Baldur's Gate 3 - łowca: porady, build
Cechy klasy łowcy, porady, rekomendowane cechy, umiejętności.
Łowca to jedna z klas postaci dostępnych w Baldur's Gate 3. Łowcy to mistrzowie walki na dystans, choć nieźle radzą sobie także w przypadku starć bezpośrednich, mogą też korzystać z zaklęć kapłańskich. Dzięki możliwość wyboru ulubionego wroga są w stanie zwiększyć swoją skuteczność w konkretnych sytuacjach. W tym rozdziale znajdziesz opis klasy Łowcy, rekomendowaną rasę, cechy i umiejętności, a także przydatne porady.
Łowca to specyficzna klasa postaci, która łączy możliwość skutecznej walki na dystans, rzucania zaklęć kapłańskich i wspomagania drużyny w walce wręcz. Posiada wysoki (12 punktów) współczynnik wytrzymałości, jest biegły w korzystaniu z lekkich i średnich zbroi (i może zyskać biegłość w zbroi ciężkiej). Odpowiednio rozwinięty, Łowca jest w stanie niszczyć swoje cele z dużego dystansu.
Łowca - rasa i cechy
W przypadku Łowcy wybrać możesz spośród trzech ras:
- Leśny Elf - premia +2 do Zręczności i +1 do Mądrości, a także biegłość w krótkich i długich łukach i mieczach. Rasa ta także zyskuje możliwość widzenia w ciemności, co przyda się w przypadku niektórych walk, otrzymują też biegłość do Percepcji i Skradaniu się.
- Niziołek śmiały - +2 do Zręczności i +1 do Kondycji sprawia, że jest to wariant dla graczy szukających nieco większej odporności. Rasa ta posiada zwiększone rzuty obronne na truciznę i Szczęście - to drugie sprawia, że przy wyniku 1 w czasie testu będziesz mógł go powtórzyć.
- Człowiek - ludzie posiadają premię +1 do wszystkich cech, nie mają jednak żadnych dodatkowych biegłości i umiejętności specjalnych. Świetnie sprawdzą się w przypadku Łowcy balansującego pomiędzy walką wręcz i dystansową, lecz jako czysty strzelec lepiej spiszą się dwie opisane wyżej rasy.
Z naszej strony rekomendujemy Leśnego elfa jako najlepszą rasę dla Łowcy. Biegłość w długich łukach pozwoli postaci zadawać większe obrażenia, a biegłości w Percepcji i Skradaniu się przydadzą ci się wielokrotnie podczas rozgrywki.
W kwestii doboru cech (1), będzie to 10 Siły, 16 Zręczności, 14 Kondycji, 8 Inteligencji, 16 Mądrości i 10 Charyzmy. Zręczność jest tutaj najważniejsza - wpływa na klasę pancerza i zadawane obrażenia. Kondycja zwiększy punkty zdrowia i pomoże w testach na koncentrację, a Mądrość wpłynie na skuteczność zaklęć postaci.
Siła nie jest tutaj ważna, gdyż będziesz walczyć przy pomocy broni opartych o finezję, które korzystają z modyfikatora ze Zręczności. Dzięki takiemu rozdysponowaniu, na 4 poziomie doświadczenia Łowca będzie miał 18 Zręczności, co dodatkowo zwiększy jego skuteczność na polu walki.
Pochodzenie i umiejętności
W przypadku umiejętności, wybór nie jest aż tak ważny i zależy przede wszystkim od reszty postaci w drużynie. Z uwagi na wysoki poziom Zręczności i Mądrości, warto wybrać umiejętności oparte na tych właśnie cechach. Będą to: Skradanie się, Zwinne dłonie, Akrobatyka, Opieka nad zwierzętami, Intuicja, Percepcja, Sztuka Przetrwania. Pochodzenie dobierz oczywiście tak, by odblokować umiejętności, na których ci zależy.
Ulubiony wróg i naturalny odkrywca
W trakcie tworzenia postaci konieczne będzie określenie ulubionego wroga (2) i naturalnego odkrywcy (3). Obie te rzeczy wpływają w dużym stopniu na to, jak skuteczna będzie twoja postać - zarówno w walce jak i podczas eksploracji.
W przypadku ulubionego wroga, najlepszym wyborem jest Łowca nagród, dzięki któremu unieruchomione przez tę postać cele będą miały większy problem z ucieczką - co wpłynie na jedną ze zdolności, o której poczytasz w dalszej części.
Jeśli chodzi o Naturalnego odkrywcę, Poskramiacz zwierząt będzie dobrym wyborem, gdyż pozwoli ci przywołać chowańca, który wspomoże drużynę w walce. Jeśli nie planujesz mieć Astariona w drużynie, warto zmienić to na Miejskiego tropiciela, by postać zyskała biegłość w umiejętności Zwinne dłonie.
Czary i dalszy rozwój postaci
Wraz z awansem na drugi poziom doświadczenia będziesz mógł wybrać zdolność pasywną. Zdecydowanie najlepszą - dla tego buildu, gdzie skupiamy się na atakach dystansowych - jest Strzelectwo. Dzięki niemu Łowca zyska +2 do testów ataku bronią dystansową, co ułatwi trafienie w cel.
Na drugim poziomie doświadczenia postać odblokuje także 2 komórki czarów na zaklęcia 1 poziomu, nauczy się też 2 wybranych czarów. Warto zmienić domyślne zaklęcia i wybrać Rozmawianie ze zwierzętami i Pętające uderzenie. Kluczowa jest ta druga - pozwoli ci zadać dodatkowe obrażenia, z szansą na spętanie wroga. Spętany wróg otrzymuje co turę 1-6 obrażeń, chyba że uda mu się przeprowadzić ruch obronny.
Trzeci poziom przyniesie możliwość wyboru podklasy. W tym wypadku wybór jest jeden - Myśliwy. Dzięki tej podklasie będziesz mógł wybrać zdobycz myśliwego (4). Spośród trzech dostępnych opcji najlepsza jest Zguba kolosów.
Dzięki niej, raz na turę broń twojej postaci zada 1-8 dodatkowych obrażeń. Warto mieć na uwadze, że premia ta liczona jest po zadaniu obrażeń przy pomocy normalnego ataku. Oznacza to, że wbrew opisowi, zadziała nawet wtedy, gdy wykonasz atak na wroga z pełnym zdrowiem.
Do wyboru będzie też dodatkowy czar. Do rozważenia są dwie opcje Grad cierni bądź Leczenie ran - jeśli nie masz w drużynie kleryka, wybierz tę drugą opcję. Znak łowcy możesz spokojnie zignorować - zaklęcie to wymaga koncentracji, więc nie będziesz w stanie korzystać z niego i Pętającego uderzenia.
Czwarty, najwyższy we wczesnym dostępie poziom zaowocuje dodatkowym atutem dla postaci. Skorzystaj z domyślnego, a więc zwiększenia poziomu cechy i zainwestuj 2 punkty w Zręczność. Twoja postać będzie mieć teraz 18 Zręczności, przez co premia z tej cechy wyniesie +4, co wpłynie na celność ataków dystansowych.
Sposób rozgrywki i porady
Na koniec garść porad, które pomogą ci w pełni wykorzystać potencjał Łowcy, mianowicie:
- Trzymaj wrogów na dystans. Łowca zadaje największe obrażenia przy pomocy łuków. Jeśli wróg zbliży się na odległość kilku metrów, postać otrzyma potężną karę do celności. Zawsze staraj się oddalać od wrogów zanim oddasz strzał.
- Korzystaj z broni do walki wręcz. Ucieczka od wroga nie zawsze jest możliwa, a Łowca skutecznie walczy także przy pomocy broni białej. Pamiętaj, by korzystać z broni opartych o finezję - jak rapiery, krótkie miecze czy sztylety, by postać otrzymała premie ze Zręczności a nie Siły.
- Jak najszybciej zdobądź długi łuk. Postać rozpoczyna z krótkim łukiem, który zadaje 1-6 obrażeń przy każdym strzale. W przypadku długiego łuku jest to 1-8, a więc spory wzrost. Długi łuk zdobędziesz z poległych wrogów, możesz także kupić go w Gaju druidów.
- Zawsze staraj się strzelać z wzniesień. Da ci to przewagę wysokości, a co za tym idzie zwiększy szansę na trafienie. W miarę możliwości staraj się też atakować w plecy wroga, by zyskać dodatkową premię.
- Pamiętaj o koncentracji. Spora część zaklęć i ataków specjalnych Łowcy wymaga koncentracji. Po aktywowaniu ich, postać musi utrzymywać koncentrację - rzucenie kolejnego zaklęcia wymagającego jej przerwie efekt poprzedniego. Podobnie ma się sprawa w przypadku otrzymywania obrażeń - postać wykona wtedy rzut obronny i jeśli się nie powiedzie, efekt zostanie również przerwany.
- Łowca to jedyna klasa postaci, której towarzysza nie znajdziesz we wczesnym dostępie. Jeśli chcesz więc pograć postacią tej klasy, musisz stworzyć sobie ją samodzielnie, na początku rozgrywki.
Następnie: Baldur's Gate 3 - czarownik: porady, build
Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja
Poprzednio: Baldur's Gate 3 - kleryk: porady, build