Skip to main content

Baldur's Gate 3 - Uwolnij Orfeusza

Wyzwól Orfeusza z Astralnego Pryzmatu.

Uwolnij Orfeusza to jedno z zadań w BG3. Jest ściśle związane z głównym wątkiem fabularnym, bowiem będziesz musiał zdecydować, czy zechcesz sprzymierzyć się z Cesarzem czy Orfeueszem. Aby mieć wybór, najpierw musisz Orfeusza uwolnić.



Rozpoczęcie zadania - Rafael i Helsik

Zadanie to może rozpocząć się na wiele sposobów, bowiem jest kluczowe dla fabuły. O możliwości uwolnienia Orfeusza dowiesz się pierwszy raz od Rafaela, w zadaniu Zawrzyj układ z diabłem. Zgadzając się na współpracę, otrzymasz od niego Młot Orficzny, który umożliwia uwolnienie księcia Ravengarda - ojca Wylla. W przeciwnym razie musisz zdobyć go sam, udając się do Domu Nadziei.

Najpierw udaj się do Helsik - kobiety handlującej informacją i otwierającą portal piekieł w Dolnym Mieście. Chętnie pomoże ci w zadaniu, za jedyne 20 000 sztuk złota. Możesz przekonać ją, że przyniesiesz jej coś z Domu Nadziei, a wtedy zobligujesz się do odnalezienia przedmiotu: Rękawice Siły Wzgórzowego Giganta.


Zagadka z magicznym kręgiem - droga do Domu Nadziei

Jeśli dogadasz się z Helsik, otrzymasz od niej wszystkie niezbędne składniki. W przeciwnym razie będziesz musiał je zdobyć na własną rękę - wszystkie znajdziesz na piętrze. Następnie musisz umieścić przedmioty w odpowiednich miejscach na krwawym kręgu, który znajduje się w pokoju na piętrze. Potrzebujesz:

  • ludzkiej czaszki (1) - w wąskiej szafce przy drzwiach do pokoju
  • monety Mammona (2) - w szkatułce przy łóżku w sąsiednim pomieszczeniu
  • diamentu (3) - w skrzyni przy biurku od strony południowej
  • kadzidła (4) - obok biurka pośrodku pokoju
  • piekielnego marmuru (5) - w luksusowej skrzyni w tym pomieszczeniu

UWAGA: przed zejściem do Domu Nadziei dobrze się przygotuj i skorzystaj z długiego odpoczynku.


Zdobądź Młot Orficzny z Domu Nadziei

W Domu Nadziei skieruj się na zachód, do Archiwum. Spotkasz wcześniej ducha - Nadzieję. Jeśli będziesz z nią współpracować, pomoże ci. Porozmawiaj z Archiwistą. Jeśli uda ci się go przekonać (za namową Nadziei będziesz w stanie podszyć się pod wysłannika Zariel), otrzymasz od niego przepustkę do pomieszczenia Rafaela (którą możesz równie dobrze ukraść).

Następnie skieruj się na północ. Zdobyte zaproszenie pozwoli ci zniwelować barierę (6) i wejść do buduaru. Wewnątrz spotkasz Harleepa. Oddaj mu się lub stocz walkę, która przy pełnej drużynie nie będzie dużym wyzwaniem. Jeśli będziesz współpracował do końca, otrzymasz klucz do sejfu i informację, że kryje się za obrazem - naciśnij przycisk (7), by go odsłonić.

WSKAZÓWKA: dotykając kranów w basenie odnowisz zdrowie swoje i drużyny. Wracaj tu, gdy będziesz mieć taką potrzebę.

Z sejfu wybierzesz kartkę z informacją o tajnym haśle znoszącym barierę artefaktu: Daj mi to, czego pragnie moje serce. Musisz wypowiedzieć to zdanie po wejściu w interakcję z Młotem Orficznym, zamkniętym w kuli energii w Archiwum.

Gdy zbierzesz młot, opuszczenie archiwum zainicjuje walkę. Eliminuj sługi na dystans, bowiem eksplodują po utracie zdrowia i przemieniają się w inne plugastwa. Wykorzystaj przeciw nim szczególnie lód.

Teraz jest idealny czas, by uwolnić Nadzieję z więzienia - znajduje się ono po przeciwnej stronie (na wschodzie), jako właz w podłodze. Musisz to zrobić od razu, bowiem gdy udasz się do punktu wyjścia, zadanie poboczne zostanie zakończone i zmierzysz się z Rafaelem. Wcześniej odwiedź buduar i skorzystaj z kranów, by odnowić zdrowie i komórki czarów.


Boss Rafael: jak pokonać

Przed udaniem się do swojego portalu, idź do buduaru, by uleczyć drużynę za darmo przy kranach w basenie. Odnowisz także wszystkie komórki czarów. Walki nie możesz uniknąć. Jeśli jednak pomogłeś wcześniej Yurgirowi, możesz go teraz przekonać do walki u twojego boku.

Walka z Rafaelem jest trudna, jednak są sposoby, by uczynić ją łatwiejszą. Proponowana strategia wygląda następująco:

  • wyeliminuj kambiony - wszystkich pomocników Rafaela. Nie zadają bardzo dużych obrażeń, ale mogą skutecznie pozbawiać kompanów broni
  • unieszkodliw Rafaela - na czas walki zajmij się diabłem. Posiada niską Mądrość, dlatego jest bardzo podatny na zaklęcia wywołujące sen, grozę i inne statusy, które nie pozwolą mu walczyć. Zadaje on bowiem bardzo wysokie obrażenia
  • zniszcz filary - są podatne na obrażenia obuchowe i od mocy. Rafael będzie bardziej podatny na obrażenia, jednak pozyska z nich dusze, których używa do ataków specjalnych
  • nie stój w grupie - najmniej przyjemny atak, to eksplozja piekielnych płomieni wokół bossa. Nie ugasisz ich a zadają ogromne obrażenia. Atakując Rafaela wręcz kilkoma osobami jest bardzo ryzykowne
  • korzystaj z uciszenia i oślepienia - wykorzystuj zaklęcia, które mogą uniemożliwić lub utrudnić diabłu wyprowadzanie ataków i czarowanie
  • stwórz osłabienia - użyj wody lub lodu, by nadać status wilgoć / wyziębienie. W ten sposób kolejne ataki od mrozu zadadzą podwójne obrażenia (a przy wilgoci także te od elektryczności). Używaj zaklęć oraz butelek z wodą
  • używaj efektów - by szybko redukować zdrowie diabła nie zapomnij również o efektach, takich jak rozdarcie czy wytrącenie z równowagi. Zwiększaj swoje obrażenia i celność

Po zakończeniu starcia opcjonalnie porozmawiaj z Nadzieją i wróć tym samym portalem, którym przybyłeś.


Uwolnienie Orfeusza - sposób i decyzje

Punkt kulminacyjny zadania następuje dopiero pod koniec wątku fabularnego, gdy zdobędziesz wszystkie Netheryjskie kamienie. Przed ostateczną bitwą odwiedzisz Cesarza w jego kryjówce. Wtedy będziesz mógł podjąć decyzję o uwolnieniu Orfeusza. Aby to zrobić, zniszcz dwa czerwone kryształy, które generują sferę, która go więzi używając Młota Orficznego.

Sprawa nie jest jednak taka prosta, bowiem ten etap zadania jest kluczowy dla zakończenia i masz więcej niż dwie decyzje do podjęcia:

  • Cesarz wymaga, abyś przekazał mu kamienie Netheryjskie, bowiem jedynie Łupieżca umysłów może posiąść nad nim kontrolę
  • jeśli Lea'zel jest członkiem twojej drużyny i zamierzasz dołączyć do Cesarza, będziesz musiał przekonać ją, by zaakceptowała tą decyzję. W przeciwnym razie stoczysz z nią walkę na śmierć i życie
  • gdy postanowisz wyzwolić więźnia, Cesarz stanie się twoim wrogiem i dołączy do Mózgu Nestora w ostatecznej bitwie
  • aby móc kontrolować Mózg, ktoś musi stać się Łupieżcą umysłów - ty lub Orfeusz

Każda z powyższych decyzji wpłynie na scenę zakończenia gry. Dodatkowa opcja zakończenia uwzględnia dominację nad Mózgiem Nestora - w tym celu przemień się w Łupieżcę oraz sprzymierz się z Cesarzem.

Następnie: Baldur's Gate 3 - Załatw sprawę z gnomami

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Baldur's Gate 3 - Astralna kijanka, Cesarz: czy zgadzać się na przemianę

Zobacz także