AMD: narzędzia Gameworks od Nvidii osłabiają wydajność gier na kartach Radeon
„To jawne zagrożenie dla graczy.”
Robert Hallock, szef działu komunikacji technologii i oprogramowania w AMD, stwierdził, że technologie Gameworks od firmy Nvidia szkodzą wydajności gier na systemach z kartami graficznymi Radeon.
„Gameworks reprezentuje jawne zagrożenie dla graczy, ponieważ celowo obniża wydajność na kartach AMD (a to 40 procent rynku), by zapewnić przewagę produktom Nvidii” - powiedział Hallock w rozmowie z Forbes.
Gameworks to zestaw technologii i systemów zaprojektowanych przez inżynierów Nvidii i dostępnych wyłącznie dla posiadaczy procesorów graficznych GeForce. To między innymi PhysX zapewniający realistyczną fizykę płynów i lepszą jakość efektów cząsteczkowych, czy też odpowiedzialny za efektowne cieniowanie ShadowWorks.
Z opisywanych narzędzi korzystają między innymi projektanci serii Assassin's Creed i Splinter Cell z Ubisoftu, czy też twórcy cyklu Batman Arkham.
Przedstawiciel AMD podkreślił, że wykorzystanie Gameworks przez deweloperów wiąże się często z „wykluczeniem możliwości przyjmowania sugestii AMD, które mogą pozytywnie wpłynąć na wydajność produktu i poprawić optymalizację”.
Hallock stwierdził także, że narzędzia Gameworks utrudniają pracę nad sterownikami.
Nvidia nie ustosunkowała się oficjalnie do wypowiedzi przedstawiciela AMD. Jeden z byłych pracowników skomentował tylko na Twitterze, że zarzuty są bezpodstawne.
„Podczas sześciu lat pracy nigdy nie zasugerowałem żadnemu deweloperowi, by odmawiał współpracy czy nie udostępniał kodu przedstawicielom AMD, lub też by usuwał elementy istotne dla AMD” - napisał John McDonald.
Poniżej zwiastun produkcji Batman: Arkham Origins prezentujący efekty wykorzystania technologii Gameworks.