystyka jest istotniejsza na PvE, dlatego również warto w tym aspekcie brać kule. Druga cecha przydaje się podczas walk z innymi graczami, stąd przewaga ksiąg w PvP.


Spis treści: Aion - poradnik i najlepsze porady

Następnie: Aion - Kapłan: wszystko o pomocnikach

Zobacz także:

- Aion - Bojownik: gra w zwarciu

- Aion - Zwiadowca: łowca i skrytobójca

- Aion - Artysta: rola w drużynie oraz zastosowanie

- Aion - Inżynier: pistolety a mech


Podczas zabawy Czarodziejem należy pamiętać, że różne ataki mają odmienne kombinacje i wpływają na siebie nawzajem. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na opanowanie sekwencji ciosów i sprawdzenie, które zestawienie zadaje większe obrażenia, a które daje efekt kontroli tłumu. Jest również możliwość osłabienia swojej magii przez źle dobraną kombinację, dlatego ma to ogromne znaczenie dla rozgrywki.

Zobacz także