Skip to main content

BioShock - Welcome to Rapture (Witamy w Rapture)

Po katastrofie samolotu docieramy do tajemniczego, podwodnego miasta na środku Oceanu.

Grę rozpoczynasz w samolocie lecącym nad Atlantykiem. Po chwili dochodzi do katastrofy, w której maszyna spada do wody, a bohater wypływa na powierzchnię (ten krótki rozdział jest zatytułowany Crash site). Zacznij płynąć wzdłuż „ścieżki" wytyczonej przez ogień. Po chwili zobaczysz wielką latarnię morską, do której zacznij płynąć. Po dotarciu na miejsce przejdź przez drzwi prowadzące do środka.

Rusz przed siebie i udaj się w stronę schodów pod pomnikiem. Trafisz w ten sposób do batysfery (bathysphere). Wejdź do środka i przestaw dźwignię (bathysphere lever), dzięki czemu po chwili rozpocznie się przejazd do Rapture, podczas którego zobaczysz podwodne miasto oraz prezentację przygotowaną przez Andrew Ryana.


FABUŁA: Andrew Ryan oraz Atlas

Podczas zjazdu batysferą rozpocznie się prezentacja przygotowana przez założyciela Rapture - Andrew Ryana. Dowiesz się z niej, że przyświecał mu cel docenienia wybitnych osobistości z różnych dziedzin życia, które w końcu mogłyby bez żadnych ograniczeń działać i pracować w podwodnej utopii niedostępnej dla zwykłych ludzi. Ryan tłumaczy założenie miasta faktem ograniczenia działań wybitnych jednostek na powierzchni - czy to przez rządy w USA, przez kler i Boga czy przez komunizm w Moskwie. Jednostka ma na powierzchni narzucane pęta moralne, co ogranicza jej rozwój - w Rapture osoby miały posiadać nieskrępowaną wolność działania.

Atlas jest z kolei tajemniczą postacią, która nawiąże z tobą kontakt przez radio. Szybko okaże się, że jego wskazówki umożliwią ci postawienie pierwszych kroków w Rapture, a przede wszystkim przeżycie w tym niebezpiecznym świecie. Z Atlasem będziesz porozumiewał się co pewien czas przez radio.


Po zakończeniu podróży, w której usłyszysz też głosy Atlasa i Johnny'ego, dotrzesz w końcu do stacji końcowej (1 na mapie). Przez szybę będziesz świadkiem śmierci Johnny'ego, którego zabije jeden ze splicerów - rodzaj zmutowanych ludzi, którzy będą twoimi głównymi wrogami w mieście.

Podnieś radio znajdujące się z lewej strony batysfery

Po zakończeniu scenki i odejściu splicera podnieś radio znajdujące się z lewej strony wejścia (obrazek powyżej). Następnie wyjdź przez otwarte drzwi. Po chwili skontaktuje się z tobą Atlas, który będzie przekazywał ci informacje umożliwiające przeżycie w Rapture. Twoim pierwszym celem będzie dostanie się na wyższe piętro (Get to higher ground).


Dotarcie do plazmidu i windy

Rusz przed siebie - z prawej strony (2 na mapie) zobaczysz komorę witalną (vita-chamber), czyli miejsce odradzania się po ewentualnej śmierci naszej postaci. Skieruj się w lewo i wejdź na górę po schodach. Będziesz świadkiem sceny, w której robot bojowy przysłany przez Atlasa przegoni splicera.

Klucz francuski (wrench), czyli pierwsza broń, jaką spotkasz w grze

Rusz przed siebie, przeskocz przez gruz i podejdź do leżącego na ziemi klucza francuskiego (wrench - 3 na mapie, obrazek powyżej). Przy jego pomocy zniszcz gruz przed sobą, po czym wciśnij klawisz, który pojawi się na ekranie, aby ukucnąć. Przejdź przez niskie przejście i zacznij wchodzić na górę po schodach.


Mapa - Welcome to Rapture

Mapę możesz powiększyć oraz pobrać na dysk.

Legenda:

  • 1 - miejsce opuszczenia batysfery.
  • 2 - Vita-chamber, czyli komora witalna. Są to punkty, w których odradzamy się automatycznie po śmierci.
  • 3 - znajdziemy tu klucz francuski (wrench), czyli pierwszą broń, z jakiej możemy skorzystać.
  • 4 - Gatherer's Garden (na piętrze) - są to automaty, w których możesz aktywować nowe plazmidy.
  • 5 - drzwi, które otworzysz używając błyskawicy (electro bolt) na zamku z lewej strony.
  • 6 - ciało, przy którym znajdziesz apteczkę, zastrzyk EVE oraz wino.
  • 7 - Vita-chamber i zastrzyk EVE.
  • 8 - drzwi, które otworzy jeden ze splicerów.
  • 9a-9b - winda łącząca dwie lokacje.
  • 10 - Vita-chamber.
  • 11 - płacząca kobieta i wózek z rewolwerem.
  • 12a-12b - schody między parterem i piętrem restauracji Kashmir.
  • 13 - ściana w dziurze między toaletą, a teatrem.
  • 14a-14b - schody między parterem i piętrem teatru.
  • 15 - Vita-chamber.
  • 16a-16b - przejście w dół w lokacji z wodą.
  • 17 - przejście do Pawilonu Medycznego (Medical Pavilion).
  • C - komentarz reżysera - Director's Commentary (Make the Rapture real).
  • D1 - dziennik Hole in bathroom wall - znajdziesz go na końcu damskiej toalety.
  • D2 - dziennik New Year's Eve Alone leżący na stole stojącym w pomieszczeniu zalanym wodą.

Kiedy zacznie na ciebie lecieć palący się mebel podejdź do krawędzi z prawej i kontynuuj wchodzenia na górę. Na szczycie zaatakuje cię splicer - zadaj mu kilka ciosów kluczem, aby się go pozbyć. Następnie podejdź do ciała i wciśnij przycisk interakcji, żeby je przeszukać. Znajdziesz przy nim apteczkę (First Aid Kit), dzięki której możesz zregenerować zdrowie (wystarczy wcisnąć klawisz, który pojawi się na ekranie) oraz EVE Hypo - specyfik zaznaczony w lewym górnym narożniku na niebiesko, dzięki któremu będziesz mógł w późniejszej części gry korzystać ze specjalnych zdolności bohatera.

Gatherer's Garden - miejsce zdobywania nowych plazmidów

Wejdź do nowego pomieszczenia - w narożniku z prawej znajduje się stolik z chipsami i batonem, gdzie możesz odnowić energię. Nieco jedzenia znajdziesz też w koszu z lewej. Twoim celem jest przejście przez zamknięte drzwi. Aby tego dokonać udaj się na schody z lewej i wejdź na górę, zbliżając się do automatu o nazwie Gatherer's Garden (4 na mapie, obrazek powyżej).

Wejdź z nim w interakcję, a bohater wstrzyknie sobie plazmid (specjalna zdolność) o nazwie błyskawica (electro - bolt). Po krótkiej animacji i przebudzeniu bohatera będziesz mógł korzystać z nowej, specjalnej zdolności, czyli właśnie błyskawicy. Dzięki niej możesz unieruchamiać na pewien czas wrogów (a potem np. szybko dobijać kluczem francuskim) oraz otwierać specjalne przejścia. Podejdź do drzwi (5 na mapie) i użyj błyskawicy na zepsutym zamku z lewej (door control). W ten sposób otworzysz przejście. Zauważ, że korzystanie z plazmidów obniża poziom EVE, czyli niebieskiego wskaźnika w lewym górnym narożniku. Możesz go uzupełnić m.in. odpowiednimi zastrzykami (EVE Hypo).

Uwaga - warto pamiętać, że nie możesz jednocześnie korzystać z plazmidu i broni - przełączasz je między sobą odpowiednim klawiszem.

Unieruchamiaj wrogów błyskawicą, a potem dobijaj ich kluczem

Po przejściu przez drzwi trafisz do korytarza, który za chwilę zacznie zalewać woda. Nie przejmuj się tym i idź cały czas przed siebie, aż trafisz do nowej lokacji. Z prawej strony natkniesz się na zwłoki (6 na mapie), przy których znajdziesz uzupełnienie EVE (EVE hypo), apteczkę (first aid kid) oraz windo (arcadia merlot) - jego wypicie uzupełni część zdrowia, ale kosztem wskaźnika EVE. Znajdziesz tu również papierosy (cigarettes), działające w odwrotną stronę.

Kiedy będziesz chciał wrócić do głównego korytarza okaże się, że w pomieszczeniu jest splicer, który po chwili cię zaatakuje. Możesz szybko się z nim rozprawić strzelając w niego błyskawicą (electro-bolt), a potem dobijając kluczem francuskim (obrazek powyżej). Identycznie załatw drugiego rywala, który przejdzie przez drzwi z prawej (8 na mapie).

Z lewej strony znajdziesz komorę witalną (7 na mapie) oraz zastrzyk EVE. Po ich zabraniu przejdź przez drzwi, które otworzył rywal (8 na mapie).

Korytarz doprowadzi cię do pomieszczenia z windą (9a na mapie), gdzie zaatakuje cię podpalony splicer. Możesz od razu stanąć do walki lub nieco się wycofać, poczekać, aż ogień zabierze mu sporo życia i dopiero wtedy zaatakować kluczem. Na koniec wejdź do windy, która przeniesie cię do nowej lokacji (9b na mapie).


FABUŁA: Atlas i jego rodzina

W trakcie korzystania z windy ponownie odezwie się do ciebie Atlas. Zacznie mówić, że rozumie twoją nieciekawą sytuację, ale poprosi cię o pomoc w odnalezieniu rodziny. Służący za swoistego przewodnika po Rapture Atlas powie ci, że został odizolowany od swoich najbliższych przebywających w lokacji nazywanej Skarbem Neptuna (Neptune's Bounty), których mógłbyś odnaleźć. W tym momencie w dzienniku pojawi się nowe zadanie - udaj się do Skarbu Neptuna (Go to Neptune's Bounty).


Po dotarciu na górę z lewej strony zobaczysz Vita-chamber (10 na mapie), natomiast z prawej cień kobiety mówiącej do dziecka w wózku. Zanim się tam udasz warto ruszyć przed siebie i przy zdjęciu ku pamięci mężczyzny podnieść apteczkę i batona.

Płaczącą kobietę najlepiej od razu zaatakować

Następnie skieruj się do korytarza z płaczącą kobietą (11 na mapie). Chociaż scena może wyglądać sentymentalnie (obrazek powyżej), to splicera najlepiej od razu zaatakować - jeśli się zbliżysz, to kobieta rzuci się na ciebie mogąc zadać ci obrażenia. Po pozbyciu się jej zajrzyj do wózka, gdzie zamiast dziecka znajdziesz rewolwer (revolver) - podnieś go, aby zdobyć pierwszą strzelecką broń.


Dotarcie do teatru i spotkanie z Little Sister

Korzystanie z broni palnej wymaga amunicji. W obecnej chwili nie posiadasz jej zbyt dużo, dlatego wydaje się, że lepszym wyborem jest nadal korzystanie z połączenia plazmidu błyskawica i dobijania przeciwników kluczem francuskim.

Dzienniki audio (diaries), to jedne z sekretów umożliwiających lepsze poznanie historii Rapture oraz jego mieszkańców

Przejdź do końca korytarza, a trafisz na piętro w restauracji Kashmir. Znajdziesz tu nieco drobnych przedmiotów, a z prawej schody prowadzące na dół i przejście do toalet. Udaj się do tych ostatnich i skieruj się do damskiej części. Po obejrzeniu scenki z przeszłości podejdź do końca (D1 na mapie) i podnieś dziennik audio (diary - obrazek powyżej) o nazwie Hole in bathroom wall (dziura w łazienkowej ścianie).

Po podniesieniu dziennika możesz go wysłuchać (Steve Barker skarży się w nim na dziurę w łazience, przez którą do teatru docierają niemiłe zapachy) i opuścić toaletę - uważaj, bo wtedy z ostatniej kabiny z lewej wyskoczy na ciebie przeciwnik, z którym się rozpraw.

Wróć do poprzedniej lokacji i zejdź na dół po schodach (12a na mapie), dzięki czemu trafisz piętro niżej. Załatw przeciwnika próbującego przejść przez drzwi, a potem drugiego, który przez nie przejdzie - postaraj się szybko trafić kobietę błyskawicą, ponieważ posiada pistolet i może z daleka zadać ci spore straty.

Następnie warto rozejrzeć się na dole, gdzie znajdziesz zastrzyki EVE oraz drugi dziennik (D2 na mapie) o nazwie New Year's Eve Alone, w którym Diane McClintock, zakochana w Andrew Ryanie, opija samotnie kolejnego Sylwestra żaląc się, że ukochanego jak zwykle przy niej nie ma. Pod koniec nagrania słychać rozruchy, a przerażona dziewczyna z niedowierzaniem stwierdza, że zaczyna krwawić.

Użyj błyskawicy na wodzie, aby szybko wyeliminować grupę przeciwników

Na parterze możesz udać się do kuchni, z której wyszła kobieta z pistoletem. Znajdziesz tam apteczkę oraz nieco dolarów. Po powrocie do poprzedniego pomieszczenia zobaczysz dwójkę splicerów stojących w wodzie (obrazek powyżej) - Atlas powie ci teraz, abyś użył błyskawicy na cieczy, dzięki czemu błyskawicznie wyeliminujesz dwójkę rywali.

Wróć na piętro, gdzie może zaatakować cię splicer. Załatw go i skieruj się do łazienek, ale tym razem wejdź do męskiej. Z lewej strony znajdziesz dziurę w ścianie (13 na mapie), przez którą przejdziesz do teatru (Footlight Theater).

Little Sister (Mała Siostrzyczka) w działaniu

Wejdź na metalowy obiekt przed tobą i zacznij iść do przodu. Na dole zobaczysz Małą Siostrzyczkę (Little Sister), która wyciąga ze zwłok substancję nazywaną Adamem (obrazek powyżej). W trakcie sceny odezwie się do ciebie Atlas, który powie ci, że te dziewczynki to małe monstra wyciągające Adama, którego potrzebuje każdy w Rapture.

Przejdź pod sufitem na drugą stronę, po czym zejdź na dół po schodach przy neonie Footlight Theater. Podejdź do szyby, a staniesz się świadkiem sceny, w której splicer zaatakuje Małą Siostrzyczkę, a po chwili sam stanie się ofiarą obrońcy tych istot, czyli Wielkiego Tatuśka (Big Daddy). Szybko się zorientujesz, jak niebezpieczną postacią jest ta istota.

Director's Commentary, to sekrety w postaci filmów odsłaniających ciekawostki związane z produkcją BioShocka

Po zakończeniu scenki zniszcz kłódkę z prawej i rusz przed siebie. Wejdź do pomieszczenia z lewej, gdzie przed chwilą rozegrała się krwawa scena i udaj się w stronę sceny po drugiej stronie, gdzie znajdziesz sekret (C na mapie), a konkretnie tzw. Director's Commentary (obrazek powyżej), czyli film odsłaniający kulisy powstania gry (tytuł tego odcinka - Make the Rapture real). W sumie podczas gry jest ich do zebrania 10.


Przejście do Pawilonu Medycznego

Następnie wróć do korytarza i udaj się do następnego, który zaprowadzi cię do dwóch splicerów. Załatw ich i kontynuuj w stronę schodów. Na ich dole zobaczysz dwójkę wrogów przeszukujących ciało Big Daddy'ego - wystarczy użyć błyskawicy na wodzie, w której stoją, aby szybko się z nimi rozprawić. Kiedy efekt porażenia zniknie przeszukaj ich ciała, a także istoty, którą rywale byli zajęci.

Strzel błyskawicą w wodę w momencie, gdy rywale zeskoczą na dół

Zeskocz na dół - przed sobą zobaczysz komorę Vita-chamber, a po dwóch stronach wejścia do łazienek, gdzie znajdziesz apteczkę. Kiedy spróbujesz skierować się do przejścia z prawej zostanie ono zamknięte, a za kratą pojawi się ostrzeliwujący cię miotacz ognia. Po chwili z góry zaczną zbiegać splicerzy. Jeśli chcesz się z nimi szybko rozprawić, to strzel błyskawicą w wodę, w momencie gdy zejdą na dół (obrazek powyżej).


Powrót do spisu treści: BioShock - Poradnik, Solucja

Następnie: BioShock - Medical Pavilion (Pawilon Medyczny) cz. 1: krematorium, skrzydło dentystyczne


Po odparciu dwóch ataków odezwie się Atlas, który otworzy ci przejście do pawilonu medycznego (Medical Pavilion). Skorzystaj z niego i udaj się przejściem (17 na mapie) do kolejnej lokacji w Rapture. W trakcie próby przejście do Pawilonu Medycznego zostaną zablokowane drzwi, a na pobliskim ekranie pojawi się nagranie Andrew Ryana, w którym oskarży głównego bohatera o szpiegostwo na rzecz jednego z rządów. Po zakończeniu nagrania przez szybę spróbują zaatakować cię splicerzy, a Atlas otworzy przejście, z którego skorzystaj.

Zobacz także