Baldur's Gate 3 - jak otwierać zamki
Otwieranie zamków przy pomocy narzędzi złodziejskich.
Jak przystało na pełnoprawny tytuł RPG, podczas przygody w BG3 znajdziesz całe zatrzęsienie skarbów. Część z nich będzie naturalnie skryta w zamkniętych skrzyniach, do których nie będziesz mieć dostępu. Na tej stronie piszemy, jak otwierać zamknięte skrzynie używając narzędzi złodziejskich / wytrychów.
Na tej stronie:
Otwieranie zamkniętych skrzyń i drzwi wytrychami
O ile z zamkniętymi drzwiami możesz łatwo poradzić sobie po prostu je niszcząc - przytrzymując klawisz Ctrl i klikając na obiekcie - o tyle sprawa ze skrzyniami nie jest tak prosta. Część z przedmiotów znajdujących się w środku może ulec zniszczeniu i ich po prostu nie zdobędziesz. Lepiej więc taką skrzynię otworzyć.
Do tego celu wymagane są dwie rzeczy. Pierwszą z nich są Narzędzia złodziejskie (1). Są one odpowiednikiem wytrychów z innych gier i ich posiadanie jest absolutnie niezbędne, by móc zabrać się za otwieranie zamka. Znajdziesz je powszechnie w trakcie eksploracji oraz u handlarzy.
Druga sprawa to umiejętność Zwinne dłonie (2), zależna od cechy Zręczność. Jest to umiejętność, którą domyślnie rozwija się dla postaci klasy Łotrzyk, gdyż są oni w niej biegli. Każdy poziom tej zdolności zmniejsza poziom trudności otwarcia danego zamka.
Dodatkowo, do premii wlicza się także modyfikator ze Zręczności (3). Dla Zręczności równej 12 to +1, dla 14 to +2, 16 to +3 i tak dalej. Przykładowo, postać o zdolności Zwinne dłonie na poziomie 6 i zręczności równej 16, otrzyma premię do otwierania zamków równą +9 - o tyle zostanie zmniejszony poziom trudności.
Gdy już zadbasz o obie te rzeczy, wystarczy znaleźć zamkniętą skrzynię lub drzwi. Kliknij na nią prawym przyciskiem myszy i z listy wybierz pozycję Otwórz wytrychem (4). Postać podejdzie do skrzyni i rozpocznie test na otwieranie. Jeśli się powiedzie - rzut kością będzie równy bądź większy wartości Cel - zamek zostanie otwarty.
Musisz pamiętać, że nie każdy zamek w grze da się otworzyć przy pomocy Narzędzi złodziejskich. Niektóre przejścia będą zablokowane z uwagi na zadanie, inne absolutnie wymagać będą klucza bądź skorzystania z jakiejś dźwigni. Przeważającą ich ilość możesz jednak bez problemu sforsować tym sposobem - a za każdą tego typu akcję drużyna otrzyma dodatkowe punkty doświadczenia.
Ponawianie próby otwarcia i wysyła skrzynki do obozu
Możesz ponawiać próbę otwarcia zamków wielokrotnie, nawet po odejściu od niego - nie zalecamy marnować Inspiracji na ponowny rzut kością. Zamiast tego - jeśli posiadasz - będziesz mógł użyć drugiego zestawu Narzędzi złodziejskich.
Jeśli mimo wszystko nie czujesz się na siłach, a nie chcesz potem wracać do skrzyni i jej szukać, możesz ją podnieść (5) i w całości zmieścić w ekwipunku (6).
Nie jest to jednak wygodne, bowiem skrzynia sporo waży. Kliknij więc na niej i wybierz opcję Wyślij do obozu (7). Trafi ona do skrzynki obozowej i będziesz mógł otworzyć ją później.
Zaklęcie otwierania zamków
W grze nie zabrakło możliwości otwierania zamków zaklęciem - zwie się ono Kołatka. Jest to czar drugiego poziomu ze szkoły transmutacji. Nabyć go mogą Bardowie, Czanoksiężnicy i Magowie. Jednak od czwartego poziomu będziesz w stanie skorzystać z atutów i nabyć cechy innej klasy.
Zaklęcie to z powodzeniem otwiera każdy zamek, często także i te magicznie zamknięte, nieposiadające otworu na klucz. Oszczędzisz także na wytrychach.
Następnie: Baldur's Gate 3 - pułapki: jak wykrywać i rozbrajać
Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja
Poprzednio: Baldur's Gate 3 - kradzież kieszonkowa: jak kraść