Skip to main content

AMD ogłasza technologię Mantle

Konsolowe podejście do grafiki na PC.

Podczas konferencji na Hawajach, AMD zaprezentowało technologię Mantle. Rozwiązanie oferuje deweloperom bezpośredni dostęp do kart graficznych tego producenta, ignorując ograniczenia narzucane przez DirectX. Podobne systemy stosuje się w konsolach.

Mantle powstaje we współpracy ze studiem DICE, odpowiedzialnym za serię Battlefield. To właśnie najnowsza odsłona cyklu strzelanek będzie pierwszą grą z wsparciem dla tej technologii.

W skrócie, AMD oferuje dostęp niskiego poziomu do kart zbudowanych na bazie architektury Graphics Core Next (GCN). Mantle całkowicie zastępuje DirectX 11 i bezpośrednio odpowiada za wyświetlaną grafikę.

Rozwiązanie porównać można do GNM API stosowanego w PlayStation 4, które zapewnia dostęp niskiego poziomu, ale jednocześnie jest w pełni kompatybilne z rozwiązaniami Microsoftu w dziedzinie shaderów (HLSL). Potencjalnie oznacza to, że optymalizacja gier z myślą o konsolach znajdzie zastosowanie także na PC z kartami AMD. Dostępne będą także efekty graficzne nie wspieranie obecnie przez DirectX, a dostępne w sterownikach AMD.

Po raz pierwszy deweloperzy otrzymają także bezpośredni dostęp do pamięci RAM kart graficznych, zarządzany standardowo przez DirectX, co może przełożyć się na znacznie zwiększenie wydajności.

Prezentacja na Hawajach to dopiero pierwsze spojrzenie na nową technologię. Więcej szczegółowych informacji poznamy między 11 a 13 listopada, podczas AMD Developer Summit APU13.

Prezentacja Mantle

Zobacz także