Baldur's Gate 3 - cechy postaci i premie
Działanie cech postaci i obliczanie płynących z nich premii.
W BG3, jak w każdym tytule ze świata DnD, wszystkie postacie opisane są przez szereg cech, które wpływają na ich skuteczność w walce, lecz także podczas eksploracji czy rozmów z innymi. W niniejszym rozdziale znajdziesz wyjaśnienie wszystkich cech postaci, jak i obliczania premii z nich płynących.
Na tej stronie:
Dostępne cechy
W Baldur's Gate 3 każda postać posiada 6 cech (w innych grach często zwane "atrybutami"). Są to:
- Siła - ma wpływ na szansę na trafienie i ilość zadanych obrażeń przy pomocy broni opartych o siłę (długie miecze, topory, broń dwuręczna). Od tej wartości uzależniona jest także odległość skoku postaci i jej maksymalny udźwig.
- Zręczność - określa finezję postaci, wpływa na szansę na trafienie i obrażenia zadawane przy pomocy broni opartej o zręczność (jak sztylety, rapiery czy łuki) - oręża tego typu posiadają w opisie adnotację, że są to "bronie finezyjne". Zwiększa także inicjatywę postaci i jej klasę pancerza.
- Kondycja - wpływa na ilość punktów wytrzymałości (zdrowia), które posiada postać. Od Kondycji uzależniona jest także koncentracja postaci - czyli zdolność do podtrzymania niektórych zaklęć, typu osłabienie wroga. Kondycja kluczowa jest dla postaci walczących wręcz - jak kleryk czy wojownik - jednak w miarę możliwości warto zwiększyć jej poziom dla każdego.
- Inteligencja - cecha kluczowa dla klasy maga, gdyż to w oparciu o nią postacie te rzucają swoje zaklęcia. Im wyższy jej poziom, tym większa szansa na trafienie celu przy pomocy czaru.
- Mądrość - cecha w oparciu o którą swoje zaklęcia rzucają klasy takie jak kleryk czy łowca, jest więc dla nich kluczowa.
- Charyzma - cecha najważniejsza dla czarowników, gdyż wpływa na skuteczność rzucanych przez tę klasę zaklęć.
Dodatkowo, wszystkie cechy prócz Kondycji wpływają na skuteczność testów umiejętności. Dobierając biegłości w umiejętnościach, po zaznaczeniu każdej z nich dowiesz się, o jaką cechę jest oparta.
Premie od przyznanych cech
Premie do umiejętności za wybrane cechy liczone są za każde 2 punkty cechy powyżej wartości 10. Dla przykładu, przy Charyzmie równiej 12 postać otrzyma +1 do testów na Oszustwo, Zastraszanie, Występy i Perswazję, przy 14 jest to +2, przy 16 +3 i tak dalej. Jeśli jednak postać posiada cechę o wartości niższej niż 10, otrzyma karę do umiejętności - dla 8-9 jest to -1 do testu.
Punkty cech przydziela się podczas tworzenia postaci, ale możesz je później zmienić, podobnie jak klasę. Ponadto wraz z rozwojem postaci i awansowaniem na kolejne poziomy, będziesz mógł odblokować atut, który pozwoli ci rozdać 2 dodatkowe punkty do cech. Pierwsza tego typu okazja ma miejsce na 4 poziomie doświadczenia postaci. Niektóre przedmioty - jak Opaska wypaczonej mocy - zwiększają poziom cechy postaci, gdy są przez nie noszone.
Cechą, na której możesz zaoszczędzić w przypadku dużej ilości klas - za wyjątkiem maga - jest Inteligencja. Spokojnie możesz zmniejszyć jej wartość do 8 i zaoszczędzone punkty zainwestować w inne, ważniejsze cechy. W większości sytuacji staraj się uzyskiwać parzyste wartości (12, 14, 16, 18) cech, by zyskać zwiększoną premię z cechy. Oczywiście tylko, gdy nie wpływają na efektywność umiejętności, którymi chesz się posługiwać.
Następnie: Baldur's Gate 3 - umiejętności postaci i ich wpływ na testy
Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja
Poprzednio: Baldur's Gate 3 - dostępne rasy