Apple zwróci 32,5 mln dol. za wykonywane przez dzieci zakupy w aplikacjach
„Zwycięstwo konsumentów.”
Apple zgodziło się przeznaczyć „co najmniej” 32,5 mln dol. na zwroty kosztów poniesionych w wyniku transakcji cyfrowych wykonywanych w aplikacjach przez dzieci, bez zgody rodziców.
Skargę w tej sprawie złożyła Federalna Komisja Handlu. Apple „nie informuje posiadaczy kont, że wpisanie hasła otwiera 15-minutowe okno, gdy dzieci mogą wykonać dowolną liczbę transakcji”. W wyniku tego niedopatrzenia młodsi użytkownicy narażali rodziców na spore rachunki.
FTC zauważa w swojej skardze, że Apple otrzymało „dziesiątki tysięcy” wniosków od rodziców od czasu otwarcia sklepu z aplikacjami. Jedno z dzieci zdołało podobno wydać 2,6 tys. dol. w Tap Pet Hotel, popularne wśród „nabijaczy” rachunków są także Dragon Story czy Tiny Zoo Friends.
Ugoda z Federalną Komisją Handlu wymusi na producencie iPadów i iPhone'ów także zmianę systemu transakcji cyfrowych i wpisywanie hasła podczas każdej transakcji. Modyfikację muszą zostać wprowadzone przed 31 marca.
Dyrektor generalny Apple, Tim Cook przyznał, że jego firma planowała zwrócić pieniądze bez względu na zaangażowanie w sprawę FTC. „Łącznie otrzymaliśmy 37 tys. roszczeń i planujemy rekompensować je zgodnie z obietnicami.”
„Nie uważam, że FTC ma prawo do składaniu pozwu w sprawie, która już wcześniej zakończyła się ugodą” - dodał. „Dla nas to podwójne karanie.”
„Ugoda jest zwycięstwem konsumentów poszkodowanych przez niesprawiedliwe rozliczanie transakcji przez Apple” - podsumowuje Edith Ramirez, przewodnicząca FTC, cytowana przez BBC. „Nie można pobierać opłat za transakcje, które nie zostały autoryzowane.”