Beta Elden Ring ma problemy z optymalizacją na konsolach - analiza Digital Foundry
Test gry na siedmiu platformach.
Nasi koledzy z Digital Fondry otrzymali dostęp do wersji beta Elden Ring. Pomimo krótkiego czasu testów, redaktorom udało się sprawdzić działanie najnowszej produkcji From Software na aż siedmiu platformach - zarówno obecnej, jak i poprzedniej generacji.
Spośród posiadaczy starszych platform, w zdecydowanie lepszej sytuacji są właściciele sprzętów Sony. Gra działa i wygląda fantastycznie zarówno na PS4, jak i PS4 Pro. Poziom detali jest podobny, a jedyną zauważalną różnicą jest niższa rozdzielczość obrazu (FullHD w PS4 i 1800p w Pro) oraz płynność działania (stałe 30 FPS na PS4 i odblokowane 30-40 na PS4 Pro).
Zgoła odmiennie wygląda sytuacja na konsolach Xbox. O ile wersja Xbox One X działa i wygląda momentami lepiej od PS4 Pro dzięki dynamicznemu skalowaniu rozdzielczości, to wydanie na podstawowego Xboxa One z trudem utrzymuje 30 klatek na sekundę. Redaktorzy zanotowali spadki nawet do 20 FPS-ów, a animacje postaci czasem zaskakująco zwalniały do ok. 15 klatek.
Tytuł w pełni wykorzystuje natomiast możliwości nowej generacji konsol. Zarówno na Xbox Series X oraz PS5 gra ładuje się nawet 2-3 razy szybciej niż na poprzednikach. Zauważalna jest również lepsza jakość grafiki - szczególnie zwiększona gęstość roślinności, a także bardziej zaawansowane efekty cieniowania i okluzja otoczenia.
Gra w wersji PS5 oraz Xbox Series X/S oferuje przełączanie między trybami jakości oraz płynności. Tryb jakości, na pierwszy rzut oka oferuje jeszcze lepsze cienie oraz stałą rozdzielczość 4K. Natomiast tryb wydajności pozwala Elden Ring dynamicznie skalować rozdzielczość między 1512p a 2160p. Jednak w obu trybach, gra i tak wygląda lepiej niż na poprzedniej generacji.
W kwestii płynności, na obu najnowszych konsolach tytuł nie jest w stanie utrzymać stabilnych 60 FPS-ów. Framerate zwykle „skacze” od 45 do 60 klatek w trybie wydajności i 30-40 w trybie jakości. Jest to tym bardziej widoczne, że deweloperzy wciąż nie naprawili znanego błędu swojego silnika - gra momentami nie potrafi się zsynchronizować z odświeżaniem wyświetlacza.
Co warte uwagi, gra w wersji PS4 odpalana na PS5 utrzymuje stabilne 60 klatek, jednak jest to okupione dłuższymi czasami ładowania i gorszą grafiką. Niemniej, Digital Foundry uważa, że i tak znajdą się gracze, dla których priorytetem jest płynność gry i wybiorą takie rozwiązanie.
Osobną kategorią jest Xbox Series S - na mniejszej konsoli tytuł działa w niższej rozdzielczości (maksymalnie 1440p) oraz generuje znacznie mniej klatek, zwykle znajdując się w dolnych granicach przedziału płynności mocniejszych maszyn.
Redakcja ma nadzieję, że optymalizacja gry zostanie poprawiona przed premierą. Jeśli tak się jednak nie stanie, to jedyną nadzieją na ogrywanie tytułu bez kompromisów będzie wersja PC.