American Truck Simulator - Sterowanie i skrzynie biegów
Domyślne sterowanie ciężarówką, interfejs i rodzaje skrzyni biegów.
Poniżej możesz zapoznać się ze sterowaniem w trybie klawiatury i myszki. Każdą funkcję możesz przypisać dowolnemu klawiszowi, a korzystając z pada lub kierownicy konfiguracji dokonasz już sam wedle swoich potrzeb.
- Przyśpieszenie - Strzałka ↑
- Hamulec / Cofanie - Strzałka ↓
- Kierownica w lewo - Strzałka ←
- Kierownica w prawo - Strzałka →
- Bieg w górę - Prawy Shift
- Bieg w dół - Prawy Ctrl
- Uruchom / Zgaś silnik - E
- Hamulec ręczny - Spacja
- Hamulec wydechowy - B
- Zwiększenie siły retardera - ;
- Zmniejszenie siły retardera - '
- Podnieś / Opuść oś - U
- Lewy kierunkowskaz - [
- Prawy kierunkowskaz - ]
- Światła awaryjne - F
- Tryby świateł - L
- Przednie światła długie - K
- Światło ostrzegawcze - O
- Sygnał dźwiękowy - H
- Sygnał pneumatyczny - N
- Sygnał świetlny - J
- Wycieraczki - P
- Tempomat - C
- Tryb wyświetlania tablicy rozdzielczej - I
- Kontrola myszy w Doradcy Drogowym - F1
- Pokaż / Ukryj lusterka ekranowe - F2
- Tryby Doradcy Drogowego - F3
- Regulacja ciężarówki - F4
- Strona nawigacyjna Doradcy Drogowego - F5
- Strona informacji o zleceniach Doradcy Drogowego - F6
- Strona diagnostyki Doradcy Drogowego - F7
- Strona informacyjna Doradcy Drogowego - F8
- Następna strona Doradcy Drogowego - Num 0
- Kamera z wnętrza - 1
- Kamera wędrująca - 2
- Kamera góra-dół - 3
- Kamera z dachu - 4
- Kamera z okna - 5
- Kamera ze zderzaka - 6
- Kamera z koła - 7
- Kamera zewnętrzna - 8
- Następna kamera - 9
- Obrót kamery (za pomocą myszy) - PPM
- Spojrzenie w lewo - Num /
- Spojrzenie w prawo - *
- Spojrzenie w przód (wnętrze) - Num 5
- Spojrzenie do góry i w prawo (wnętrze) - Num 9
- Spojrzenie do góry i w lewo (wnętrze) - Num 7
- Spojrzenie w prawo (wnętrze) - Num 6
- Spojrzenie w lewo (wnętrze) - Num 4
- Spojrzenie do góry (wnętrze) - Num 8
- Włącz - Enter
- Podłącz / Odłącz naczepę - T
- Menu - Esc
- Szybki zapis - Scroll Lock
- Odtwarzacz audio - R
- Odtwarzacz audio - Następny ulubiony - Page Down
- Odtwarzacz audio - Poprzedni ulubiony - Page Up
- Mapa świata - M
- Menadżer garażu - G
- Zrzut ekranu - F10
Rodzaje sterowania i skrzyni biegów
Już na samym początku zabawy będziesz musiał podjąć decyzję o wyborze sterowania. Dostępne są opcje klawiatury, myszy, pada lub kierownicy. O ile każdy ze sposobów jest na swój sposób skuteczny, to najlepsze wrażenia z jazdy proponują kierownica lub pad, głównie dzięki analogowemu sposobu skręcania i przyśpieszania. W każdym momencie możesz oczywiście zmienić narzędzie wykorzystywane do sterowania.
Kolejnym z wyborów będzie decyzja o używanej skrzyni biegów. Opcje są cztery i poniżej opisujemy różnice pomiędzy nimi.
Prosty automat - Żadna ingerencja w manualne przerzucanie biegów nie jest tutaj potrzebna. Naciśnięcie przycisku jazdy do przodu spowoduje poruszanie się na wprost, a naciśnięcie hamulca i przytrzymanie go przez dłuższy czas uruchomi bieg wsteczny. Prosty automat jest wygodnym rozwiązaniem dla tych, którzy będą grać na klawiaturze i nie chcą zaprzątać sobie głowy dodatkowymi klawiszami.
Prawdziwy automat - Różnica pomiędzy tą skrzynią, a poprzednią, polega na konieczności manualnego wrzucenia biegów do przodu i do tyłu, pomiędzy którymi znajduje się jeszcze pozycja neutralna. Wsteczny bieg gracz wybiera sam, a potem także używa tego samego przycisku, co do jazdy prosto.
Sekwencyjna - Rozwiązanie sprawdzające się zarówno na padzie jak i kierownicy. Jest to skrzynia biegów, gdzie każdy bieg wrzucamy manualnie odpowiednimi przyciskami. Można to robić zaprogramowanymi przyciskami, manetkami przy kierownicy lub drążkiem.
Manualna - Pełna skrzynia manualna, do której potrzebna jest już kierownica ze sprzęgłem, czyli sprzęt z nieco wyższej półki. Każdy bieg wrzucany jest tu manualnie i w dowolnej kolejności, a nie tak jak w przypadku sekwencyjnej (każdy po kolei). Zwiększa to wachlarz możliwości i urealnia rozgrywkę. Tylko dla zaawansowanych graczy.
Następnie: American Truck Simulator - Początki, dostawa naczepy
Powrót do spisu treści: American Truck Simulator - poradnik na start