BioShock Infinite - Zapowiedź
Detektyw Booker DeWitt rusza do podniebnego miasta, by odnaleźć dziewczynę dysponującą nadnaturalną mocą.
W BioShock Infinite przeniesiemy się z położonej na dnie oceanu metropolii Rapture do latającego w chmurach miasta Columbia, które zostało stworzone pod koniec XIX wieku, by pokazać światu amerykańską potęgę.
W trakcie przelotu nad Chinami ze statku ostrzelano cywili walczących w Powstaniu Bokserów, które było zbrojnym wystąpieniem ludu przeciwko władzy cesarskiej i cudzoziemcom. Incydent odkrył militarne możliwości Columbii, a rządzący podniebnym miastem obywatele odcięli się od administracji Stanów Zjednoczonych i zniknęli w chmurach.
W grze wcielimy się w postać Bookera DeWitta, byłego pracownika detektywistycznej agencji Pinkertona. Bohater otrzymuje intratne zadanie. Musi odnaleźć Columbię i sprowadzić na ziemię dziewczynę o imieniu Elizabeth. Problem w tym, że kiedy bohater w końcu dociera do podniebnej metropolii, okazuje się, że jest pogrążona w krwawej wojnie domowej między dwoma frakcjami: Założycielami (Founder) i Głosem Ludu (Vox Populi).
Duży wpływ na powstanie podwodnego miasta Rapture, w którym rozgrywała się akcja obu poprzednich części gry BioShock, miała powieść „Atlas zbuntowany” Ayn Rand. Utopijna idea miejsca, w którym najlepsi artyści, lekarze czy wynalazcy mogli tworzyć bez ograniczeń społecznych, szybko przekształciła się w makabrę bez moralnych hamulców. Odniesień było znacznie więcej i w przypadku Infinite będzie podobnie, o czym w wywiadzie dla naszych kolegów z Rock Paper Shotgun mówił Timothy Gerritsen ze studia Irrational Games, pracującego nad nowym BioShockiem.
„Nie mogę powiedzieć, że bazujemy tylko na jednej książce czy filmie. Nigdy nie wiemy, skąd może nadejść jakiś pomysł, dlatego interesujemy się wszystkim” - Timothy Gerritsen, Irrational Games
- Nie mogę powiedzieć, że bazujemy tylko na jednej książce czy filmie. Nigdy nie wiemy, skąd może nadejść jakiś pomysł, dlatego interesujemy się wszystkim. Przykładowo jedna z głównych idei gry [walka o władzę pomiędzy Założycielami i Głosem Ludu - przyp. red.] pochodzi z filmu Baader Meinhof Complex - wyjaśnia Gerritsen. - W Niemczech po 1945 roku młodzi ludzie zauważyli, że w rządzie nadal są naziści i trzeba zrobić z nimi porządek. Zaczęło się od protestów, a skończyło na związaniu się z Organizacją Wyzwolenia Palestyny, porwaniu samolotu i zabijaniu ludzi. Człowiek należący do takiej grupy zawsze zadaje sobie wreszcie pytanie: „Co ja robię? Wziąłem w tym udział, żeby pozbyć się nazistów, a teraz sam zachowuje się jak nazista”.
Słowa Gerritsena jak ulał pasują do sytuacji na Columbii, gdzie doszło do krwawej eskalacji konfliktu między dwoma ugrupowaniami. Pierwsze z nich, Założyciele, sprawuje w mieście władzę. Członkowie czują się spadkobiercami amerykańskich tradycji, a ich postawy są skrajnie nacjonalistyczne i ksenofobiczne. Z drugiej strony barykady znajduje się Głos Ludu. Organizacja składająca się głównie z imigrantów, wyznających zasadę dzielenia się wszystkim ze wszystkimi. Kiedy Vox Populi rośnie w siłę, pokojowe działania i manifestacje przekształcają się w brutalną wojnę domową, a idealistyczne hasła zmieniają się w zwykłą groteskę.
W centrum politycznych i militarnych wydarzeń znajduje się dysponująca nadnaturalnymi mocami Elizabeth. Dzięki tym zdolnościom dziewczyna może między innymi manipulować czasem, przestrzenią i warunkami pogodowymi, przez co staje się głównym celem obydwu frakcji. Głównego bohatera czeka więc nie lada zadanie, tym bardziej że dziewczyna jest pilnowana przez potężnego potwora o imieniu Songbird. Elizabeth pragnie z jednej strony wydostać się z Columbii, a z drugiej łączy ją silna więź z opiekunem, z którym przebywała nieustannie od 15 lat. To proste nawiązanie do motywu Big Daddy'ego i Little Sister znanego z poprzednich części - przyznają autorzy.
„W Infinite staramy się stworzyć momenty, w których możesz lepiej zrozumieć intencje napotkanych w ludzi” - Shaun Robertson, główny artysta gry
Elizabeth ma odegrać ważną rolę w trakcie rozgrywki. DeWitt będzie mógł wspomagać się w walce potężnymi mocami dziewczyny. W rozmowie z Eurogamerem korzystanie z tego systemu wyjaśnił główny artysta gry Shaun Robertson.
- To nie jest żaden quick time event, w którym musisz po prostu wcisnąć klawisz i coś się stanie. W zaprezentowanym fragmencie gry widać to wyraźnie, gdy dziewczyna tworzy ognistą kulę ognia z garnków i patelni. Jeśli chcesz zabić ukrywających się za skrzyniami wrogów przy pomocy broni, możesz zignorować Elizabeth, ominąć przeszkodę i rozpocząć zwyczajną walkę - mówi Shaun, po czym dodaje: - Jeżeli zdecydujesz się skorzystać z narzędzia, które ci dała, możesz go użyć, tak jak plazmidu. Wciskasz klawisz, podnosisz go, celujesz i rzucasz. Tutaj nic nie dzieje się automatycznie i nadal wymagane są umiejętności.
Charakterystyczna dla poprzednich części swoboda w sposobach prowadzenia walki z przeciwnikami zostanie rozszerzona o zdolności Elizabeth oraz tak zwane Skylines. Są to specjalne linie występujące w wielu częściach miasta. Służą głównie do szybkiego transportu między poszczególnymi dzielnicami, ale mogą też się przydać podczas ucieczki lub w znalezieniu dogodnej pozycji w walce. Ken Levine, dyrektor artystyczny i współzałożyciel Irrational Games, zaznaczył też, że w pewnych momentach pojawi się opcja przeskakiwania z linii na linię. Gracz zadecyduje o momencie skoku, a bohater wykona go samodzielnie.
Ponadto nie każda napotkana postać w grze będzie nas atakować, jak miało to miejsce w poprzednich częściach. W ten sposób przemierzanie Columbii stanie się bardziej naturalne i ciekawsze.
- W Infinite staramy się stworzyć momenty, w których możesz lepiej zrozumieć intencje napotkanych w ludzi. Na Columbii będzie znacznie więcej osób niż w Rapture i nie każdy będzie do ciebie wrogo nastawiony - opowiada Shaun Robertson. - W wersji demonstracyjnej pokazaliśmy barmana, który wkurzył się na głównego bohatera i poprosił go, aby opuścił lokal. Reakcja barmana spowodowała, że go zastrzeliłeś, co z kolei sprowokowało wszystkich wokół do zaatakowania detektywa. Jednak przy powtórnej rozgrywce możesz po prostu wyjść z budynku.
Deweloperzy przyznali, że gra nie będzie zawierała trybu multiplayer.
Premiera BioShock Infinite planowana jest na 26 lutego 2013 roku. Gra pojawi się na PC, Xboksie 360 i PlayStation 3 w polskiej wersji językowej - obecnie dystrybutor gry nie informuje, czy będzie to lokalizacja kinowa czy dubbing, ani czy będziemy mogli wybrać wersję językową.