Skip to main content

Baldur's Gate 3 - klasa pancerza: jak działa i na co wpływa

Wpływ klasy pancerza postaci na szansę trafienia.

Wszystkie postacie w BG3 opisane są szeregiem parametrów, wśród których znajduje się także klasa pancerza (KP). Na co ona wpływa, czy warto ją zwiększać i która postać powinna mieć najwyższy współczynnik KP? Na te pytania odpowiadamy w niniejszym rozdziale.


Na tej stronie:


Czym jest Klasa Pancerza i jak ją zwiększać

Klasa pancerza (KP) to w ogólnym skrócie wskaźnik mówiący o tym, jak trudna do trafienia jest postać. Im wyższą ma wartość, tym mniejsza szansa, że atak wrogiej istoty zada obrażenia. Wartość klasy pancerza sprawdzić możesz na karcie postaci - to liczba pod ikonką tarczy (1).

Standardowo, każda postać posiada domyślną KP równą 10. Zwiększyć można ją za pomocą zbroi (2), tarczy (3) jak i dzięki Zręczności (4). Zbroje i tarcze dają konkretną premię, w zależności od rodzaju przedmiotu, zaś wpływ Zręczności został opisany poniżej.


Klasa Pancerza a szansa na trafienie

Ale jaki wpływ ma KP na to, czy postać zostanie trafiona? W trakcie wyprowadzania każdego ataku wykonywany jest test na atak - tak jak w przypadku każdego testu na umiejętność. Podczas testu na atak wykonywany jest rzut wirtualną kością i losowany wynik z przedziału 1-20. Do tej wartości dodawana jest premia do ataku (5) postaci atakującej.

Jeśli finalna wartość jest równa bądź przewyższa klasę pancerza postaci, atak dosięgnę celu i zada obrażenia broni, z której korzysta atakujący. Jeśli z kolei wartość ta będzie mniejsza niż KP, cel uniknie ataku.

WAŻNE: nie każdy bohater - zależnie od klasy i rasy - może nosić tak samo ciężką zbroję. Dotyczy to również hełmu, rękawic oraz butów. Jeśli nie posiada odpowiedniej biegłości, użycie innego elementu wyposażenia (a także broni) uniemożliwi mu rzucanie zaklęć.

Warto pamiętać, że klasa pancerza nie ma żadnego wpływu na otrzymywane obrażenia. Oddziałuje jedynie na to, czy atak dojdzie do celu. Mimo wszystko wartość ta powinna być możliwie najwyższa dla postaci walczących na pierwszej linii - jak wojownicy czy klerycy. Magowie i postacie dystansowe mogą korzystać z zaklęć, jak Zbroja maga, które pozwolą zyskać kilka dodatkowych punktów KP.


Wpływ Zręczności na Klasę Pancerza

Zręczność zwiększa KP o 1 punkt za każde 2 punkty powyżej 10 - postać o Zręczności równej 12 otrzyma +1 KP, przy 14 to +2, przy 16 +3 i tak dalej. Jednakże, jeśli Zręczność postaci jest niższa niż 10, otrzyma ona karę do KP - przy 8-9 Zręczności jest to -1 KP.

Na premię ze Zręczności wpływ ma typ zbroi, którą nosi postać. Jeśli jest to lekka zbroja to nie ma tutaj żadnych ograniczeń, dla średniej postać otrzyma maksymalnie +2 KP, dla ciężkiej z kolei nie zyska żadnej premii - niezależnie od cechy Zręczność.

Następnie: Baldur's Gate 3 - jak podpalić pochodnię

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Baldur's Gate 3 - pułapki: jak wykrywać i rozbrajać

Zobacz także