Skip to main content

Budżety gier rosną lawinowo. Wydano już tytuł za 1 miliard dolarów

Kto da więcej.

Produkcja wysokobudżetowych gier wideo z najwyższej półki jest coraz droższa. Walka Microsoftu o przejęcie Activision Blizzard ujawnia szokujące informacje na temat kosztów, przekraczających już podobno nawet... 1 miliard dolarów.

Wieści pochodzą od brytyjskiego Urzędu ds. Konkurencji i Rynków (CMA), który niedawno zablokował wspomnianą transakcję. By poznać założenia rynku, przy okazji przepytano konkurencyjnych wydawców, ile wydają na tworzenie tytułów. Nazwy firm nie padają, lecz kwoty robią wrażenie.

CMA opublikowało ponad 400-stronicowy raport z uzasadnieniem swojej decyzji. Sporo mówi się w nim na temat Call of Duty, które jest głównym punktem niezgody na drodze do połączenia korporacji - przynajmniej z punktu widzenia Sony, głównego przeciwnika fuzji.

„Niektóre serie AAA, takie jak Call of Duty, już teraz posiadają budżety przekraczające 300 milionów dolarów, a nowe GTA i inne największe pozycje to spodziewane koszty na poziomie ponad 250 mln dol. lub więcej” - czytamy w tekście. „Activision w kontekście CoD samo wyjaśnia, że musi tworzyć tyle treści, że nie wystarczy już tylko jedno studio, a każda coroczna odsłona potrzebuje 1,5 wiodącego zespołu”.

Gra za 1 miliard dolarów?

Równie ciekawie wyglądają właśnie liczby pozyskane od innych wydawców. W celu ochrony sekretów biznesowych nazwy firm w raporcie zostały ocenzurowane, lecz kwoty są wręcz zatrważające:

  • „Jeden z wydawców wspomniał, że liczby dotyczące kosztów rozwoju i marketingu dla głównych marek i ich ostatnich odsłon to około 150 milionów euro na koszty rozwoju oraz ok. 50 mln euro na kampanię marketingową.
  • Inny wydawca podał, że koszty rozwoju głównych serii AAA wahają się od ponad 80 milionów dolarów do prawie 350 mln dol. za tytuł, a koszty marketingu sięgają nawet 310 mln dol. dolarów, w zależności od cyklu.
  • Podobne widełki otrzymaliśmy od innego wydawcy. Ten podał łączne koszty rozwoju i marketingu pomiędzy ok. 110 mln dol. do prawie 380 mln dol. w przypadku niektórych z ostatnich najważniejszych tytułów.
  • Czwarty wydawca zauważył, że koszty różnią się w zależności od rodzaju gry i modelu biznesowego. Podał na przykład, że dla jednej gry AAA wartość budżetu deweloperskiego może wahać się między 90 a 180 mln dol., natomiast budżet marketingowy może wynosić od 50 mln do 150 mln dolarów. Wydawca ten podał również, że w przypadku jednej z jego głównych serii koszty rozwoju osiągnęły wartość 660 mln dol, a koszty marketingu sięgnęły prawie 550 mln dol.”

Jeśli prawdziwy, zwłaszcza ten ostatni przykład - gra za ponad 1 miliard dolarów - brzmi imponująco. Nie znamy oczywiście szczegółów, lecz pozostaje zastanawiać się, jak długo branża gier wideo będzie w stanie funkcjonować przy tak lawinowo rosnących kosztach.


Dlaczego warto sięgnąć po „Legendy gier wideo”?

Dzięki książce poznasz największych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity, w które grasz na co dzień.

Pobierz darmowy fragment i zamów książkę „Legendy gier wideo” w przedsprzedaży »

Kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii.

Dowiedz się więcej teraz »

Zobacz także