Skip to main content

Baldur's Gate 3 - klasy postaci: cechy i role

Mocne i słabe strony dostępnych w grze klas postaci.

Klasy postaci w BG3 to jedna z najważniejszych rzeczy, które wybrać musisz przy tworzeniu postaci. Klasa wpływa na biegłości i umiejętności postaci, to w jaki sposób będzie walczyć i czy będzie mieć dostęp do zaklęć. W tym rozdziale przedstawiamy dostępne w grze klasy postaci i ich zastosowanie.

Przed wyborem klasy warto zapoznać się z listą towarzyszy, by dobrać ich tak, aby nie tworzyć drużyny składającej się chociażby z dwóch magów.

W grze możesz wybrać jedną z aż 12 klas postaci (oraz tworzyć postacie hybrydowe, zawierające cechy kilku klas), takich jak:

  • Kleryk - postać walcząca na bliskim dystansie i dysponująca zaklęciami kapłana, dzięki którym może wzmacniać i leczyć sojuszników i osłabiać i ranić wrogów. Postać ta biegła jest w broniach prostych, lekkich i średnich pancerzach (także ciężkim w przypadku Domeny Życia), a także tarczach. Podstawową cechą Kleryka jest Mądrość, w oparciu o którą rzucają oni swoje zaklęcia, przydaje im się także Kondycja i Siła.
  • Wojownik - klasa skupiająca się na walce i zadawaniu obrażeń fizycznych. Mogą korzystać z każdego typu pancerza i tarcz, a także z wszystkich broni opartych o siłę. Posiadają oni najwięcej punktów wytrzymałości, a ich główną cechą jest Siła. Wojownik walczyć może zarówno na bliskim dystansie, przy pomocy broni białej, jak i na dalekim, za sprawą łuków.
  • Łowca - klasa zwiadowcza, której postać może wybrać ulubionego wroga, przeciwko któremu otrzyma dodatkowe premie. Łowcy świetnie spisują się w wykorzystaniu Łuków i broni opartych o Zręczność - ta cecha jest zresztą ich główną. Zyskują także na Kondycji, która zwiększa ich punkty zdrowia i Mądrości, która pozwala im korzystać z zaklęć. Mogą korzystać z lekkich i średnich pancerzy, a także tarcz i większości broni w grze.
  • Łotrzyk - zabójca i złodziej świata Baldur's Gate 3. Łotrzyk specjalizuje się w zadawaniu obrażeń z zaskoczenia, ukrywaniu się, kradzieży kieszonkowej i rozbrajaniu pułapek. Ich główną cechą jest Zręczność , przydaje im się także Kondycja i Mądrość. Klasa ta jest biegła w lekkich i średnich pancerzach, a także krótkiej broni typu sztylety. Łotrzyk jest w stanie zadawać wielokrotnie większe obrażenia podczas ataków z zaskoczenia - jak np. cios w plecy wroga.
  • Czarownik - klasa magiczna, która ma dostęp do mniejszej ilości zaklęć od Magów, może jednak częściej z nich korzystać i nie musi ich przygotowywać. Główną cechą Czarowników jest Charyzma, w oparciu o którą rzucają swoje zaklęcia, świetnie więc radzą sobie także w testach na Oszustwo czy Zastraszanie. Biegle posługują się lekkim pancerzem i prostą bronią.
  • Mag - postacie tej klasy to mistrzowie magiczni, mający dostęp do olbrzymiej ilości zaklęć. Na wyższych poziomach magowie mogą specjalizować się w poszczególnych szkołach magii. Ich główną cechą jest Inteligencja, w oparciu o którą rzucają zaklęcia, zyskują także dzięki Zręczności, która poprawia ich inicjatywę i pancerz. Nie mają biegłości w żadnym pancerzu i mogą korzystać z bardzo prostych broni.
  • Bard - klasa wspomagająca, posługująca się magią. Jego skuteczność ataku opiera się o Charyzmę, które umożliwia mu także bardzo skuteczne prowadzenie negocjacji i rozmów. Wybierając Barda otrzymasz postać, która nie jest za bardzo efektywna w walce. Będziesz jednak miał możliwość poprowadzenia prawie każdego dialogu wedle swojej woli.
  • Barbarzyńca - klasę cechuje wykorzystanie surowej siły i specjalnego trybu Szału, który umożliwia wykonywanie dodatkowego ataku głównego wykorzystując komórkę akcji dodatkowej albo uzyskanie niewrażliwości. Klasa bardzo zbliżona do Wojownika, od którego potrafi być nieco gorsza.
  • Druid - jedna z najsilniejszych klas w grze. Umożliwia korzystanie z wielu szkół magicznych i to bez konieczności przygotowania zaklęć. Dodatkowo potrafi przemienić się w stworzenia. Co ważne, po takiej przemianie wraca do normalnej postaci w pełni zdrowia.
  • Mnich - jeśli walka wręcz to twój żywioł, wybierz właśnie tą klasę. Odpowiedni build zapewnia wysoką efektywność w walce, zaś brak zapotrzebowania na broń i wymyślne uzbrojenie pozwoli ci rozpocząć grę z przewagą i nie będziesz musiał poszukiwać wymyślnego ekwipunku dla bohatera.
  • Paladyn - jest to klasa głównie wspomagająca. Walczy z użyciem broni i magii światła, ale może skutecznie ochraniać, wzmacniać i uzdrawiać towarzyszy. Podklasy umożliwią ci zbudowanie również silnego wojownika, jeśli taki sposób gry preferujesz.
  • Zaklinacz - jest to kolejna klasa czarująca. Nie skupia się on na żywiołach, a na czystej magii wykorzystującej moc i zaklęcia wspomagające i klątwy. Jego cechą szczególną jest zdolność wzmacniania zaklęć lub modyfikowania ich zachowania, co czyni go silnym czarodziejem.

Następnie: Baldur's Gate 3 - dostępne rasy

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Baldur's Gate 3 - tworzenie postaci

Zobacz także