Skip to main content

Battlefield 5 - wszystkie mapy: porady i wskazówki

Opis map: Pogięta stal, Arras, Rotterdam, Spustoszenie, Narwik, Fjell 652, Hamada, Aerodrom.

Podstawowa wersja gry Battlefield 5 zawiera osiem map, które usytuowane są we Francji, Holandii, Norwegii i Afryce Północnej.

Z czasem, w ramach Teatrów Wojny, będą dodawane kolejne lokacje. Te, które otrzymujemy na premierę, są różnorodne, gdyż boje będziemy toczyć na pustyni, w mieście, na bagnach, polach, łąkach czy na zasypanych śniegiem wzgórzach.

Poniżej opisaliśmy następujące mapy:

  • Pogięta stal (Francja)
  • Arras (Francja)
  • Rotterdam (Holandia)
  • Spustoszenie (Holandia)
  • Narwik (Norwegia)
  • Fjell 652 (Norwegia)
  • Hamada (Afryka Północna)
  • Aerodrom (Afryka Północna)

Pogięta stal

  • Ilość flag do przejęcia w Podboju: 7
  • Jednostki biorące udział w walkach: piechota, czołgi i samoloty
  • Rozmiar mapy: duża
  • Typ mapy: otwarta

Tytułowa Pogięta stal to ogromy stalowy most, który przecina mapę na dwie części. To bez wątpienia strategiczny obiekt, gdyż na nim znajdują się aż dwie flagi (B i E) w Podboju. W innych trybach, jak na przykład Przełamanie, most, przez który trzeba się przedrzeć, jest częścią sektora. Walki na punktach położonych na stalowej konstrukcji zawsze są intensywne i dostarczają sporo emocji.

Przejęcie flag ulokowanych na moście w trybie Podboju zapewnia większą kontrolę nad przebiegiem meczu. Z tych miejsc bowiem łatwiej atakuje się punkty: A, C, F, D i G , co czyni je świetnymi bazami wypadowymi.

W tej lokacji świetnie poradzi sobie klasa wsparcia. Kładąc się na ziemi, w dogodnym miejscu, jest w stanie likwidować przeciwników z dużej odległości. Przydatny będzie z pewnością celownik z trzykrotnym powiększeniem.


Arras

  • Ilość flag do przejęcia w Podboju: 6
  • Jednostki biorące udział w walkach: piechota, czołgi i samoloty
  • Rozmiar mapy: średnia
  • Typ mapy: otwarta

W centrum mapy Arras położone jest miasteczko (punkt E na Podboju) o tej samej nazwie. To tu dochodzi do najciekawszych starć. Zabudowania, z kościołem na czele, to miejsca gdzie najczęściej ściera się piechota.

Wokół miasteczka znajdują się złociste pola rzepaku i mniejsze zabudowania. To tutaj pojazdy lądowe mają większe znaczenie niż mieście, gdyż za ich pomocą łatwiej będzie ci przejmować flagi i eliminować wrogów. Z drugiej strony należy uważać na samoloty, które mogą zniszczyć wozy pancerne.

Dogodnym miejscem dla zwiadowców jest wieża kościelna. Z dzwonnicy - i dachu budynku sakralnego - dosyć łatwo będziesz mógł eliminować przeciwników. Uważaj jednak na czołgi i szturmowców z rakietnicami, którzy mogą zniszczyć twoje gniazdo snajperskie.

Nie bez znaczenia, ze względu na otwartą przestrzeń, jest budowanie fortyfikacji. Tworzenie okopów przy flagach położonych wokół miasta bardzo pomaga w ich obronie.


Rotterdam

  • Ilość flag do przejęcia w Podboju: 5
  • Jednostki biorące udział w walkach: piechota i czołgi
  • Rozmiar mapy: średnia
  • Typ mapy: miejska

Jedna z dwóch miejskich map dostępnych w grze, choć ta - w przeciwieństwie do Spustoszenia - charakteryzuje się o wiele mniejszymi zniszczeniami miasta. Pięknie usytuowany Rotterdam możemy „zwiedzać” w całej okazałości, szczególnie, że zazwyczaj towarzyszyć temu będzie słoneczna pogoda. To, co wyróżnia Rotterdam to wąskie uliczki oraz kanały wodne.

Choć czołgi są groźne w każdej sytuacji, w miejskim obszarze łatwiej je pokonać, wychylając się zza rogu, i strzelając z granatnika przeciwpancernego, lub podkładając minę na drodze przejazdu pojazdu. Dlatego też kluczowe znaczenia ma tutaj piechota. Nie dość, że łatwiej jej uciec przez czołgami w mieście, to bezpośrednie starcia żołnierzy na flagach ma większe przełożenie na wynik meczu.

Wąskie alejki i wielokondygnacyjne budynki stanowią pole do popisu dla klas walczących w zwarciu. Szturmowiec i medyk, dzięki karabinom szturmowym i pistoletom maszynowym, będą mieć przewagę w walce na bliski dystans.

Lokacja Rotterdam nie ma jednego, strategicznego punktu, choć przy fladze A (Stacja kolejowa Beurs) zawsze dużo się dzieje, ze względu na wielopoziomowy charakter tego miejsca. Tory kolejowe znajdują się nad ulicą, przy której położony jest rynek. Często dochodzi tu do intensywnych starć.


Spustoszenie

  • Ilość flag do przejęcia w Podboju: 5
  • Jednostki biorące udział w walkach: piechota i czołgi
  • Rozmiar mapy: średni
  • Typ mapy: miejska

Spustoszenie to jedna z najbardziej klimatycznych map w Battlefield 5. Miejscem akcji jest Rotterdam, zniszczony drugą fazą szturmu wojsk niemieckich. Walki toczą się w zgliszczach miasta. Gruzowiska i ruiny budynków tworzą osłony, w których można ukryć się przed wrogiem lub utworzyć stanowiska obronne. Dodatkowo można je wzmocnić własnymi zasiekami i fortyfikacjami.

Najważniejszym punktem na mapie jest Katedra (C w Podboju). Znajduje się w samym środku lokacji. To duża budowla, częściowo zniszczona, w której toczą się zaciekłe walki piechoty. Dużo wejść powoduje, że trudno broni się ten punkt. Przed przeprowadzeniem ataku warto najpierw sprawdzić, która strona jest najsłabiej strzeżona, by szybko przedrzeć się do środka budynku i zlikwidować przeciwników.

W wąskich uliczkach miasta mogą pojawić się czołgi, którym jednak trudno będzie przedostać się na poszczególne flagi, niezależnie od rozgrywanego trybu. Pojazdy służą raczej do kontrolowania głównych ulic i likwidowania nacierających grup wrogów.


Mapa: Narwik

  • Ilość flag do przejęcia w Podboju: 6
  • Jednostki biorące udział w walkach: piechota, czołgi i samoloty
  • Rozmiar mapy: średnia
  • Typ mapy: otwarta

Jedna z dwóch „śnieżnych” map, której konstrukcja w większym stopniu oparta jest na walce pancernej niż w Fjell 652, choć rola czołgów i samolotów nie jest dominująca. Ze względu na to, że w tej lokacji znajdują się liczne zabudowania (punkt C, E i F w Podboju), most kolejowy (B), a rzeźba terenu jest pagórkowata, jest tutaj wiele miejsc, gdzie można się zaszyć lub osłonić. Warto to wykorzystać podczas walk piechoty.

Bardzo ciekawym punktem jest ten o nazwie Pociąg (B). Bocznica kolejowa oraz peron położony jest na dwóch poziomach, co sprawia, że walki nabierają głębi. Wokół zlokalizowanych jest kilka ścieżek, długie drabiny pozwalające pokonać znaczną wysokość pomiędzy najwyższym punktem a najniższym, a fakt, że do tej strefy nie można dojechać pojazdami, sprawia, że walki są dynamiczne, a element zaskoczenia jest kluczowy.

Przejmując w Podboju flagi C i D (Miasto i Dok ładunkowy) o wiele łatwiej kontrolować zespołowi, do którego należysz, przebieg meczu. Znajdują się one bowiem na środku mapy, przecinając ją na pół, przez co stanowią dobre bazy wypadowe na pozostałe punkty (A, B, E i F).


Mapa: Fjell 652

  • Ilość flag do przejęcia w Podboju: 5
  • Jednostki biorące udział w walkach: piechota i samoloty
  • Rozmiar mapy: mała
  • Typ mapy: zamknięta, z wieloma przejściami

Fjell 652, osadzona w śnieżnej scenerii, jest dedykowana głównie piechocie. Na tej mapie nie ma bowiem pojazdów lądowych. Występują co prawda samoloty, ale nie mają one aż tak dużego znaczenia jak w innych lokacjach. Dlatego też bezpośrednie starcia szturmowca, medyka, klasy wsparcia i zwiadowcy mają tutaj decydującą rolę.

W Podboju trudno wyróżnić jeden lub dwa punkty ważniejsze od pozostałych. Mapa jest mała i dosyć szybko można przemieścić się do kolejnych flag, choć ma charakter zamknięty. Została tak zaprojektowana, żeby przechodzić wąskimi przejściami do kolejnych stref. W skalnych korytarzach szczególnie należy uważać na zbliżających się wrogów. Często dochodzi bowiem do kontaktu, a czynnikiem decydującym o zabiciu przeciwnika jest nasz czas reakcji.

Snajperom w tej lokacji gra się trudniej niż na innych mapach. A to ze względu na krótsze odległości między nim a przeciwnikiem, co z pewnością nie jest jego przewagą. Choć w trybie Przełamania, zręczny zwiadowca jako obrońca, będzie świetnym pomocnikiem, eliminując kolejne fale atakujących. Snajper powinien być cały czas w ruchu, a celownik z trzykrotnym przybliżeniem może okazać się lepszym rozwiązaniem niż ten z zoomem sześciokrotnym.


Mapa: Hamada

  • Ilość flag do przejęcia w Podboju: 7
  • Jednostki biorące udział w walkach: piechota, czołgi i samoloty
  • Rozmiar mapy: bardzo duża
  • Typ mapy: otwarta

Największa lokacja w grze. Odległości pomiędzy punktami, których jest aż siedem w Podboju, są spore, dlatego szybkie przemieszczenie się po mapie jest ważne. Dużą rolę odgrywają tutaj pojazdy transportowe, a nie tylko pancerne, takie jak czołgi.

Nie bez znaczenia jest walka powietrza. Samoloty, ze względu na dobrą widoczność, mogą na tej mapie sporo namieszać, niszcząc piechotę oraz czołgi.

Hamada, podobnie jak Aerodrom, to pole do popisu dla zwiadowców. Snajperzy mogą poczuć się tu jak w raju, ze względu na pustynne otoczenie, które utrudnia znajdowanie osłon przeciwnikom. Szczególnie punkty F i G, które położone są na wzgórzu, to idealne miejsca dla klasy zwiadowczej.

Ciekawym miejscem na tej mapie jest most położony w centralnym punkcie, na północ od punktu D. Niszcząc go, sprawimy, że pojazdy będą mieć utrudnioną drogę przejazdu z południa na północ i odwrotnie, gdyż jest to najszybsza droga, którą można pokonać rozległy wąwóz. Warto pamiętać, że klasa wsparcia jest w stanie naprawić zniszczony most.


Mapa: Aerodrom

  • Ilość flag do przejęcia w Podboju: 6
  • Jednostki biorące udział w walkach: piechota i czołgi
  • Rozmiar mapy: średni
  • Typ mapy: otwarta

Ta mapa położona jest na pustyni, ale w przeciwieństwie do Hamady znajduje się tutaj kilka budynków, w których można toczyć zacięte walki piechoty. Szczególnie ważny jest punkt C (Aeodrom), czyli największy hangar. Mimo że do środka prowadzi kilka wejść, to waleczna grupa żołnierzy może skutecznie bronić tego obiektu. Bardzo często dochodzi tutaj starć, ale skupienie uwagi tylko na tym punkcie może doprowadzić do tego, że przeciwnicy opanują pozostałe flagi, doprowadzając do tego, że mecz szybko się zakończy.

Ze względu na otwartą strukturę mapy, czołgi i inne pojazdy bojowe mogą być bardzo przydatne. Szczególnie w obronie. Jeśli znajdziemy dogodny punkt wzgórzu, to z dystansu można skutecznie likwidować zastępy wrogów, a brak większych zabudowań pozwala kontrolować sytuacje.

Przeciwnik również będzie próbował zdominować pole walki dzięki czołgom, dlatego rola szturmowców, zwłaszcza tych skoncentrowanych na niszczeniu pojazdów, jest tak ważna. Zbliżając się do wozu pancernego, trzeba uważać, bo na tej mapie nie zbyt wielu miejsc, gdzie można się ukryć. Najlepiej zachodzić czołgi od tyłu.

Mapa Aerodrom ma wiele dogodnych miejsc dla snajperów. Dobra widoczność, duża przestrzeń, wzgórza oraz wieże - takie warunki potrafią wykorzystać zwiadowcy.


Zobacz także