Skip to main content

Bloodborne - Rozwój postaci i awansowanie, Lalka

Poradnik do Bloodborne: Opis statystyk i zdobywanie poziomów.

W Bloodborne nic nie jest oczywiste, nawet sposób rozwoju postaci. Gracze mający po raz pierwszy styczność z grą od From Software mogą poczuć się nieco zdezorientowani - dlatego postanowiliśmy przejrzyście opisać tu wszystkie cechy bohatera oraz system ulepszania statystyk.

Statystyki postaci

Poniżej wyjaśniamy wszystkie podstawowe statystyki. Warto się z nimi zapoznać.

  • Poziom (Level) - Nazwa mówi sama za siebie. To poziom naszego łowcy. Wzrasta za każdym razem, gdy wydajemy tętnienia krwi, by zwiększyć jeden z atrybutów.
  • Tętnienia krwi (Blood Echoes) - Liczba posiadanych aktualnie tętnień. Można powiedzieć, że tętnienia to surowiec, a nawet waluta.
  • Wydając je możemy nie tylko zwiększać wybraną statystykę, ale też kupować przedmioty i ulepszać czy naprawiać broń.
  • Witalność (Vitality) - Wyznacznik liczby punktów życia (określanych w grze skrótem PZ) postaci.
  • Wytrzymałość (Endurance) - Wyznacznik liczby punktów staminy bohatera. Stamina (zielony pasek pod paskiem życia) zużywa się, gdy wyprowadzasz ciosy lub wykonujesz uniki albo biegniesz.
  • Siła (Strength) - Najważniejszy atrybut dla miłośników ciężkiej broni, wpływa na obrażenia zadawane tego typu orężem. Jeżeli chcesz skupiać się na dwuręcznych mieczach czy potężnych działach, inwestuj w tę statystykę.
  • Umiejętność (Skill) - Ten z kolei atrybut wpływa na obrażenia zadawane przez broń zdradliwą, przynajmniej według oficjalnego opisu. Opis ten jest jednak mylący, gdyż właściwie każda broń, którą da się transformować nazywamy właśnie bronią zdradliwą (a więc także choćby ciężki miecz Ludwiga, który wymaga dużej liczby punktów siły). Statystyka Umiejętności wpływa bardziej na obrażenia broni lekkich i szybkich, na przykład sztyletów.
  • Zabarwienie krwi (Bloodtinge) - Atrybut wpływający na siłę strzału broni palnej oraz moc ataku innych broni zużywających amunicję.
  • Tajemny (Arcane) - Najmniej przydatna statystyka, choć przydaje się do używania niektórych magicznych gadżetów zdobywanych w późniejszych etapach gry. Wpływa na siłę niektórych broni, choć jest zazwyczaj w ich przypadku statystyką drugorzędną.
Przykładowy wygląd okna ze statystykami postaci

Porady na początek

Początkującym polecamy inwestować Tętnienia krwi w Witalność, Wytrzymałość oraz Siłę. To najbardziej uniwersalne atrybuty, a inwestowanie w nie najzwyczajniej w świecie nie może okazać się błędem.

Eksperymenty ze statystykami drugorzędnymi (Umiejętnością czy Tajemnym) lepiej zostawić sobie na później. Pamiętaj bowiem, że wydanych Tętnień nie możesz odzyskać. Gra nie oferuje opcji „zresetowania" talentów i atrybutów bohatera, jak niektóre produkcje RPG.

Jak rozwijać bohatera? Odpowiedź jest prosta, choć początkowy etap gry może niektórych zdezorientować.

Pierwsze Tętnienia krwi możesz wydać w celu zwiększenia poziomu (poprzez zwiększenie statystyk) dopiero po pierwszym kontakcie z Bestią Kleryka (to najprostszy sposób), czyli pierwszym bossem w grze - a właściwie: tym, który znajduje się najbliżej, na moście w Centralnym Yharnam.

Awansowanie postaci

Można śmiało założyć, że po pierwszym spotkaniu z bestią zginiesz. Automatycznie obudzisz się wtedy w krainie Snu Tropiciela. Zauważysz, że Lalka - do tej pory naprawdę będąca szmacianą lalką - to teraz tajemnicza kobieta. Wystarczy, że do niej podejdziesz i wybierzesz opcję „Przepływ Tętnień krwi". Otworzysz tym samym okno statystyk.

Teraz wystarczy, że wybierzesz atrybuty, które chcesz zwiększyć (krzyżakiem lub analogiem). Ulepszenie statystyki odbywa się poprzez przesunięcie krzyżaka lub analoga w prawo, po najechaniu na wybraną statystykę. Jej nazwa podświetla się na niebiesko po dodaniu do niej punktu. Gdy to uczynisz, wystarczy wcisnąć „Potwierdź" i zatwierdzić wybór.

Lalka - dzięki niej możesz awansować postać

Oczywiście, by zwiększyć statystykę, musisz posiadać odpowiednią liczbę tętnień. Ile konkretnie? Wymagana wartość jest podana wyżej, nad statystykami. Jeżeli więc trafiłeś tu po śmierci w walce z Bestią Kleryka - masz zero tętnień. Powinieneś jednak posiadać parę przedmiotów Rosa chłodnej krwi, które po użyciu dodają tętnienia - skorzystaj więc z nich.

Jeżeli udało ci się pokonać Bestię Kleryka za pierwszym razem - tym lepiej. Po prostu wróć do Snu Tropiciela używając latarni, która pojawi się po bitwie na moście.

Tak oto po raz pierwszy zwiększysz poziom bohatera. Proste, prawda?

Następnie: Wszystko na temat cechy Wgląd

Powrót do spisu treści: Bloodborne - Poradnik, Solucja - kompletny opis przejścia

Zobacz także