AMD oficjalnym partnerem Starfield na PC. Gracze nie są zadowoleni
„Czerwoni” mogą zablokować DLSS.
AMD ogłosiło partnerstwo z Bethesdą w ramach pecetowej wersji Starfield. „Czerwoni” obiecują wycisnąć tyle wydajności, ile się da, ale większość graczy jest rozczarowana wieściami. Kluczowe w tej sprawie są bowiem technologie upscale'owania obrazu - dostaniemy FSR 2 od AMD, ale potencjalnie może zabraknąć DLSS od Nvidii.
Choć - w przeciwieństwie do FSR - DLSS działa tylko na kartach graficznych „zielonych”, technologia Nvidii jest zdecydowanie bardziej lubianym rozwiązaniem i powszechnie uznaje się je po prostu za lepsze. FSR gorzej radzi sobie z generowaniem „czystych” klatek, a niektórzy kojarzą je wręcz z rozmytym i nieczytelnym obrazem oraz nieprzyjemnym migotaniem, szczególnie w przypadku roślinności.
Konsole Xbox Series X i S działają na CPU i GPU właśnie od AMD, więc partnerstwo nie powinno dziwić. Problem w tym, że Nvidia nie ma w zwyczaju blokowania innych form upscalingu z gier obsługujących DLSS na PC, natomiast AMD się to zdarzało. Na razie „czerwoni” milczą w tej sprawie, ale istnieje prawdopodobieństwo, że gracze pecetowi użyją DLSS (czy nawet XeSS, kolejnej popularnej techniki) w Starfieldzie dopiero wtedy, gdy zabiorą się za to moderzy.
Komentarze internautów to mieszanka krytyki, zdziwienia i rozczarowania, a nastroje dobrze reprezentuje rozkład „łapek” pod oficjalnym materiałem zapowiadającym partnerstwo: aktualnie 1,6 tys. w górę przy 3,4 tys. w dół.
Na forum ResetEra właściwie trudno znaleźć jakąś pozytywną reakcję na wieści. Oto przykładowe komentarze (z jakąś głębszą treścią, bo jest tu też dużo samotnych wulgaryzmów):
- „RIP wydajność i jakość obrazu”
- „Cóż, pożegnajmy jakość obrazu przy upscalingu”
- „Według mnie to raczej nie są dobre wieści. DLSS zazwyczaj nie jest dostępny, gdy partnerem jest AMD”
- „Dajcie spokój, wycofajcie się z tego”
- „Nadchodzi rozmazany syf”
- „Świetnie. Teraz obie wersje [na Xbox i PC - dop. red.] będą słabe”
A co mówią samo AMD i Bethesda? Obiecują „odblokowanie pełnego potencjału Starfield”, a Todd Howard ujawnił, że inżynierowie z AMD mieli dostęp do kodu źródłowego Starfield, by dopasować go do FSR 2.
- Ściśle współpracowaliśmy z Bethesda Game Studios, by zoptymalizować Starfield zarówno pod Xbox, jak i PC z procesorami Ryzen 7000 i kartami graficznymi Radeon 7000 - tłumaczy Jack Huynh, wiceszef działu Computing and Graphics w AMD. - Jako wieloletni gracz, jestem podekscytowany, że partnerstwo Bethesdy i AMD stworzy przełomowe doświadczenie z większą immersją i większą ilością detali.