Baldur's Gate 3 - wojownik: porady, build
Charakterystyka klasy wojownika, domeny, kluczowe cechy, wskazówki. Build dla Lae'zel.
Wojownik w BG3 to jedna z najbardziej wszechstronnych klas postaci. Może z powodzeniem walczyć wyłącznie przy wykorzystaniu broni białej, może wspomagać się bronią dystansową i - po wybraniu specjalizacji Mistyczny rycerz - korzystać z zaklęć. W tym rozdziale przedstawiamy klasę wojownika, rekomendowany podział cech, a także przykładowy build postaci.
Na tej stronie:
Wojownik - opis i cechy
Wojownicy to klasa postaci, która specjalizuje się w zadawaniu obrażeń fizycznych na walcząc w zwarciu - i tylko na tym powinieneś się skupiać, nie zapominając jednak o odrobinie pancerza i prostych sztuczkach, by nie pozostać z niczym w walce z przeciwnikiem odpornym na obrażenia fizyczne.
Mimo że wojownik jest świetnym agresorem, może być również praktycznie najlepszym tankiem w grze, dzięki świetnym ripostom. Wojownicy także zdobywają więcej Atutów niż inne klasy (już 3 na 8 poziomie). Przydział cech:
- Siła 16
- Zręczność 12
- Kondycja 17
- Inteligencja 10
- Mądrość 10
- Charyzma 9
W tym buildzie statmy się zmaksymalizować obronę. Ataki będą wykonywane lekką bronią - lub dwiema, gdy wybierzesz atut Oburęczny, który zwiększa o +1 KP, gdy tarcza przeciętnie tylko o +2 - która potrafi nadawać negatywne modyfikatory na wrogów. Najlepiej jeśli w twoje ręce wpadną takie przedmioty które mogą wywoływać przerażenie (zatrzymanie przeciwnika w miejscu) lub obrażenia rozłożone w czasie. Dzięki atakom okazyjnym i ripostom, a także akcjom dodatkowym będziesz w stanie porazić wielu wrogów negatywnymi modyfikatorami.
WSKAZÓWKA: jeden z sojuszników dostępnych już na początku gry jest właśnie wojownikiem - Lea'zel.
Właściwości klasy i akcje specjalne
Wojownicy potrafią być bardzo skutecznymi tankami - przede wszystkim z powodu posiadania własności klasy zwiększających KP oraz Manewrów: Prowokacja - skupia uwagę wroga na bohaterze, oraz Riposta - niecelny atak wroga kończy się silnym atakiem bohatera. Ponadto pasywnie posiadają umiejętność Drugi oddech, która leczy ich w ramach akcji dodatkowej.
Rasa i pochodzenie
Jeśli chodzi o dobór rasy dla postaci wojownika, wybrać możesz spośród dwóch:
- Półork - posiada wysoką przeżywalność (jednokrotnie nie przechodzi w stan agonii po utracie zdrowia) oraz posiada bonus do ataków krytycznych. Niestety jesteś ograniczony w używanej broni - jedynie bronie proste i morgenszterny.
- Krasnolud złoty - posiada pasywną premię do ilości zdrowia, któe zwiększa się wraz z poziomem. Ponadto może używać młotów.
Styl walki
Już na etapie tworzenia postaci musisz określić, w jaki sposób chcesz walczyć. Decyzja ta będzie ściśle związana z tym, jak dobrać cechy postaci. Dostępne opcje to:
- Strzelectwo - +2 do ataków dystansowych (lepsza celność)
- Defensywa - +1 do Klasy Pancerza, niezależnie jaki nosisz
- Fechtunek - +2 do obrażeń używając broni jednoręcznych z drugą ręką pustą
- Walka bronią dwuręczną - w przypadku krytycznej porażki przy ataku (rzut o wyniku 1 lub 2), rzut jest ponawiany
- Ochrona - wrogowie atakujący sojuszników oddalonych o 1.5m otrzymują utrudnienie do ataków
- Walka dwiema broniami - atakując drugą bronią możesz dodać modyfikator cechy, co pasywnie nie występuje
Polecamy wybór defensywy. Ochrona nie spisze się, gdyż jako tank powinieneś stać na tyle daleko od sojuszników i przytrzymywać wrogów, aby nie postanowili zignorować cię i ruszyć na sojusznika.
Specjalizacje Wojownika
Na trzecim poziomie doświadczenia, Wojownik może wybrać jedną z trzech specjalizacji. Są to:
- Mistrz bitew - specjalizacja, która skupia się jeszcze bardziej na zadawaniu obrażeń fizycznych. Postać zyskuje specjalną właściwość, Kość przewagi, dzięki której możesz zwiększyć skuteczność ataków i nałożyć specjalny efekt, jak Przestraszenie czy Odepchnięcie. Mistrz bitew może też zwiększyć tymczasowo punkty zdrowia dowolnego sojusznika o 8. Ilość kości przewagi jest ograniczona, wzrasta z poziomami i odnawia się przy długim odpoczynku
- Mistyczny rycerz - specjalizacja pozwalająca na wykorzystanie kilku zaklęć i sztuczek. Postać zyskuje dwie komórki czarów i wybrać może spośród łącznie 8 czarów do nauczenia się. Oprócz tego może także korzystać ze Sztuczek, które nie wymagają komórek czarów - tak jak typowy Czarodziej
- Czempion - zwiększa szansę na trafienie krytyczne; następuje ono w przypadku wyrzucenia 19
Mistrz bitew jest istotą tego buildu. Wraz z awansem będziesz otrzymywał więcej kości przewagi, które umożliwiają korzystanie z manewró. Wybieramy następujące manewry:
- Prowokacja - nakaż pobliskiemu wrogowi skupić uwagę na tobie
- Riposta - gdy wróg nie trafi, wykonujesz wzmocniony atak z pełną mocą przeciw niemu.
- Zamaszysty atak - jeśli posiadasz broń nadającą negatywne efekty na wrogów, traf kilku na raz. Opcjonalnie wybierz Rozkaz ataku
Wybór atutów dla Wojownika
Skupiając się na jak najwyższych obrażeniach, wybieramy poszczególne atuty:
- Czujność - nie daj się zaskoczyć i zwiększ inicjatywę. Jest ona wyjątkowo ważna, byś mógł odpowiednio się ustawić i przygotować na obronę kompanów
- Wytrzymałość - i wybór +1 punktu Kondycji
- Oburęczny - jeśli chcemy zmaksymalizować negatywne modyfikatory, wykorzystajmy dwie lekkie bronie. Z tym atutem otrzymasz dodatkowo +1 Klasę Pancerza, gdy tarcza generuje tylko +2
- Twardziel - +2 punkty życia na poziom. Nie warto wybierać na początkowym etapie gry
- Mistrz ciężkiego pancerza - zmniejsze ilość otrzymywanych obrażeń
Sposób rozgrywki i porady
Na koniec garść porad związanych z rozgrywką tą postacią, mianowicie:
- Noś ze sobą przydatne przedmioty. Na przykład skrzynie. Jako że znajdujesz się w pierwszej linii i posiadasz duży udźwig, możesz wykorzystać obiekty do manipulacji otoczeniem i na przykład budować barykady, czy blokować wrogów w przejściach (w tym przypadku także swoim ciałem)
- Wspieraj inne postaci. Nasz tank nie ma za zadanie generować jak najwyższe obrażenia, ale odciągać uwagę od sojuszników i opcjonalnie osłabiać cele
- Mistrz bitew - korzystaj z Kości przewagi. Przede wszystkim Prowakacja pozwoli ci utrzymać uwagę wroga na twoim bohaterze
- Dbaj o mobilność. Pomoc sojuszników w zwiększeniu mobilności i używanie właściwego odzienia jest o tyle istotne, że postać musi biegać od celu do celu. Korzystaj również ze skoku, który w tym przypadku jest wyjątkowo odległy
- Korzystaj ze zdolności Drugi oddech i Przypływ sił. Pierwsza z nich to dodatkowa akcja, która odnowi punkty wytrzymałości postaci, druga pozwoli na ponowne wykonanie ataku. Obie odnawiają się po krótkim odpoczynku
Następnie: Baldur's Gate 3 - kleryk: porady, build
Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja
Poprzednio: Baldur's Gate 3 - mapa: Rejon katastroy nautiloidu