Skip to main content

Baldur's Gate 3 - bard: build, opis klasy

Najlepsza klasa, gdy chcesz omijać walkę, odkrywać nowe opcje dialogowe i zjednać sobie wszystkich.

W tym miejscu przedstawiamy, jak dobrać cechy, atrybuty i zaklęcia dla klasy Barda w BG3. Poznasz przykładowy build, który pomoże ci tak w rozmowach z NPC jak i skutecznie radzić sobie w walce.


Na tej stronie:


Bard - opis i cechy

Bard to nietypowa klasa postaci - choć wybierana przez wielu graczy. Jego rola w drużynie zwykle sprowadza się jedynie do wspomagania walczących i rzucania prostych uroków. Mimo to jest to świetna klasa główna. Pozwala bowiem na najbardziej elastyczną rozgrywkę wykorzystując w rozmowach Perswazję, ułatwienie rzutów związanych z klasą i ukradkowe ataki. W przypadku tego buildu skupimy się na atakach dystansowych.

  • Siła 8
  • Zręczność 16
  • Kondycja 13
  • Inteligencja 10
  • Mądrość 10
  • Charyzma 17

Charyzma pomaga zdawać testy Perswazji, a w walce decyduje o powodzeniu zaklęć. Zręczność pozwoli zwiększyć Klasę Pancerza, posługiwać się bronią dystansową oraz białą - lekką, finezyjną.

Bard nie występuje jako sojusznik grywalny. Możesz do obozu zaprosić dwójkę bardów: Alfirę i Volo, jednak nie możesz zwerbować ich do drużyny.


Właściwości klasy i akcje specjalne

Bardowie potrafią grać na instrumentach. Możesz w ten sposób zwabiać zainteresowanych wokół siebie, pozwalając kompanowi działać za ich plecami albo zastawić pułapkę na osoby neutralne wobec ciebie.

Bardowska inspiracja - talent klasowy pomaga zdawać cechy umiejętności poprzez dodanie do testu rzutu kością 1k8. Może zostać użyta również w walce. Wszechstronność - talent zdobyty po awansie - pomaga we wszystkich testach umiejętności, w których nie masz biegłości, dodając premię z Charyzmy. Dlatego tak ważne jest jej dalsze rozwijanie. Pieśń wytchnienia - odnawiasz część zdrowia wszystkich kompanów poza walką, dzięki czemu rzadziej musisz korzystać z długiego odpoczynku

Rasa i pochodzenie

Jako że build skupia się na maksymalizowaniu wykorzystania umiejętności zamiast skuteczności w walce, warto wybrać jedną z ras:

  • Człowiek - dodatkowa umiejętność, w której otrzymasz biegłość
  • Gnom skalny - zwiększona biegłość Historii
  • Niziołek - w przypadku krytycznej porażki ponawiasz rzut kością
  • Drow - specjalista broni finezyjnych, jeśli jednak nie chcesz odstawać od kompanów w walce i mieć większy wybór broni, jaką władasz

Podklasa - Kolegium

Na trzecim poziomie możesz wybrać podklasę, jedną z trzech:

  • Kolegium Mądrości - Cięta riposta: pasywna zdolność, która aktywuje się sporadycznie przy wrogim ataku obniżając jego szansę na powodzenie. Zdobywasz także trzy nowe biegłości w umiejętnościach.
  • Kolegium Męstwa - pomóż sojusznikowi w walce w następnym ataku lub przy odnoszeniu obrażeń
  • Kolegium Mieczy - otrzymujesz aż sześć umiejętności związanych z walką. Nie są silne, ale pozwalają kreatywnie wpływać na walkę.

Polecamy wybrać Kolegium Mądrości - pomożesz sojusznikom i zmaksymalizujesz wszechstronność postaci - zamiast wygrywać walk, będziesz skuteczniej ich unikać lub zyskiwać przewagę przed jej rozpoczęciem.


Zaklęcia, przygotowane czary i sztuczki

Bard dobiera na początku dwie sztuczki - które nie zużywają komórek czaru - oraz cztery zaklęcia do przygotowania, których będzie używać w trakcie walki, z 15 dostępnych. Po każdym długim odpoczynku komórki czarów się zregenerują i bard będzie mógł na nowo z nich korzystać. Dostępność komórek czarów prezentuje się w następujący sposób:
  • 1 poziom barda - jedna komórka 1-go poziomu
  • 2 poziom barda - jedna komórka 1-go poziomu
  • 3 poziom barda - jedna komórka 1-go poziomu i jedna komórka 2-go poziomu
  • 4 poziom barda - jedna komórka 2-go poziomu

Czary na początek i dalszy rozwój

Prawie wszystkie początkowe sztuczki znajdują zastosowanie. By zwiększyć efektywność w boju, wybierz Pomniejszą iluzję oraz Osłonę przed orężem, którą rzucać możesz także na kompanów. Wybór instrumentu początkowego jest nieistotny. Dobra zaklęcia na początek to:

  • Kojące słowo - lekkie leczenie na odległość. Znajduje zastosowanie przy podnoszeniu sojuszników, którzy stracili całe zdrowie
  • Fala gromu - odepchnij skutecznie pobliskie istoty i zepchnij je w przepaść
  • Zguba - trzech przeciwników będzie łatwiejszymi celami i będą mieli trudność w zadawaniu obrażeń

Dla bohatera, który chce mieć jak najwięcej opcji dialogowych:

  • Rozmawianie ze zwierzętami
  • Przebranie siebie - zmień swoją rasę, by lepiej dogadywać się z podobnymi sobie
  • Kolejny czar do użycia możesz wybrać po awansie co poziom. Na kolejnych poziomach warto wybrać:
  • Rozgrzanie metalu - zmuszasz przeciwnika do upuszczenia broni lub ponawiasz wobec niego atak o wysokich obrażeniach od ognia
  • Czytanie w myślach
  • Fałszywe podszepty - wywołując u wroga przerażenie, uniemożliwiasz mu ruch i zadajesz obrażenia
  • Kołatka - otwierasz każdy zamek, w tym magiczne, których nie otworzysz wytrychami

Ponieważ bohater z założenia będzie trzymał się z dala od bezpośrednich starć, możesz zainwestować w zaklęcia wymagające koncentracji.


Wybór atutów dla Barda

Możesz poświęcić skuteczność w walce na rzecz umiejętności lub odwrotnie:

  • Mistrz zasłony - zwiększ szansę na uniknięcie ataku dzierżąc broń finezyjną
  • Aktor - zwiększamy Charyzmę do poziomu 18 i zyskujemy pasywny bonus w testach umiejętności
  • Zwiększenie cechy - dodatkowa inwestycja dwóch punktów w Charyzmę
  • Badacz podziemi - zwiększa biegłość Percepcji, co może okazać się przydatne dla głównego bohatera w wykrywaniu skarbów oraz pułapek

Sposób rozgrywki i porady

Kilka wskazówek, jak grać bardem:

  • Znajdź dla siebie najlepszą kuszę i trzymaj się z dala - lepiej wpływać na wrogów i ułatwiać ich eliminację, niż brać bezpośredni udział w bliskich starciach
  • Używaj broni finezyjnej - to ona wykorzystuje zręczność przy wyliczaniu efektywności ataku
  • Rozmów się z przeciwnikiem - wykorzystując przewagę w dialogach, możesz zapewnić sobie przewagę w walce. Zmuś oponenta do wykonania głupiego ruchu lub nawet uniknij starcia
  • Co poziom możesz zamienić czar - jako że ilość dostępnych zaklęć jest mocno ograniczona, przed awansem na kolejny poziom przetestuj je wszystkie i zastanów się, które faktycznie ci się przydają

Zobacz także