Skip to main content

Assassin's Creed Odyssey - walka, atak, obrona, taktyka, zdolności

Zobacz, w jaki sposób prowadzić pojedynki z różnymi wrogami.

Walka jest jednym z głównych elementów podczas gry. Prędzej czy później sterowana postać będzie musiała stanąć oko w oko z przeciwnikiem lub całą ich grupą, dlatego dobrze zdobyć na jej temat nieco wiadomości.

Zanim wyciągniesz broń i postanowisz kogoś zaatakować zwróć uwagę na jego poziom doświadczenia. Jeśli bowiem rywal jest o 2 lub więcej poziomów wyżej od naszego bohatera, to lepiej zrezygnować ze starcia i wrócić do niego po zdobyciu większej ilości doświadczenia.

W przeciwnym razie narażamy się na ciężkie starcie, z którego ujście z życiem może okazać się ciężkie. Najlepiej atakować rywali na naszym poziomie lub, co najwyżej, o 1 silniejszych.

Podczas awansowania statystyki naszej postaci, w tym zdrowie i siła ataku, zwiększają się. Należy jednak pamiętać, aby na bieżąco dobierać też odpowiednio mocny sprzęt w postaci broni i pancerzy.

Bohater na 10 poziomie ze sprzętem na poziomi 5 nigdy nie wykorzysta w pełni swojego potencjału. Więcej informacji na temat ekwipunku znajdziesz w osobnym rozdziale poradnika.


Walka - łuk i broń biała (atak)

Należy pamiętać, że oprócz broni białej, służącej do walki w bezpośrednim starciu, bohater dysponuje też łukiem. Przydaje się on zwłaszcza w trakcie rozpoczynania walki z zaskoczenia. Możemy w ten sposób rozpocząć pojedynek z dystansu i osłabić rywala lub ich grupę zanim zbliżą się do bohatera.

Kiedy dojdzie już do bezpośredniego starcia należy pamiętać, że główny bohater może wyprowadzać dwa rodzaje ataków - lekki i silny.

  • Atak lekki - wykonuj go zawsze, aby zadać rywalom dużo ciosów i jak najszybciej uszczuplić pasek zdrowia. Korzystaj z niego zawsze, kiedy tylko nadarzy się okazja (rywal się odsłoni lub stanie do postaci tyłem). Nie próbuj w ten sposób atakować osłaniających się rywali (np. gdy korzystają z tarczy).
  • Atak silny - jest powolny i potężny i służy przede wszystkim do przełamywania bloków cięższych wrogów (np. gdy trzymają tarczę). Po przełamaniu obrony kontynuuj ataki w odsłonięte miejsca atakami lekkimi. Pamiętaj, że ataki silne wymagają do wyprowadzenia sporo czasu, dlatego musisz wyczuć moment, kiedy można z niego skorzystać.

Pamiętaj, że możesz skupić się na jakimś rywalu i zablokować na nim kamerę, dzięki czemu bohater niemal zawsze będzie stał do niego przodem. Jest to ważne zwłaszcza w starciach z silniejszymi wrogami (np. najemnikami).


Walka - uniki i parowanie (obrona)

Jeśli chodzi o obronę, to opiera się ona przede wszystkim na unikach oraz parowaniu ciosów. Pojedyncze uniki umożliwiają szybkie odskoczenie zarówno przed zwykłymi, jak i silniejszymi atakami wrogów. Jeśli przytrzymasz klawisz uniku dłużej, wraz z kierunkiem ruchu, to bohater odskoczy na większą odległość.

Korzystaj z tej opcji zwłaszcza wtedy, gdy widzisz, że wróg przygotowuje się do ataku silnego lub specjalnego (pomarańczowa lub czerwona poświata).

Druga defensywna akcja, to parowanie ciosów. Jeśli wyczujesz dobry moment i jednocześnie wciśniesz klawisze parowania (L1 i R1 - PS4, LB i RB - XO), to bohater odbije atak wroga, dzięki czemu będziesz mógł wyprowadzić szybki kontratak. Jest to dobra okazja do przejęcia inicjatywy.

Pamiętaj jednak, że jeśli kontratak się nie powiedzie, to postać otrzyma obrażenia. Nie stosuj również kontrataków, gdy rywal wykonuje atak specjalny (czerwona lub pomarańczowa poświata), ponieważ możesz przed nim tylko odskoczyć.


Jak walczyć z różnymi rodzajami przeciwników?

  • Ze zwykłymi wojownikami - jeśli występują pojedynczo możesz atakować ich najpierw z dystansu albo przeprowadzać ataki skrytobójcze z bliska. Gdy dojdzie do walki, to na ogół kilka szybkich ataków powinno starczyć. W przypadku, gdy rywali jest więcej, to pamiętaj, aby nie dać się otoczyć. Możesz na przykład odbiec nieco od miejsca bitwy, dzięki czemu wrogowie mogą podbiegać do bohatera pojedynczo, co znacznie ułatwi ich eliminację.
  • Z łucznikami - jeśli ostrzeliwują bohatera, to wykonuj uniki. Najlepiej szybko do nich podbiegać i rozprawiać się z nimi na bliskim dystansie, gdzie nie stanowią większego wyzwania. Druga możliwość, to ostrzeliwanie ich z dystansu. Jeśli jednak jest ich sporo, to pamiętaj, że celujący i stojący w miejscu bohater jest stosunkowo łatwym celem.
  • Silnymi przeciwnikami - tacy, jak najemnicy czy bossowie. O ile to możliwe, to staraj się walczyć z nimi pojedynczo, abyś nie musiał skupiać się na pomniejszych wrogach. W starciach z nimi warto poznać ich ataki oraz mocne i słabe strony, a potem dobierać odpowiednie taktyki (np. niektórzy tego typu rywale są podatni na ostrzał z łuku, a inni na skrytobójstwo, które może być dobrym rozpoczęciem starcia). Przydaje się też zablokowanie kamery na rywalu i reagowanie na poczynania wroga.

Zdrowie i leczenie bohatera, zdolności na początek

Niejednokrotnie podczas prowadzenia walki bohater może otrzymać rany. Nie jest to szczególne, jeśli obrażenia nie są zbyt poważne. Gorzej robi się, gdy stan zdrowia (wskaźnik jest na dole ekranu - strzałka na obrazku poniżej) zaczyna spadać do zera.

W takim przypadku bohater może postąpić na dwa sposoby. Pierwszy, to oddalenie się z pola walki. W momencie, gdy uciekniesz przeciwnikom i dotrzesz na bezpieczniejszą pozycję, to wystarczy nieco poczekać, aż zdrowie zregeneruje się samo.

Druga możliwość, to skorzystanie ze specjalnej zdolności o nazwie Drugi oddech (dostępny od 5 poziomu doświadczenia). Jest to zdolność aktywna, która zużywa pasek adrenaliny, ale pozwala na odzyskanie części zdrowia (im bardziej rozwiniesz zdolność, tym więcej go jednorazowo odzyskasz). Jest to jedna z tych zdolności, które warto rozwinąć już na początku przygody.

Jakie inne zdolności są godne polecenia na początku rozgrywki? To już w sporej mierze zależy od preferowanego stylu gry. Bohater może rozwijać się w trzech drzewkach rozwoju:

  • Łowcy (zdolności związane z łucznictwem) - tutaj szczególnie interesująco wypada Strzał drapieżcy, który umożliwia wystrzelenie strzały zadającej ogromne obrażenia, natomiast w przypadku walki z grupami wrogów nieźle sprawdzi się Wachlarz strzał, a potem Seria strzał.
  • Wojownika (zdolności związane z walką bezpośrednią) - w tym przypadku dobrym wyborem na początek jest Szarża byka umożliwiająca atak z dystansu i przewrócenie wroga, a także Spartański kopniak, który nie tylko umożliwia zepchnięcie wroga w przepaść, ale również jego ogłuszenie i zwerbowanie jako sojusznika.
  • Asasyna (zdolności związane ze skrytymi atakami) - w tym przypadku na początku dobrze wybrać Asasyna cienia, który zwiększa obrażenia zadawane podczas dokonywania skrytobójstwa, a także Zatruty atak - ta zdolność umożliwia zatrucie broni, dzięki czemu zadaje wrogom dodatkowe obrażenia od trucizny.


Oczywiście tylko od gracza zależy czy skupi się na specjalizacji czy też będzie rozwijał postać bardziej różnorodnie.

Zobacz także