Baldur's Gate 3 - bard: build, opis klasy
Najlepsza klasa, gdy chcesz omijać walkę, odkrywać nowe opcje dialogowe i zjednać sobie wszystkich.
W tym miejscu przedstawiamy, jak dobrać cechy, atrybuty i zaklęcia dla klasy Barda w BG3. Poznasz przykładowy build, który pomoże ci tak w rozmowach z NPC jak i skutecznie radzić sobie w walce.
Na tej stronie:
Bard - opis i cechy
Bard to nietypowa klasa postaci - choć wybierana przez wielu graczy. Jego rola w drużynie zwykle sprowadza się jedynie do wspomagania walczących i rzucania prostych uroków. Mimo to jest to świetna klasa główna. Pozwala bowiem na najbardziej elastyczną rozgrywkę wykorzystując w rozmowach Perswazję, ułatwienie rzutów związanych z klasą i ukradkowe ataki. W przypadku tego buildu skupimy się na atakach dystansowych.
- Siła 8
- Zręczność 16
- Kondycja 13
- Inteligencja 10
- Mądrość 10
- Charyzma 17
Charyzma pomaga zdawać testy Perswazji, a w walce decyduje o powodzeniu zaklęć. Zręczność pozwoli zwiększyć Klasę Pancerza, posługiwać się bronią dystansową oraz białą - lekką, finezyjną.
Bard nie występuje jako sojusznik grywalny. Możesz do obozu zaprosić dwójkę bardów: Alfirę i Volo, jednak nie możesz zwerbować ich do drużyny.
Właściwości klasy i akcje specjalne
Bardowie potrafią grać na instrumentach. Możesz w ten sposób zwabiać zainteresowanych wokół siebie, pozwalając kompanowi działać za ich plecami albo zastawić pułapkę na osoby neutralne wobec ciebie.
Bardowska inspiracja - talent klasowy pomaga zdawać cechy umiejętności poprzez dodanie do testu rzutu kością 1k8. Może zostać użyta również w walce. Wszechstronność - talent zdobyty po awansie - pomaga we wszystkich testach umiejętności, w których nie masz biegłości, dodając premię z Charyzmy. Dlatego tak ważne jest jej dalsze rozwijanie. Pieśń wytchnienia - odnawiasz część zdrowia wszystkich kompanów poza walką, dzięki czemu rzadziej musisz korzystać z długiego odpoczynkuRasa i pochodzenie
Jako że build skupia się na maksymalizowaniu wykorzystania umiejętności zamiast skuteczności w walce, warto wybrać jedną z ras:
- Człowiek - dodatkowa umiejętność, w której otrzymasz biegłość
- Gnom skalny - zwiększona biegłość Historii
- Niziołek - w przypadku krytycznej porażki ponawiasz rzut kością
- Drow - specjalista broni finezyjnych, jeśli jednak nie chcesz odstawać od kompanów w walce i mieć większy wybór broni, jaką władasz
Podklasa - Kolegium
Na trzecim poziomie możesz wybrać podklasę, jedną z trzech:
- Kolegium Mądrości - Cięta riposta: pasywna zdolność, która aktywuje się sporadycznie przy wrogim ataku obniżając jego szansę na powodzenie. Zdobywasz także trzy nowe biegłości w umiejętnościach.
- Kolegium Męstwa - pomóż sojusznikowi w walce w następnym ataku lub przy odnoszeniu obrażeń
- Kolegium Mieczy - otrzymujesz aż sześć umiejętności związanych z walką. Nie są silne, ale pozwalają kreatywnie wpływać na walkę.
Polecamy wybrać Kolegium Mądrości - pomożesz sojusznikom i zmaksymalizujesz wszechstronność postaci - zamiast wygrywać walk, będziesz skuteczniej ich unikać lub zyskiwać przewagę przed jej rozpoczęciem.
Zaklęcia, przygotowane czary i sztuczki
Bard dobiera na początku dwie sztuczki - które nie zużywają komórek czaru - oraz cztery zaklęcia do przygotowania, których będzie używać w trakcie walki, z 15 dostępnych. Po każdym długim odpoczynku komórki czarów się zregenerują i bard będzie mógł na nowo z nich korzystać. Dostępność komórek czarów prezentuje się w następujący sposób:- 1 poziom barda - jedna komórka 1-go poziomu
- 2 poziom barda - jedna komórka 1-go poziomu
- 3 poziom barda - jedna komórka 1-go poziomu i jedna komórka 2-go poziomu
- 4 poziom barda - jedna komórka 2-go poziomu
Czary na początek i dalszy rozwój
Prawie wszystkie początkowe sztuczki znajdują zastosowanie. By zwiększyć efektywność w boju, wybierz Pomniejszą iluzję oraz Osłonę przed orężem, którą rzucać możesz także na kompanów. Wybór instrumentu początkowego jest nieistotny. Dobra zaklęcia na początek to:
- Kojące słowo - lekkie leczenie na odległość. Znajduje zastosowanie przy podnoszeniu sojuszników, którzy stracili całe zdrowie
- Fala gromu - odepchnij skutecznie pobliskie istoty i zepchnij je w przepaść
- Zguba - trzech przeciwników będzie łatwiejszymi celami i będą mieli trudność w zadawaniu obrażeń
Dla bohatera, który chce mieć jak najwięcej opcji dialogowych:
- Rozmawianie ze zwierzętami
- Przebranie siebie - zmień swoją rasę, by lepiej dogadywać się z podobnymi sobie
- Kolejny czar do użycia możesz wybrać po awansie co poziom. Na kolejnych poziomach warto wybrać:
- Rozgrzanie metalu - zmuszasz przeciwnika do upuszczenia broni lub ponawiasz wobec niego atak o wysokich obrażeniach od ognia
- Czytanie w myślach
- Fałszywe podszepty - wywołując u wroga przerażenie, uniemożliwiasz mu ruch i zadajesz obrażenia
- Kołatka - otwierasz każdy zamek, w tym magiczne, których nie otworzysz wytrychami
Ponieważ bohater z założenia będzie trzymał się z dala od bezpośrednich starć, możesz zainwestować w zaklęcia wymagające koncentracji.
Wybór atutów dla Barda
Możesz poświęcić skuteczność w walce na rzecz umiejętności lub odwrotnie:
- Mistrz zasłony - zwiększ szansę na uniknięcie ataku dzierżąc broń finezyjną
- Aktor - zwiększamy Charyzmę do poziomu 18 i zyskujemy pasywny bonus w testach umiejętności
- Zwiększenie cechy - dodatkowa inwestycja dwóch punktów w Charyzmę
- Badacz podziemi - zwiększa biegłość Percepcji, co może okazać się przydatne dla głównego bohatera w wykrywaniu skarbów oraz pułapek
Sposób rozgrywki i porady
Kilka wskazówek, jak grać bardem:
- Znajdź dla siebie najlepszą kuszę i trzymaj się z dala - lepiej wpływać na wrogów i ułatwiać ich eliminację, niż brać bezpośredni udział w bliskich starciach
- Używaj broni finezyjnej - to ona wykorzystuje zręczność przy wyliczaniu efektywności ataku
- Rozmów się z przeciwnikiem - wykorzystując przewagę w dialogach, możesz zapewnić sobie przewagę w walce. Zmuś oponenta do wykonania głupiego ruchu lub nawet uniknij starcia
- Co poziom możesz zamienić czar - jako że ilość dostępnych zaklęć jest mocno ograniczona, przed awansem na kolejny poziom przetestuj je wszystkie i zastanów się, które faktycznie ci się przydają