Skip to main content

Baldur's Gate 3 - paladyn: build, opis klasy

Charakterystyka klasy paladyna, Przysięgi, atuty, wskazówki.

W tym miejscu przedstawiamy, jak dobrać cechy, atrybuty i zaklęcia dla klasy Paladyna w BG3. Poznasz przykładowy build, który skupia się na wzmacnianiu sojuszników, prostym leczeniu i silnych ripostach.


Na tej stronie:


Paladyn - opis i cechy

Paladyn to klasa najbardziej zbliżona do kleryka. Dobrze radzi sobie w walce z użyciem broni jednoręcznej i tarczy oraz w prostej magii skupionej na uzdrawianiu i ochronie przed obrażeniami, a także na zaklęciach Światła. Jego zaklęcia nie zadają z reguły bezpośrednich obrażeń, a wzmacniają broń, bohatera lub sojuszników. Na piątym poziomie odblokowuje dodatkowy atak.

Ten build skupi się na uzdrawianiu, wspomaganiu sojuszników przy jednoczesnym objęciu pozycji tanka. Nie jest to bowiem specjalistyczna, a z natury hybrydowa klasa. Posiada liczne wzmocnienia dla drużyny, ale nigdy nie będzie zadawał ogromnych obrażeń. Posiada również ciekawe riposty, co pozwala mu osłabiać wrogów, którzy go atakują.

  • Siła 16
  • Zręczność 12
  • Kondycja 17
  • Inteligencja 10
  • Mądrość 10
  • Charyzma 9

Zaopatrz się w tarczę, ciężką zbroję i broń, która niekoniecznie zadaje największe obrażenia, ale taką, która nadaje negatywne statusy przeciwnikom, jak zguba, uciszenie, podpalenie. Inne elementy wyposażenia także powinny móc ranić atakujących cię oponentów.


Rasa i pochodzenie

Kluczowym wyborem jest rasa, która posiada biegłość w broniach jednoręcznych opartych o siłę. Będziemy bowiem poruszać się z tarczą, a dobór oręża jest istotny, dlatego warto mieć czym machać. Niespecjalnie liczy się szybkość ruchu, choć lepiej móc dobrze wyjść przed szereg sojuszników już w pierwszej turze.

  • Krasnolud złoty - biegłość w młotach i toporach oraz wytrzymałość zwiększana co awans
  • Elfowie - posiadają biegłość w mieczach oraz odporność na zauroczenie i uśpienie
  • Githyanki - biegłość w mieczach

Podklasa - Przysięgi

Podklasa to jedna z trzech Przysięg, które deklarujesz już na samym początku tworzenia postaci. Co kilka poziomów każda przysięga otrzymuje indywidualne zaklęcia.

  • Przysięga Pradawnych - skupiona na defensywie i supporcie. W ramach tej przysięgi będziesz w stanie wykonać proste leczenie oraz zwiększać odporność drużyny, szczególnie na obrażenia magiczne
  • Przysięga Gorliwości - odporność na choroby i zaklęcia usuwające negatywne statusy. Możesz objąć sojusznika tarczą, która zadaje obrażenia atakującym
  • Przysięga Zemsty - podklasa skupiona na ofensywie oraz maksymalizacji obrażeń od światła. Otrzymasz takie zaklęcia jak Unieruchomienie osoby, Znak łowcy czy Przyspieszenie

W tym buildzie wybieramy Przysięgę Pradawnych oraz Styl walki (na 3 poziomie): Ochrona lub Defensywa.


Zaklęcia, przygotowane czary i sztuczki

Dostępność komórek czarów prezentuje się w następujący sposób:

  • 1 poziom - jedna komórka 1-go poziomu
  • 2 poziom - dwie komórki 1-go poziomu
  • 3 poziom - trzy komórki 1-go poziomu
  • 4 poziom - cztery komórki 1-go poziomu, jedna 2-go poziomu
  • 5 poziom - cztery komórki 1-go poziomu, dwie 2-go poziomu

Czary na początek i dalszy rozwój

Sugerowany dobór zaklęć na początku rozwoju postaci:

  • Tarcza wiary - zwiększ KP swoją lub sojusznika o 2
  • Heroizm - otrzymaj dodatkowe, tymczasowe punkty wytrzymałości
  • Palące ugodzenie - podpal przeciwnika zadając mu dodatkowe obrażenia
  • Błogosławieństwo - zwiększ szanse na trafienie swoich sojuszników
  • Pomoc - leczy sojuszników i dodaje im 5 punktów tymczasowego zdrowia
  • Ożywienie - wskrześ sojusznika za darmo

  • Wybór atutów dla Paladyna

  • Kilka atrybutów, jakie możesz wybrać z powodzeniem dla paladyna:
  • Mistrz tarczy - popraw obronę, gdy trzymasz tarczę
  • Wartownik - wykonujesz atak okazyjny, gdy pobliski sojusznik, do którego masz zasięg, zostanie zaatakowany
  • Twardziel - więcej punktów zdrowia co poziom

Sposób rozgrywki i porady

Kilka wskazówek, jak grać paladynem:

  • ustawiaj się w pierwszej linii - twoją rolą jest zajmowanie wrogów. Sojuszników ustawiaj za sobą, najlepiej w niedużej odległości, by móc ich wspomagać
  • zostaw atakowanie innym - nie musisz nosić potężnej broni, gdyż lepiej abyś korzystał z zaklęć zwiększających zdrowie czy klasę pancerza sojuszników, pozwalając im swobodnie wykonywać swoją robotę
  • zwiększaj szansę na trafienie - szczególnie na początkowych etapach rozgrywki zwiększanie szansy na trafienie przeciwników, takimi czarami jak Błogosławieństwo, znacząco poprawi efektywność drużyny
  • riposty zużywają komórki czarów - ale tylko pierwszego poziomu. Nie nadużywaj zaklęć, jeśli chcesz korzystać z potężnych ataków odwetowych

Następnie: Baldur's Gate 3 - zaklinacz: build, opis klasy

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Baldur's Gate 3 - mnich: build, opis klasy

Zobacz także