Baldur's Gate 3 - premiera i najważniejsze informacje
Mechanika, historia, co warto wiedzieć.
Baldur's Gate 3 to nowa odsłona kultowej serii gier RPG, choć nie jest bezpośrednią kontynuacją historii z drugiej części cyklu. Wracamy jednak do tego samego świata.
To gratka dla fanów turowej walki, rozbudowanych, klasycznych erpegów i Dungeons & Dragons. Za prace nad tytułem odpowiada belgijskie studio Larian, znane przede wszystkim dzięki Divinity: Original Sin.
Warto zaznaczyć, że znajomość starszych części Baldur's Gate nie jest wymagana, by cieszyć się przygodą w najnowszej grze.
- Premiera: 2020
- Platforma: PC
- Wersja językowa: polska (napisy)
- Producent: Larian Studios
- Wydawca: Larian Studios
Premiera
Baldur's Gate 3 zadebiutuje w 2020 roku. Twórcy zapowiedzą konkretną datę premiery, kiedy uporają się z występującymi jeszcze w grze najpoważniejszymi błędami.
Gra będzie dostępna na Steamie w dziale Early Access. Otrzymamy początek przygody, podobni jak w przypadku Divinity: Original Sin 2. Pełna wersja ukaże się dopiero kilka miesięcy później.
Nie można jeszcze składać zamówień przedpremierowych.
Świat i fabuła
Akcja Baldur's Gate 3 rozgrywa się około 100 lat po wydarzeniach z części drugiej. Twórcy sugerowali w przeszłości, że w grze możemy spotkać pewne postacie z oryginalnych odsłon, ale na razie nie ujawniają żadnych konkretów.
Historia obraca się w okół inwazji Łupieżców Umysłu - Illithidów. Te potrafiące kontrolować inne istoty stwory atakują między innymi miasto Wrota Baldura, ale zostają przegonione przez smoki, które z jakiegoś powodu postanawiają zapobiec katastrofie.
Postacie, w które możemy się wcielić, zostały schwytane przez Łupieżców i zarażone larwą. W ciągu kilku dni bohater ma więc zmienić się w Illithida. Statek napastników rozbija się jednak podczas ucieczki przed smokami i w ten sposób bohaterowie trafiają na nieznane sobie wybrzeże. Tak zaczyna się opowieść.
Twórcy potwierdzili już, że spory fragment przygody związany jest z wizytą we Wrotach Baldura.
Bohatera stworzymy wybierając spośród wielu klas i ras. Podobnie jak w Original Sin 2, wybrać możemy gotową postać z wykreowaną przez deweloperów historią (tu przykładem jest Elf-wampir), albo też wykreować w stu procentach własnego protagonistę.
Podczas przygody nie zabraknie dialogów z wyborami, ale nawet akcje niezwiązane z podejmowaniem decyzji w rozmowach będą miały swoje konsekwencje. Gra ma zapamiętywać wszystko, co robimy, a skutki niektórych działań możemy dostrzec nawet po wielu godzinach.
Mechanika, gameplay
Rozgrywka w Baldur's Gate 3 odbiega od mechaniki poprzednich części, skłaniając się mocniej w stronę rozwiązań z Divinity: Original Sin. Walka odbywa się w turach, a nie w czasie rzeczywistym z pauzą.
Zabawa opiera się na zasadach piątej edycji Dungeons & Dragons, odpowiednio przerobionych na potrzeby gry wideo. Otrzymamy jednak dostęp do wszystkich znanych z tego systemu RPG zaklęć (poza niektórymi najbardziej potężnymi, których nie udałoby się przenieść do gry, jak choćby Wish) czy możliwych do wykonania akcji.
Duże znaczenie mają też kości. Kiedy nasze umiejętności będą wystawiane na próbę (na przykład, gdy będziemy chcieli kogoś do czegoś przekonać), rzucimy kością d20 i będziemy obserwować wynik na ekranie. Każde trafienie krytyczne wiąże się natomiast z efektowną animacją wyrzuconej dwudziestki.
W walce i eksploracji otrzymamy między innymi dostęp do skoku czy możliwość odepchnięcia wroga lub zepchnięcia go, jeśli stoi na krawędzi przepaści.
Otrzymamy też wysoki poziom interakcji ze światem, choćby poprzez używanie zaklęć na elementach otoczenia czy manipulowanie przedmiotami za pośrednictwem magicznej dłoni.
Istotną zmianą jest też prezentacja dialogów, które obecnie wyglądają bardziej filmowo i współcześnie, ze zbliżeniami na uczestników konwersacji oraz pełnym udźwiękowieniem.
Na potrzeby gry zmodyfikowano nieco zasady inicjatywy. Podczas walki sami podejmiemy decyzję, który członek naszej drużyny będzie atakować w pierwszej kolejności, co pozwoli w łatwy sposób zaplanować ewentualne kombinacje ataków.
Co ciekawe, tryb turowy można też aktywować poza walką, podczas eksploracji. Ma to pomóc między innymi w rozwiązywaniu zagadek środowiskowych czy radzeniu sobie z pułapkami.
Potyczki będą często trudne, choć Larian chce odpowiednio zbalansować poziom wyzwania, oferując też co jakiś czas nieco prostsze walki, które - jeśli podejdziemy do nich tak, jak pomyśleli twórcy - rozstrzygną się błyskawicznie i będą źródłem sporej satysfakcji.