Skip to main content

Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Opis przejścia, misje główne i poboczne, mapy, mechanika, sekrety, porady i wskazówki.

Witajcie! Przed wami poradnik do Baldur's Gate 3. To trzecia część kultowej serii gier RPG, stworzona przez Larian Studios. Akcja produkcji rozgrywa się mniej więcej 100 lat po wydarzeniach z poprzedniej odsłony.

Ten poradnik zawiera kompletny opis przejścia wszystkich misji głównych i pobocznych, wyjaśnienie kluczowych mechanik rozgrywki, sposoby na rozwiązywanie zagadek, a także liczne porady, które pomogą zrozumieć ten tytuł.

Życzymy wielu niesamowitych porzygód w Baldur's Gate 3!


Spis treści poradnika - skocz do sekcji:


Rozgrywka i mechanika

Tutaj znajdziesz wszelkie informacje o rozgrywce. Zaczynamy od podstawowych spraw związanych z rozgrywką i mechaniką gry, by przejść do trudniejszych i bardziej zaawansowanych zagadnień.

Podstawowe mechaniki

Postać i zarządzanie drużyną

Rekrutacja towarzyszy i romanse

Umiejętności i ekwipunek

Klasy postaci

Przedmioty, crafting i alchemia


Opis przejścia - misje główne

W tej sekcji poradnika do Baldur's Gate 3 znajdziesz opis wszystkich kmisji głównego wątku fabularnego.

Prolog

Rozdział 1

Rozdział 2

Rozdział 3

Zakończenie, epilog


Zadania poboczne

Poniżej zamieściliśmy opisy wszystkich misji pobocznych.

Zadania towarzyszy

Plaża

Gaj Druidów

Opuszczona Wioska

Trakt przebudzonych

Obóz goblinów

Podmrok

Kuźnia Gryma

Górska przełęcz

Kraina przeklęta przez Cień

Oberża Ostatnie Światło

Rivington

Dolne miasto


Mapy

Przedstawiamy tutaj mapy lokacji w Baldur's Gate 3. Na każdej z nich zaznaczone zostały punkty warte uwagi - jak miejsca rozpoczęcia zadań, punktów orientacyjnych czy trudniejszych walk.


Sekrety i zagadki

Szukasz dojścia do skrzyni, a może kolejna zagadka sprawia ci kłopot? W tej sekcji znajdziesz rozwiązanie.


Interfejs i oznaczenia na ekranie

Już po rozpoczęciu rozgrywki w Baldur's Gate 3 zauważysz, że na ekranie znajduję się bardzo dużo elementów. Zrozumienie ich funkcji znacząco ułatwi ci rozgrywkę, dlatego poniżej prezentujemy szczegółowy opis interfejsu w grze.

Poniższe informacje dotyczą wersji PC, gdy gramy za pomocą klawiatury i myszki. Na komputerze można grać również za pomocą kontrolera. Edycje konsolowe gry posiadają inny interfejs, który zawiera dużo mniej ikonek, a poszczególne fukcje przypisane są do odpowiednich przycisków na padzie.

  1. Widok drużyny - portrety, na które możesz klikać, by przełączać się między członkami. Obok nich ujrzysz aktualne statusy, jeśli występują
  2. Informacje o obiekcie - celu bądź przedmiocie. Poniżej paska zdrowia ujrzysz modyfikatory ataku i aktualne statusy przeciwnika
  3. Kolejka ruchu - portret aktualnie poruszającej się osoby jest powiększony. Możesz klikać na nie, by wskazać, gdzie znajduje się dana osoba
  4. Mini-mapa i sterowanie - na mapie wskazani są przyjaciele i wrogowie oraz cele zadania. Przyciskami sterowania możesz ją powiększyć lub zmniejszyć oraz wskazać, gdzie znajduje się gracz
  5. Dziennik - spełnia rolę konsoli, na której zapisywane są działania wykonywane w kolejnych turach
  6. Przycisk odpoczynku - wybierz go, by udać się na krótki lub długi odpoczynek albo przejść do obozu. W trybie turowym umożliwia ucieczkę z pola bitwy
  7. Zakończenie tury - kończy turę aktualnej postaci. Poza wlką aktywuje tryb turowy
  8. Wskaźniki akcji - pokazują, jakie akcje w danej turze może wykonać osoba: główne, dodatkowe, sztuczki bądź używanie zaklęć. Zależnie od klasy mogą znajdować się tu dodatkowe ikony
  9. Panel akcji - znajdziesz tu wszystkie umiejętności i czynności, jakie możesz wykonać w walce i poza nią. Przełączaj się między zakładkami a nawet stwórz własny panel
  10. Ikony reakcji - jeśli są aktywne jakieś reakcje, ujrzysz je w tym miejscu
  11. Funkcje broni - kliknij na ikonie, by użyć tej broni. Przyciskami możesz przełączyć się również między pochodnią oraz trybem walki dwoma orężami
  12. Portret główny - wksazuje aktywną postać. Obok wyświetlane są także statusy
  13. Dziennik - znajdziesz tu aktywne oraz zakończone zadania
  14. Mapa - wyświetla pełny widok mapy oraz punktów nawigacyjnych
  15. Sygnalizowanie - jest to funkcja sieciowa, któa pozwala drugiej osobie zobaczyć, na jakie miejsce chcesz, aby zwróciła uwagę
  16. Widok drużyny - aktywuje widok, w którym widoczni są wszyscy towarzysze: ich cechy, ekwipunek, zaklęcia
  17. Grupowanie - połącz towarzyszy w grupę lub pozwól im poruszać się niezależnie
  18. Grupowe ukrycie - umożliwia przejście w tryb skradania wszystkim członkom drużyny

Wskazówki na start

- Możesz zmieniać klasę postaci w trakcie rozgrywki, dlatego wybór ten nie jest bardzo obligujący. Co innego gdy chodzi o rasę oraz pochodzenie - są to parametry, których nie można zmienić.

- Odpowiednio rozplanuj drużynę. Może ona składać się maksymalnie z 4 postaci. Warto posiadać w niej Wojownika, który walczył będzie na pierwszej linii, i Kleryka, który zaoferuje liczne wzmocnienia i czary lecznicze, świetnie też radzi sobie w walce. Dwa pozostałe gniazda warto obsadzić postacią czarującą - Mag bądź Czarownik - a także Łotrzykiem lub Łowcą, który posiada zdolności złodziejskie.

- Pamiętaj, by starać się rozdzielić cechy , by były liczbą parzystą - tylko takie oferują premię do danej cechy (10 to +0, 12 to +1, 14 to +2 i tak dalej).

- Nie zaniedbuj kondycji postaci. Tyczy się to szczególnie klas walczących w zwarciu, jak Wojownik czy Kleryk, a także w mniejszym stopniu Łotrzyk. Dodatkowe punkty modyfikatorów (dla przypomnienia: co dwa poziomy Kondycji) zwiększają ilość punktów zdrowia postaci.

- Regularnie zmieniaj ekwipunek. W trakcie rozgrywki trafiać będziesz na lepsze pancerze, bronie i mikstury - regularnie wymieniaj stary ekwipunek na lepszy.

- W twoim obozie znajdziesz skrzynię, w której możesz przetrzymywać bezpiecznie wszystkie przedmioty, które mogą się przydać w przyszłości.

- Zapisuj grę często, a szczególnie przed spodziewanymi starciami, a także przed dialogami. Czasami odejście od dialogu w jego trakcie uniemożliwia ponowną rozmowę, a może nawet prowadzić do zablokowania misji lub pozyskania towarzysza.

- Śmierć bohatera lub kompana to nie koniec. Możesz wrócić na miejsce zgonu nawet kilka dni później, gdy zdobędziesz zwoje wskrzeszenia, aby ich przywrócić do życia.

- Nie marnuj złota. Nawet jeśli będziesz zbierał wszystkie przedmioty na swojej drodze, w początkowych etapach gry będziesz miewał znaczne problemy finansowe.

- Korzystaj z mikstur uzdrawiających. Możesz aktywować je nawet po wykonaniu ataku czy rzuceniu zaklęcia, a mogą one uratować skórę twoich postaci. Rzuć nią (akcja) w rannego lub dogorywającego sojusznika, by mu pomóc.

- Odpoczywaj, gdy tylko możesz. W grze są dwa rodzaje odpoczynków - szybki, który regeneruje część punktów zdrowia i niektóre zdolności, a także obozowanie, które leczy wszystkie rany i odnawia zaklęcia. Pamiętaj, że obozowanie przyspiesza upływ czasu - może być kluczowe w przypadku niektórych zadań.

- Pamiętaj o udźwigu. To jak dużo przedmiotów mogą przenosić postacie zależy od ich cechy Siły - im wyższa, tym udźwig naturalnie większy. Jeśli któraś z postaci go przekroczy, uzyska karę do szybkości ruchu - w takiej sytuacji warto przerzucić część ekwipunku do innej postaci lub skrzynki obozowej.

- Korzystaj ze zwojów z zaklęciami. Warto to robić przede wszystkim wtedy, gdy komórki czarów twoich postaci są wyczerpane - korzystanie ze zwojów ich nie wymaga. Pamiętaj, że ze zwojów mogą korzystać nie tylko postacie czarujące.

- Magowie mogą się uczyć czarów ze zwojów, dlatego warto mieć jednego w drużynie. Wiele zaklęć spełnia bowiem istotne role w trakcie eksploracji: jak gaszenie płomieni czy dostawanie się do niedostępnych obszarów.

- Badaj przeciwników. Wystarczy kliknąć na wrogu prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję Zbadaj. Jeśli twoja postać dysponuje odpowiednimi umiejętnościami, uda ci się dzięki temu uzyskać informacje o wrogu, jak chociażby jego cechy, odporności i wrażliwości.

- Odpowiednio wybieraj testy umiejętności. Korzystaj z takich, do których masz premię - widoczna jest, gdy najedziesz na nazwę cechy kursorem.

- Eksploruj lokacje. W każdym miejscu znajdziesz mnóstwo dodatkowych skarbów do złupienia, postaci, z którymi możesz porozmawiać i walk do stoczenia, które pozwolą ci zdobyć masę punktów doświadczenia. Często też odblokujesz w ten sposób zadanie poboczne.

- Do większości celów prowadzi kilka ścieżek. Tyczy się to zarówno dróg do miejsc, jak i sposobów na rozwiązanie danej misji. Jeśli jedno podejście okazuje się nieskuteczne, spróbuj alternatywnego.

- Walki w BG3 należą do trudnych. Staraj się wykorzystywać przewagę wysokości, ograniczać ruch wrogów oraz korzystać z przedmiotów użytkowych, jak i przeszkód typu skrzynie.

- Wiele przedmiotów ulega zniszczeniu. W ten sposób otworzysz zamknięte skrzynie (z ryzykiem utraty części zawartosci) czy po wyjściu na wieżę zniszczysz drabinę.

- Możesz włączyć tryb nokautowania wrogów zamiast ich zabijania. Niestety w przypadku kluczowych NPC traktowane jest to jak zabójstwo.


O serii Baldur's Gate

Baldur's Gate to seria izometrycznych gier RPG opartych o reguły Dungeons and Dragons. Kolejne części są uznawane za klasyki garunku i doceniane przez graczy za dużą swobodę rozgrywki, długość gry oraz różnorodność świata. Doczekały się rozszerzeń DLC i wersji zremasterowanych, a po ponad dwudziestu latach od powstania pierwszej części - kontynuacji, stworzonej przez Larian Studios.

W trakcie zabawy gracz podejmuje liczne decyzje wpływające na kreowanie świata, co zachęca do powrotu do pozycji i podejmowania odmiennych wyborów. Liczne walki z potworami - w trybie turowym - pomagają zdobywać cenne doświadczenie i awansować bohaterów na wyższe poziomy, zaś o powodzeniu wszelkich przedsięwziętych akcji decydują rzuty kością, jak w przypadku stołowych rozgrywek D&D.

Baldur's Gate 3 przedstawia nową historię, lecz opowiedzianą w tym samym świecie, stąd znajomość poprzednich części pozwala graczowi lepiej zrozumieć przebieg wydarzeń i historie bohaterów niezależnych. Mechanika została zaktualizowana zgodnie z regułami piątej edycji przewodnika D&D. Dostępna jest także rozgrywka wieloosobowa w trybie kooperacji.


Czy należy znać poprzednie części Baldur's Gate

Baldur's Gate 3 dzieje się około 100 lat po wydarzeniach z drugiej odsłony. Co więcej, opowiada całkowicie nową historią, w której pojawiają się przede wszystkim postacie nowe postacie. Co prawda, spotkamy także starych znajomych, ale wiedza na ich temat nie jest niezbędna do zrozumienia opowiadanej historii w BG3.

Nie trzeba zatem znać pierwszej i drugiej odsłony Baldur's Gate, by dobrze bawić w BG3. Ich znajomość przyda się, by w pełni zrozumieć pewne wątki oraz lepiej wychwycić pewne niuanse dotyczące niektórych postaci, ale i bez tego gra będzie zrozumiała dla nowych graczy.


Czy będzie kontynuacja lub dodatek do Baldur's Gate 3

Choć Baldur's Gate 3 okazał się ogromnym sukcesem, to Swen Vincke - szef studia Larian, czyli studia odpowiedzialnego za BG3 - ogłosił, że w przyszłości jego zespół zajmie się innym uniwersum i produkcjami, choć nadal to będą gry RPG. Nie ma więc co liczyć na czwartą część Baldur's Gate.

Co więcej, Vincke potwierdził, że nie zamierzają wyprodukować żadnego dodatku do BG3. Tym samym studio Larian kończy swoją przygodę z uniwersum Dungeons & Dragons i przymierza się zapewne do produkcji innej gry.

Nie znaczy to jednak, że nigdy nie powstanie Baldur's Gate 4 lub jakiś spin-off. Marka Baldur's Gate pozostaje w rękach Wizards of the Coast, które może udzielić licencji innemu studiu. Obyśmy nie musieli czekać za kolejną odsłoną tyle lat, co w przypadku trzeciej części.

Zobacz także