Skip to main content

Baldur's Gate 3 - Zbadaj ruiny

Poboczne zadanie rozdziału 1 - przeszukanie ruin, spotkanie Martwieja.

Zbadaj ruiny to jedna z misji w Baldur's Gate 3, które odblokujesz zaraz na początku zadania Usuwanie pasożyta, a dokładniej po rozmowie z Posępnym Sercem. Polega ono na przeszukaniu ruin w poszukiwaniu skarbów, jednak wewnątrz natrafisz też na dość specyficzną postać.


Na tej stronie:


Wejście do ruin - rozpoczęcie zadania

Zadanie odblokujesz przy pierwszym spotkaniu z Posępnym Sercem, elfką, którą możesz dołączyć do drużyny. Stoi ona przy wysokich drzwiach (1), które są jednym z wejść do ruin. By się przez nie przedostać, musisz otworzyć zamek, klikając na nie prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję Otwórz z wytrychem.


Alternatywne wejścia do ruin

Do ruin prowadzą dwa alternatywne wejścia - jedno (2) zlokalizowane jest na północ od tych drzwi, drugie(3) z kolei znajdziesz w kierunku północno-wschodnim.

Północno-wschodnie ukryte jest pomiędzy skałami i zaroślami. Wejście będzie miało postać klapy w ziemi (4), którą wpierw musisz otworzyć za pomocą wytrychów.

Jeszcze jedna opcja: zestrzel linę podtrzymującą wielki głaz, by utworzyć przejście do podziemi. To jednak spowoduje wskoczenie w środek walki.

Finalny wybór wejścia zależy od ciebie, na potrzeby poradnika wejdziemy jednak przez północne wejście. Nie wymaga ono wykorzystania narzędzi złodziejskich i jednocześnie pozwoli zyskać sporo dodatkowych punktów doświadczenia.


Zarośnięte ruiny - wrogowie przed wejściem

To wejście znajdziesz w obrębie dużej kaplicy. Zanim zejdziesz do ruin, czeka cię tutaj walka z grupą przeciwników. Zalecamy, byś dołączył kolejne postacie do drużyny zanim przystąpisz do tego starcia, gdyż jest tutaj sporo wrogów do pokonania.

Najlepszym sposobem jest wypędzić ich - używając choćby Perswazji, Oszustwa lub Zastraszenia. Jeśli się to nie powiedzie, czeka cię walka... (pokonanie wrogów to także dodatkowe doświadczenie i przedmioty zebrane z ciał)

Najgroźniejszym celem jest Quelenna (5), będąca magiem drużyny. Nie będzie ona zadawać zbyt wielkich obrażeń, może jednak nałożyć na twoje postacie efekt uśpienia, który wyłączy je z walki na 2 tury. Warto wysłać na nią postać, która jest w stanie walczyć na odległość - 1-2 celne ataki powinny ją załatwić.

Rozpraw się z pozostałymi członkami drużyny, a następnie przejdź na środek kaplicy. Na północ od tego miejsca znajdziesz zejście prowadzące w dół, a na jego końcu drzwi (6). Zbliż się do nich, by rozpocząć rozmowę.

Masz tutaj trzy możliwe opcje. Możesz wybrać kwestię dialogową Pozabijałem twoich przyjaciół, teraz pora na ciebie (7), jednak spowoduje to zamknięcie drzwi - trzeba będzie je otworzyć bądź rozbić. Pozostałe opcje - [Występy] (8) i [Oszustwo] (9) - wymagają przeprowadzenia testu na te umiejętności. Jeśli ci się powiodą, osoba po drugiej stronie drzwi cię wpuści.


Wnętrze ruin - pierwszy korytarz

Niezależnie od twoich wyborów, po drugiej stronie drzwi czeka cię walka, która nie będzie jednak stanowić problemu. Oczyść pomieszczenia, pozbieraj skarby (pamiętaj, że możesz podświetlać przedmioty za pomocą klawisza Alt) i przejdź przez zdobione drzwi (10) - musisz otworzyć je wytrychem bądź rozbić. Możesz też wykorzystać dźwignię (11), ale otwarcie wytrychami pozwoli zdobyć kilka punktów doświadczenia.

Oczyść kolejne pomieszczenie z wrogów i skarbów, a następnie skieruj się do zachodniej części. Będą tutaj następne zdobione drzwi (12), przez które musisz się przebić, a za nimi przejście (13) na kolejny poziom tej lokacji. Możesz też skorzystać z dźwigni za posągiem - musisz podejść do ściany, by ujawniła się z pomocą Percepcji bohaterów.


Wnętrze ruin - sala z sarkofagiem

Pozbieraj skarby z pobliskich skrzyń i przejdź do południowej części pomieszczenia. Jest tutaj sporo rzeczy do opróżnienia. Uważaj jednak na Sarkofag (14) na środku. Gdy zbierzesz z niego przedmioty, aktywują się pułapki i załączy się tryb turowy. Będziesz miał dokładnie jedną turę, by bezpiecznie wyprowadzić postacie z tego miejsca. Możesz ułatwić sobie to zadanie, poruszając się jedną postacią.

Wykryj przycisk i dwie pułapki przy nim, po czym połóż na nich lekkie dzbany, by je zablokować. Gdy zbierzesz zawartość sarkofagu, pobiegnij do przycisku, by dezaktywować pułapki.

Wróć do poprzedniego pomieszczenia, idź na północ i przejdź przez dębowe drzwi (15) do dużej sali. Warto podpalić pochodnię podczas przemierzania kolejnych pomieszczeń - jest tu niezwykle ciemno i możesz łatwo przegapić skarb bądź przedmiot do interakcji.

Zwróć uwagę na ciała Martwych skrybów (16) leżących na ziemi. Możesz je przeszukać, by pozyskać trochę przedmiotów, a za moment z powstaną z nich szkielety, z którymi przyjdzie ci walczyć.


Księga Umarłych Bóstw

Przejdź przez zachodnie drzwi, by znaleźć Księga Umarłych Bóstw. Wejdź z nią w interakcję z poziomu inwentarza.

Do jej otwarcia potrzeba jest Siła, Wiedza tajemna lub Inteligencja (Mag). Do pełnego zbadania zawartości musisz zdać testy Religii oraz Śledztwa. Najlepiej skorzystaj z pomocy Gale'a. Księga ta jest jedną z poszlak w odkrywaniu jego historii.


Walka z Martwymi Skrybami

Oczyść dokładnie górny poziom ze skarbów, a następnie zejdź na niższy i wejdź w przejście po lewej stronie (17).

Przejście będzie początkowo zamknięte, na ścianie jednak pojawi się przycisk (18). Wciśnij go, by otworzyć sekretne wejście, aktywować krótką scenkę przerywnikową i rozpocząć walkę ze wspomnianymi nieumarłymi.

Jest to najtrudniejsze dotychczas starcie. Wrogów jest tutaj kilku, w pierwszej kolejności skup się jednak na wybiciu magów (19). Poznasz ich po mniejszej ilości punktów zdrowia (10/10). Wojownicy są co prawda groźni, ale potrzebują mniej więcej dwóch tur, by w ogóle do ciebie dotrzeć.


Nieumarły z sarkofagu - Martwiej

Po walce przejdź do pomieszczenia, które przed momentem otworzyłeś. Wejdź w interakcję z Bogato zdobionym sarkofagiem (21).

Rozpocznie to scenę przerywnikową, po której czeka cię rozmowa z nieumarłym, który pojawi się po dotknięciu sarkofagu w zamkniętym pomieszczeniu. Wybór opcji dialogowych nie ma większego znaczenia, pamiętaj jednak, by nie wybierać opcji Zaatakuj. Martwiej pojawi jeszcze później w grze.

Nim opuścisz lokację, nie zapomnij zbadać skrzyni w "komnacie" z sarkofagiem Martwiej - wewnątrz znajdziesz Amulet Zaginionych Głosów, który pozwala osobie go noszącej rzucić zaklęcie wezwania ducha zmarłego, by z nim porozmawiać.

Następnie: Baldur's Gate 3 - Uczennica druida

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Baldur's Gate 3 - Towarzystwo znakomitości

Zobacz także