Black Myth Wukong to nie przypadek. Chińskie RPG mają długą historię
To nie jest ostatnie słowo.
Aby móc mówić o „chińskich grach” należy wyodrębnić trzy główne regiony – Chiny kontynentalne, Hongkong i Tajwan – które mocno różnią się istniejącymi tam studiami deweloperskimi oraz sytuacją społeczną i ekonomiczną. Na przykład w Chińskiej Republice Ludowej w latach 2000-2014 konsole do gier były oficjalnie całkowicie zakazane (choć, rzecz jasna, funkcjonował czarny rynek), ale na pozostałych dwóch obszarach pozostawały dostępne.
Ogólnochiński przemysł gier wideo zaczął się rozwijać w połowie lat 80. na Tajwanie. Choć mieszkańcy wyspy mieli dostęp do niektórych zachodnich gier, jak Ultima czy King’s Quest, bariera językowa utrudniała im komfortową zabawę. Aby rozwiązać ten problem, grupa graczy zaczęła sprzedawać pirackie kopie rozmaitych pozycji (prawo autorskie nie istnieało, podobnie jak w ówczesnej Polsce), z przetłumaczonymi i wydrukowanymi instrukcjami.
Punkt zwrotny nastąpił w 1995 roku, kiedy tajwański Softstar wydał najsłynniejsze i najbardziej przełomowe ze wszystkich chińskich RPG-ów: 仙劍奇俠傳, znane również jako Chinese Paladin lub Legend of Sword and Fairy. Poprzez nielegalny rynek gra docierała również do kontynentalnych Chin. Wkrótce i tam zaczęły powstawać pierwsze gry.
Co ciekawe, na przełmie XX i XXI wieku na całym rynku chińskim (Chiny, Tajwan i ówczesny Hongkong) powstało ponad 200 gier RPG na PC przeznaczonych dla jednego gracza. Praktycznie wszystkie z nich są bliżej nieznane zachodnim graczom.
Wraz z boomem internetowych kafejek w Chinach rozwijał się gatunek MMORPG. Seria Fantasy Westward Journey od chińskiego studia NetEasy - zapoczątkowana w 2001 roku - okazała się jedną z najbardziej dochodowych w historii. W jej skład wchodzą dwie odsłony, które wspólnie zarobiły 6,5 miliarda dolarów i dorobiły się 400 milionów zarejestrowanych użytkowników.
Black Myth: Wykong nie jest więc przypadkiem. Gra powstała w studiu Game Science, założonym przez doświadczonych pracowników słynnego Tencent Games. Jakość i sukces gry należy zawdzięczać wieloletniej tradycji w projektowaniu gier RPG przez Chińczyków. A najbliższa przyszłość pokaże, że nie powiedzieli oni jeszcze ostatniego słowa.
Te oraz wiele więcej ciekawostek znajdziesz w „Księdze CRPG” - przewodniku po komputerowych grach fabularnych. Od 1975 do 2019 roku – prześledzisz dekady rozwoju i ewolucji gatunku fabularnych gier komputerowych poprzez opisy ponad 450 gier, w tym tytułów takich jak Ultima, Wizardry, Fallout, The Elder Scrolls, Mass Effect czy Wiedźmin. Poznasz również historię rynków RPG w Chinach, Korei czy Japonii.