AMD Radeon RX Vega 64 - wstępny test wydajności
Wersja chłodzona cieczą.
Zakończyło się embargo na testy nowych kart AMD Radeon z linii RX Vega i dzisiaj koncentrujemy się na tańszym modelu Vega 56, ograniczonym pod względem mocy obliczeniowych i przepustowości pamięci, ale nadal szybszym niż GTX 1070. Co jednak z topowym Vega 64? Niestety, mieliśmy tylko kilka dni na przygotowanie artykułów, więc poniżej prezentujemy wstępne obserwacje na temat mocniejszego urządzenia.
Producent wysłał do testów model schładzany cieczą, dysponujący taktowaniem wyższym od tego ze standardowymi wentylatorami (którego jeszcze nie widzieliśmy). Całość dostępna jest wyłącznie w pakiecie „Aqua Pack”, razem ze zniżką na monitory FreeSyns i płyty główne oraz procesory Ryzen 7. Brzmi jak limitowana oferta specjalna i wolelibyśmy standardowy sprzęt, po który na pewno sięgnie większość kupujących.
Możemy jednak zapewnić, że oglądamy Vega 64 w najlepszym wydaniu, idące łeb w łeb z GTX 1080. Wyjątkami są ponownie - jak w przypadku Vega 56 - Assassin's Creed Unity oraz zachowujący się dziwnie Crysis 3. Jeśli odejmiemy te dwie gry, testy w 4K są bardzo zbliżone do tych na urządzeniu Nvidii.
Biorąc pod uwagę nieuniknioną różnicę w cenie między Vega 56 i topowym, chłodzonym cieczą Vega 64, wyniki liczbowe dwóch modeli są dość zbliżone. Odejmując Assassin's Creed Unity (Vega ma tu wyraźne problemy), wzrost wynosi od 11 do 17 procent, ze średnią na poziomie 13 proc. we wszystkich grach. Tymczasem pamięć Vega 56 bardzo sprawnie się podkręca, co jeszcze bardziej zaciera różnicę.
3840 × 2160 (4K) | RX Vega 64 Ciecz | RX Vega 56 | R9 Fury X | GTX 1070 | GTX 1080 | GTX 1080 Ti |
---|---|---|---|---|---|---|
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA | 27,4 | 25,8 | 23,3 | 25,9 | 33,0 | 45,4 |
Ashes of the Singularity, Extreme, 0x MSAA, DX12 | 60,5 | 54,4 | 48,8 | 48,7 | 60,2 | 76,8 |
Call of Duty Infinite Warfare, Max, Post-AA | 79,2 | 70,4 | 60,0 | 58,5 | 75,3 | 96,6 |
Crysis 3, Very High, SMAA T2x | 35,0 | 31,4 | 32,1 | 31,9 | 40,3 | 53,3 |
The Division, Ultra, SMAA | 41,0 | 36,8 | 33,3 | 32,1 | 40,3 | 52,3 |
Far Cry Primal, Ultra, SMAA | 44,4 | 38,6 | 35,1 | 33,8 | 42,3 | 55,2 |
Ghost Recon Wildlands, Ultra, TAA | 30,8 | 26,3 | 18,6 | 23,3 | 29,6 | 37,3 |
Hitman, Ultra, SMAA, DX12 | 60,3 | 53,1 | 48,4 | 48,4 | 60,9 | 75,9 |
Rise of the Tomb Raider, Very High, High Textures, SMAA, DX12 | 44,5 | 39,6 | 34,0 | 36,1 | 46,2 | 60,5 |
Wiedźmin 3, Ultra, Post AA, bez HairWorks | 47,0 | 41,1 | 37,6 | 37,4 | 47,6 | 64,1 |
Pełna recenzja wkrótce, choć priorytetem nadal pozostaje model chłodzony powietrzem. Egzemplarz przysłany przez AMD posiada specjalną wersję BIOS-u do imitowania właśnie tego urządzenia, więc testy są możliwe już teraz. Bardzo wczesne wyniki wskazują na spadek wydajności o około 3 procent.
Innym wartym uwagi spostrzeżeniem jest problem, na jaki się natknęliśmy. Przy korzystaniu z zasilacza Corsair RM1000i, który spełnia rekomendowany wymóg 1000 W, nasza platforma testowa resetowała się w losowych momentach. Myśleliśmy, że to wada egzemplarza, lecz druga przysłana przez AMD karta działała tak samo i pomogło dopiero zamienienie zasilacza na Thermaltake Toughpower 1200 W. Kłopoty zniknęły, ale niestabilność modelu chłodzonego cieczą jest zastanawiająca. Potwierdzamy też, że nasz Corsair RM1000i działał sprawnie, nawet przy podkręconym Vega 56, potrzebującym podobnego zasilania.
Pierwsze wrażenia po spojrzeniu na Vega 56 i Vega 64? Tańszy model wydaje się być korzystniejszym zakupem. Chłodzona cieczą karta może i dorównuje GTX 1080, ale jest droższa i podniesie rachunki za prąd. Na ostateczne wnioski trzeba jednak poczekać.