Civilization 6 - poradnik i najlepsze porady
Kompletny przewodnik dla budowniczych wielkich cywilizacji.
Witamy w poradniku do gry Civilization 6. Szósta część kultowej serii to niezwykle rozbudowana strategia turowa 4X, w której głównym celem jest poprowadzenie wybranej cywilizacji od epoki kamienia łupanego do zaczątków kolonizacji kosmosu. Poniższy poradnik stworzyliśmy po to, aby ułatwić graczom stworzenie cywilizacji, która przetrwa próbę czasu.
Civilization 6 to złożona strategia, w udany sposób symulująca pochód cywilizacji poprzez dzieje. Gry tej popularnej serii uwzględniają nie tylko rozwój technologiczny, ale i kulturowy, religijny, ekonomiczny oraz militarny. Początkujący gracz, który nie miał dotychczas styczności z grami cyklu, może się łatwo zagubić podczas pierwszego kontaktu z najnowszą jego odsłoną - dlatego poniżej objaśniamy podstawowe założenia rozgrywki.
Spis treści
W naszym obszernym poradniku znajdziecie wszystkie kluczowe informacje na temat Civilization 6. Poznacie podstawy, a także zaawansowane szczegóły o rozbudowie miast, ekonomii czy wojnie. Podpowiemy też, jak osiągnąć ostateczne zwycięstwo w grze.
- Civilization 6 - interfejs: ikony, opcje, ekrany
- Civilization 6 - początek, założenie miasta i pierwsze decyzje
- Civilization 6 - przychody, zasoby i ulepszenia pól
- Civilization 6 - miasta i ich mieszkańcy
- Civilization 6 - dzielnice i gdzie je budować
- Civilization 6 - gospodarka: jak zarabiać więcej i produkować szybciej
- Civilization 6 - technologia i nauka: jak zdobywać punkty nauki?
- Civilization 6 - punkty kultury i ich pozyskiwanie
- Civilization 6 - doktryny i ustroje
- Civilization 6 - złoto: pieniądze i ich pozyskiwanie
- Civilization 6 - wojna: armia, casus belli, walka
- Civilization 6 - cywilizacje i ich przywódcy
- Civilization 6 - zwycięstwo: dominacja
- Civilization 6 - zwycięstwo: religijne
- Civilization 6 - zwycięstwo: naukowe
- Civilization 6 - zwycięstwo: kulturowe
- Civilization 6 - Polska: jak grać, najlepsze strategie
- Civilization 6 - Dziedzictwo Jadwigi: scenariusz Polski
Porady dla początkujących
- Cała rozgrywka toczy się wokół miast oraz zajmowanych przez nie pól. To właśnie w miastach werbuje się żołnierzy i agentów specjalnych, tutaj gromadzone są punkty produkcji, nauki, kultury, turystyki oraz same pieniądze. Ponieważ gra w żaden sposób nie ogranicza ilości możliwych do posiadania miast, należy zakładać ich jak najwięcej (w tym celu wystarczy zatrudnić osadnika i wysłać go w dogodne miejsce).
- Generalna zasada jest prosta: im więcej miast, tym większy przychód oraz większy potencjał militarny (możliwość werbunku kilku oddziałów równolegle jest nie do przecenienia). Ekspansja terytorialna pozwala także na uzyskanie dostępu do licznych zasobów, w tym także ukrytych - przykładowo węgiel zostaje ujawniony dopiero w epoce przemysłowej.
Włącz filtr dochodu
- Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić po rozpoczęciu rozgrywki, jest włączenie filtra dochodu (Ustawienia mapy w lewym dolnym rogu ekranu). W ten sposób ujawnione zostaną przychody generowane przez wszystkie pola, z których składa się mapa. Mają one kluczowe znaczenie dla rozwoju miast: żywność pasywnie zwiększa przyrost populacji w miastach, produkcja umożliwia wznoszenie budynków i werbunek oddziałów, za złoto można zaś kupić większość jednostek oraz budowli. Pewne wyjątkowe obiekty (jak np. cudy natury) mogą także generować dochód nauki, kultury lub religii.
Dbaj o zasoby w miastach
- Elementem wspierającym rozwój i dobrobyt miast są zasoby. Te dzielą się na luksusowe, strategiczne oraz dodatkowe. Luksusowe, takie jak diamenty czy trufle, zwiększają zadowolenie miast, dzięki którym ich mieszkańcy pracują wydajniej i są mniej skorzy do buntu. Strategiczne są wykorzystywane podczas werbunku określonych oddziałów - przykładowo kawaleria wymaga koni, zaś arkebuzerzy saletry. Zarówno zasobami luksusowymi, jak i strategicznymi można handlować z innymi cywilizacjami.
- Zasoby dodatkowe (banany, owce etc.) gwarantują większy przychód na danym polu, przez co łatwiej pozyskać żywność, złoto czy produkcję. Są nieco mniej przydatne, ponieważ nie da się nimi handlować, ale i tak warto je eksploatować. Aby skorzystać z danego zasobu, należy ulepszyć jego pole przy pomocy budowniczych.
- Nowe miasta należy stawiać w sąsiedztwie cennych zasobów oraz źródeł słodkiej wody (jezior lub rzek). To drugie jest o tyle istotne, że obecność słodkiej wody znacznie zwiększa liczbę obszarów mieszkalnych w mieście, te zaś decydują o górnym limicie mieszkańców w danej metropolii. Liczbę obszarów mieszkalnych można dodatkowo zwiększyć w późniejszych fazach gry, budując akwedukty, dzielnice osiedlowe oraz kanalizację, jest to jednak kosztowne i czasochłonne.
Odkrywaj okolicę
- Eksploracja jest szalenie istotnym elementem gry. Już na początku rozgrywki warto rozejrzeć się po okolicy przy pomocy startowych wojowników oraz osadników, aby odszukać najlepsze miejsce na założenie osady.
- Po założeniu stolicy warto wynająć zwiadowców, dzięki którym badanie okolicznych terenów będzie szybsze - w ten sposób można odkryć cenne zasoby oraz natknąć się na inne cywilizacje, wioski plemienne (dające jednorazowe premie) czy wolne miasta. W przypadku tych ostatnich warto pamiętać, że cywilizacja, która pierwsza się na nie natknie, automatycznie otrzyma u nich jednego emisariusza (oraz powiązane z nim premie).
Bądź pierwszy w cudach świata
- Każda cywilizacja po wynalezieniu określonych technologii lub idei uzyskuje dostęp do cudów świata: wyjątkowych budynków, które dają bardzo duże bonusy. Na świecie może być tylko jedna wieża Eiffela czy Stonehenge, dlatego istotne jest to, aby wyprzedzić przeciwników we wznoszeniu tych unikalnych budowli. Jeśli inna cywilizacja w międzyczasie wznosiła ten sam budynek, zostanie on automatycznie zburzony z chwilą powstania „oryginału”.
- Wszystkie cuda cechują się określonymi wymaganiami co do swego położenia (np. Petra musi powstać na pustyni). Cuda można budować jedynie w odległości 3 pól od miasta, zaś one same zajmują jedno pełne pole na mapie świata. Ponieważ cuda są łatwo widoczne i rozpoznawalne, można szpiegować przeciwników, zwyczajnie obserwując rozwój fundamentów wznoszonego właśnie budynku.
- Połączenia drogowe między miastami są niezwykle istotne, ponieważ pozwalają na szybsze przemieszczanie jednostek. Drogi są tworzone automatycznie przez karawany handlowe i stają się tym wydajniejsze, im późniejsza jest epoka.
Twórz szlaki handlowe i pamiętaj o złocie
- W początkowych fazach gry należy tworzyć wewnętrzne szlaki handlowe między własnymi miastami, aby móc szybko się między nimi przemieszczać. Dopiero wówczas warto przerzucić się na handel zagraniczny, który przynosi znacznie większe zyski (i ułatwia inwazję na obcy teren). Karawany werbuje się w miastach tak samo jak inne jednostki, ale w danej chwili można ich posiadać tylko kilka (limit można na szczęście zwiększyć).
- Na początku rozgrywki koszty związane z utrzymaniem budynków oraz żołnierzy można pokryć eksploatując zasoby oraz tworząc szlaki handlowe. W nieco późniejszej fazie gry należy posiadać co najmniej jedno miasto z dzielnicą biznesową i stale ją rozwijać. Nie można także zapominać o doktrynach gospodarczych, zdobywanych dzięki rozwojowi kultury - niektóre z nich mogą zwiększyć przychód złota nawet o kilkadziesiąt procent.
- Złoto wykorzystuje się nie tylko do utrzymywania obecnego stanu rzeczy, ale także do natychmiastowego zakupu pól na mapie, jednostek wojskowych lub cywilnych oraz budynków. Ważne jest to, aby nie wydawać wszystkich pieniędzy na raz - nigdy nie wiadomo, kiedy potrzebny będzie dodatkowy oddział żołnierzy!
- Rozwój technologii oraz idei kulturowych można przyspieszyć o połowę, korzystając z tzw. chwil eureki. Są to specjalne mini-zadania na stałe przypisane do danej technologii lub idei - jeśli warunek zostanie spełniony, ogólny koszt badania zostanie zmniejszony. W większości przypadków powiązania są dość oczywiste - budowa miasta na wybrzeżu skraca badania nad żeglugą, zaś wynalezienie kapitalizmu można przyspieszyć budując trzy giełdy. Wszystkie eureki da się podejrzeć w drzewku technologii oraz idei.
Bądź gotowy na wojnę
- Ekspansja terytorialna jest absolutnie niezbędna do zwycięstwa - cywilizacje składające się z niewielkiej liczby miast stanowią łakomy kąsek dla większych państw i na ogół nie mogą się z nimi mierzyć (większa ilość miast oznacza szybszy werbunek żołnierzy, więcej punktów technologii etc.). W wypadku spotkania z większym sąsiadem należy zniechęcić go do inwazji poprzez posiadanie umiarkowanie licznej i zaawansowanej armii oraz ufortyfikowanie murami wszystkich przygranicznych miast. Przyjazne stosunki dyplomatyczne także mogą być pomocne, ale nie gwarantują bezpieczeństwa.
- W początkowych fazach gry konflikt z sąsiadami jest praktycznie nieunikniony z powodu niskiej obronności miast oraz niewielkich kar za wypowiedzenie wojny - dlatego należy się do niego dobrze przygotować. Wbrew pozorom zostanie zaatakowanym nie jest żadną tragedią: obrona jest znacznie łatwiejsza niż atak. Po rozbiciu armii agresora na własnym terenie można łatwo przystąpić do kontrataku i zająć jego wyczerpane wojną miasta.
Myśl o wygranej jak najwcześniej
- Starożytność i epoka klasyczna to nierzadko moment, w którym warzą się losy całej gry - podbicie kilku miast na tak wczesnym etapie gry pozwala na błyskawiczny rozwój imperium we wszystkich dziedzinach, odczuwalny aż do końca rozgrywki. Warto zacząć z przytupem!
- Każdy element gry jest bezpośrednio powiązany ze wszystkimi innymi, przez co zignorowanie któregokolwiek z nich szybko odbije się na pozostałych. Przykładowo zacofanie technologiczne uniemożliwi werbowanie zaawansowanych rodzajów wojsk, zaś braki w kulturze znacznie utrudnią korzystanie ze skuteczniejszych form ustrojowych. Z tego względu zalecany jest zrównoważony rozwój imperium - nawet najbardziej zaawansowana technicznie cywilizacja padnie łupem prymitywniejszych przeciwników, jeśli nie będzie posiadać dużej armii.
- Chociaż gra pozwala na osiągnięcie wygranej na jeden z pięciu sposobów (podbój, nauka, kultura, religia oraz wynik punktowy), to jednak w większości przypadków tylko jeden lub dwa z nich będą osiągalne.
- Przykładowo zwycięstwo poprzez dominację militarną można sobie od razu odpuścić na mapach z więcej niż 8 graczami, zaś wygrana kulturowa jest osiągalna jedynie dla posiadaczy wielu miast ze znaczną ilością cudów świata. Decyzję o sposobie zwycięstwa należy więc dostosować do wielu zmiennych elementów i przewidywać zamysły przeciwników, by tym łatwiej je kontrować - np. zrzucając atomówkę na ośrodek, z którego miał właśnie wylecieć prom kosmiczny gwarantujący zwycięstwo naukowe.