Tylko 1,5% użytkowników Xbox One korzysta z kompatybilności wstecznej
X360 maszyną do aplikacji?
Serwis Ars Technica przeprowadził interesujący eksperyment. Za pomocą specjalnych narzędzi przeanalizowano, do czego swoje konsole najczęściej wykorzystują posiadacze X360 i Xbox One.
Badania prowadzono w okresie od 26 września ubiegłego roku do 12 lutego 2017 r. Zebrano dane z 261 tysięcy kont Xbox Live logujących się na starszej konsoli oraz aż 930 tys. z nowego urządzenia.
Wnioski są ciekawe. Okazuje się na przykład, że X360 zamienił się w obecnych czasach w coś na kształt sprzętu do aplikacji. Granie odpowiada bowiem za 39,7 procent czasu spędzanego przy konsoli, a już na drugim miejscu jest Netflix, z imponującym rezultatem 34,1 proc.
Na Xbox One granie nadal jest preferowaną formą rozrywki, choć z małą przewagą - odpowiada za 56,2 procent aktywności przebadanych użytkowników.
Szczególnie ciekawie wypada kompatybilność wsteczna, z która zajmuje zaledwie... 1,5 proc. czasu odbiorców. Wydaje się, że rację ma więc szef europejskiego działu Sony, Jim Ryan. Ten stwierdził w niedawnym wywiadzie, że o tej opcji gracze lubią tylko dużo mówić.
- Przyjrzeliśmy się kompatybilności wstecznej i mogę powiedzieć, że to funkcja pojawiająca się często w prośbach graczy, ale rzadko używana - przyznał w rozmowie z magazynem Time. - No i byłem ostatnio na imprezie Gran Turismo, gdzie mieli gry z PS1, PS2, PS3 i PS4. Te z PS1 i PS2 wyglądały wiekowo, kto chciałby w to grać?
Dość powiedzieć, że przy wszystkich grach dostępnych w kompatybilności wstecznej na Xbox One - jest ich ponad 300 - spędzono mniej czasu niż przy samym tylko GTA 5.
Wśród danych Ars Technica można znaleźć sporo innych ciekawostek. Połowa czasu spędzanego przez graczy na nowej konsoli Microsoftu to zaledwie 20 największych gier.
Zdecydowanym liderem wśród graczy na Xbox One jest Battlefield 1 (7,74% czasu gry), a pierwsza piątka to także FIFA 17 (7,10%), GTA 5 (6,12%), NBA 2K17 (4,80%) oraz Call of Duty: Infinite Warfare (4,11%).
Na X360 jest podobnie, ale króluje Call of Duty: najpierw Black Ops 2 (9,06% czasu), następnie GTA 5 (7,15%), Black Ops (5,44%), Minecraft (4,97%) oraz Modern Warfare 3 (2,98%).
Badanie serwisu Ars Technica obarczone jest pewnym ograniczeniami, jak choćby dostęp wyłącznie do kont podłączanych do internetu, co może być problemem zwłaszcza na X360 (i może premiować wspomniany Netflix, który połączenia wymaga). Całość na pewno stanowi jednak fascynujący wgląd w przyzwyczajeniu użytkowników platform Microsoftu.