Skip to main content

AMD Radeon RX 480 4 GB kontra 8 GB - Test

Czy więcej RAM-u popłaca?

Pozostaje jeszcze jedna kwestia związana z Radeonem RX 480. Nasz pierwszy test bazował na referencyjnej wersji 8 GB, dostarczonej przez AMD. Główną „atrakcją” związaną z najnowszą kartą jest jednak cena, a ta powinna być niższa w przypadku modeli 4 GB, nawet jeśli znalezienie takiego sprzętu w polskich sklepach graniczy jeszcze z cudem.

Szukamy odpowiedzi na trzy pytania: czy w ogóle potrzeba dodatkowych 4 GB pamięci? Po drugie, czy w scenariuszach pomijających zasoby pamięci pojawią się jakiś różnice w wydajności? Po trzecie, jak wypada zestawienie z teoretycznie droższym GTX 1060?

Fizycznie oba modele karty są identycznie: ta sama obudowa, porty (trzy DisplayPorts i jeden HDMI 2.0), sześciopinowe złącze zasilacza i opcje oprogramowania. Również w rdzeniu urządzenia nie doczekamy się żadnych zmian pod względem taktowania. Wersja 4 GB oferuje jednak taktowanie pamięci na poziomie 7 gbps, w zestawieniu z 8 gbps w modelu 8 GB. Zmienia to przepustowość: 224 GB/s w tańszym sprzęcie oraz 256 GB/s w tym topowym.

Spojrzenie na zakres przeprowadzonych testówZobacz na YouTube

W celu przetestowania różnic AMD wysłało nam inny BIOS dla karty 8 GB, umożliwiający emulowanie modelu 4 GB - co sprowadza się do zablokowania połowy puli pamięci. Za pomocą nowego programu producenta - WattMan - obniżyliśmy następnie taktowanie, by oddać możliwości tańszego urządzenia. Zaktualizowaliśmy też sterowniki, co wpłynęło na wyniki w porównaniu z naszym pierwszym testem.

Wkrótce po debiucie kilka serwisów wskazywało na nietypowe zużycie prądu przez RX 480. Problemy te rozwiązał właśnie zaktualizowany sterownik, nieco poprawiający też optymalizację. Obawialiśmy się, że takie zmiany wpłyną na wyniki, lecz zanotowaliśmy około 3 procent przyrostu. Rezultat jest więc interesujący, choć na pewno nie przełomowy.

W naszej opinii RX 480 nadaje się bardzo dobrze do grania w 1080p i 1440p, więc przeprowadziliśmy testy w obu tych rozdzielczościach. Dorzucamy też najbliższy wspólny mianownik po stronie Nvidii, czyli nowy GTX 1060. Wyniki? RX 480 w modelu 4 GB jest wolniejszy, ale w stopniu, który raczej nie wpłynie negatywnie na rozgrywkę.

4 GB pamięci traci 12,5 procent przepustowości, co przekłada się 1-4 proc. mniejszą wydajność, w zależności od tytułu
1920×1080 (1080p) RX 480 4GB RX 480 8GB R9 390 8GB GTX 1060 6GB GTX 970 4GB
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA 50,4 50,8 48,6 58,2 51,3
Ashes of the Singularity, Extreme, 0x MSAA, DX12 45,9 47,7 52,1 45,9 40,5
Crysis 3, Very High, SMAA T2x 68,8 70,1 75,4 78,7 72,5
The Division, Ultra, SMAA 53,6 54,8 49,8 56,6 50,2
Far Cry Primal, Ultra, SMAA 57,1 58,7 65,1 65,6 56,2
Hitman, Ultra, SMAA, DX12 71,4 73,2 75,6 65,8 59,0
Rise of the Tomb Raider, Ultra, SMAA, DX12 59,8 61,2 66,6 75,1 69,7
Wiedźmin 3, Ultra, Post AA, bez HairWorks 60,5 61,2 55,6 68,4 60,7

Poprawa wydajności w szybszym modelu wynosi od skromnego 1 procenta (The Division w 1080p), do nieco bardziej namacalnych 9 proc. (Assassin's Creed Unity w 1440p, gra słynąca z zapotrzebowania na pamięć). Ogólnie przewaga wynosi częściej 3-4 proc., co przekłada się na około 1-3 klatki na sekundę. Nie ma więc powodów do ekscytacji, choć wyraźnie widać, że więcej pamięci może pomóc, nawet jeśli wszystkie pozostałe komponenty karty są takie same.

Czy można w jakiś sposób poprawić wydajność w modelu 4 GB? Aplikacja WattMan oferuje dwie opcje. Można podkręcić pamięć, starając się dotrzeć do poziomu droższego modelu. Domyślnie jest to 1750 MHz, a przejście na 2000 MHz oznacza możliwości droższej karty. Kwestią otwartą pozostaje jednak to, czy nasze urządzenie podoła takiemu zadaniu.

Warto podnosić wartość o 200 MHz, za każdym razem sprawdzając działanie w wymagającej grze i zatrzymywać się przy pierwszych objawach niestabilności. Większość kart powinna dotrzeć do poziomu 2000 MHz, ale nie wszystkie. Niestabilności można próbować wyeliminować poprzez zwiększenie limitu poboru prądu.

Assassin's Creed Unity uwielbia pamięć - właśnie dlatego nadal służy nam do testów. Jak widać na wykresie, dotarcie do limitów modeli 4 GB wprowadza pewne zacinanie, co nie przekłada się jednak na problemy z rozgrywką.
2560×1440 (1440p) RX 480 4GB RX 480 8GB R9 390 8GB GTX 1060 6GB GTX 970 4GB
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA 31,0 33,8 33,7 37,4 32,7
Ashes of the Singularity, Extreme, 0x MSAA, DX12 40,7 42,7 46,2 41,2 35,9
Crysis 3, Very High, SMAA T2x 41,8 43,1 48,7 47,7 43,8
The Division, Ultra, SMAA 38,1 39,0 37,8 39,9 36,1
Far Cry Primal, Ultra, SMAA 40,7 42,3 46,7 45,0 39,6
Hitman, Ultra, SMAA, DX12 52,2 55,0 56,8 48,1 41,5
Rise of the Tomb Raider, Ultra, SMAA, DX12 41,7 43,0 46,0 49,2 46,1
Wiedźmin 3, Ultra, Post AA, bez HairWorks 43,5 45,3 42,9 48,2 31,9

Innym rozwiązaniem jest zegar boost. Ten ustalono w RX 480 na 1266 MHz, ale zauważyliśmy, że w bardziej wymagających tytułach spada do 1180 MHz. Podniesienie limitu poboru prądu o 10 procent pozwala wspomóc GPU, które częściej osiągnie docelowe 1266 MHz. Zazwyczaj zaoferuje to 3 proc. mocy, przy stabilnej pracy. Więcej prądu oznacza jednak wyższe temperatury i głośniejszą pracę. Te problemy zapewne w mniejszym stopniu dotyczyć będą modeli niereferencyjnych, dysponujących bardziej wydajnym chłodzeniem. Być może czerpanie dodatkowego 10 procent prądu nie wpłynie w żaden sposób na pracę wentylatorów.

Wprowadziliśmy obie opisywane modyfikacje, testując Far Cry Primal w 1440p. Model 8 GB jest tu standardowo szybszy o 3,9 procent, ale podkręcenie zmienia sytuację: 43,6 FPS kontra 42,3 FPS w urządzeniu z 8 GB pamięci. Warto jednak pamiętać, że w podobny sposób można poprawić też osiągi droższego urządzenia.

Ogólne wzrosty są jednak minimalne i nie wpłyną w większym stopniu na rozgrywkę. Sytuacja pogarsza się, gdy osiągamy limity pamięci, co pokazuje 9-procentowa przewaga Assassin's Creed Unity w modelu 8 GB. Przy 1440p w naszej scenie testowej docieramy do granic możliwości, co wprowadza zacinanie w wersji 4 GB. Co jednak ważne, to swego rodzaju wyjątek - podobnej sytuacji nie obserwujemy nigdzie podczas rozgrywki. Można jednak bezpiecznie założyć, że gry z wysokim zapotrzebowaniem na pamięć zmusimy do przekroczenia limitu 4 GB, na przykład przez zastosowanie MSAA. To jednak bardzo wymagająca opcja i zazwyczaj nie zalecamy jej we współczesnych grach.

Nasz oryginalny test RX 480 8 GBZobacz na YouTube

Jakie inne tytuły przekroczą limit 4 GB? Jest kilka pozycji z teksturami w wysokiej rozdzielczości (Gears of War: Ultimate Edition, Rise of the Tomb Raider, Doom, Mirror's Edge Catalyst), które mogą potencjalnie sprawić problemy, domagając się minimum 6 GB przy włączeniu odpowiednich opcji. Wizualne korzyści ich włączenia przy rozdzielczości ekranu 1080p będą jednak minimalne. Tak, można grać w Doom z teksturami na poziomie „koszmar” w 1080p, ale zbyt wiele z tego nie wyniknie.

Podobnie jest w przypadku Mirror's Edge Catalyst, choć tutaj wydaje się, że „słynne” zapotrzebowanie na pamięć przy ustawieniach „hyper” zmieniło się od dnia premiery. Te wysokie opcje absolutnie rujnowały wydajność na kartach z 4 GB pamięci, ale gdy wróciliśmy do gry przy okazji testów GTX 1060, było już dużo lepiej - bez większych różnic pomiędzy kartami z 4 i 8 GB pamięci.

Ponownie, włączenie opcji „hyper” nie wpłynie radykalnie na wygląd w 1080p. Pozostanie przy ultra nie sprawi, że stracimy coś istotnego, a korzyści względem wersji konsolowych i tak będą znaczne. Natywne 1080p w najnowszej grze DICE wypada znacznie lepiej od 900p na PlayStation 4 czy 720p na Xbox One. Lepsza jest też płynność działania. W przypadku RX 480 kluczową zaletą jest właśnie możliwość dorównania lub wyprzedzenia konsol, i to w 1080p60.

Radeon RX 480 4GB kontra 8GB - werdykt Digital Foundry

Wnioski są więc dość jasne. Tak, tańsza wersja RX 480 z 4 GB pamięci zaoferuje niższą wydajność od modelu 8 GB. Zazwyczaj patrzymy jednak na przewagę na poziomie 1-4 procent. Już w samej rozgrywce wrażenia są bardzo podobne i na pewno nie tłumaczą ceny wyższej o - teoretycznie - 40 dolarów.

Wraz z modelem 8 GB kupujemy jednak pewną dozę zabezpieczenia na przyszłość. Wraz z nadejściem obecnej generacji konsol zapotrzebowanie na VRAM rośnie bardzo szybko. 3 czy 4 GB powinny obecnie wystarczyć do 1080p, ale nie wiemy, co wydarzy się w przyszłości, zwłaszcza w przypadku Project Scorpio od Microsoft - nowa konsola ma podobno zaoferować 12 GB pamięci.

Zobacz także