Co usunięto z pierwszej części Deus Ex?
Roboczy tytuł gry: Majestic Revelations.
Koledzy z brytyjskiej redakcji Eurogamera dotarli do oryginalnych dokumentów projektowych Deux Ex - cyberpunkowej gry RPG, wydanej w 2000 roku.
Majestic Revelations - tak brzmiał roboczy tytuł gry - inspirowane było teoriami spiskowymi i dziwnymi zdarzeniami z serialu „Z archiwum X”. Projekt, który opisano jako „science-fiction, umieszczone w niedalekiej przyszłości” planowano wydać już w 1998 roku.
Autor scenariusza, Sheldon Pacotti wspomina, że „Warren (Spector, projektant gry - dop. red.) wyobrażał sobie coś na kształt »Z archiwum X«, jednak jakimś cudem wyszedł mu James Bond”.
Niektóre z planowanych elementów w ogóle nie trafiły do gry. Wycięto misje w Białym Domu, Teksasie i na lotnisku w Denver. Zmieniono także nazwy organizacji. UNATCO przemianowano z TLC, czyli Terrorist Limitation Coalition. Tracer Tong w oryginalnym założeniu nie był anarchistą, lecz najemnikiem, a szef UNATCO - Joseph Manderley - nie tylko nudnym biurokratą, ale „kawałem drania”.
Zmiany dotknęły również Majestic 12. W ostatecznym kształcie organizacja jest tajemnicza i skryta. Jednak pierwotnie miała otwarcie planować inwazję na Stany Zjednoczone, zanim została zniszczona przez Sztuczną Inteligencję. Wątki trafiły później do Deus Ex, ale w zmodyfikowanej postaci.
Deux Ex wydano w 2000 roku, dwa lata później niż pierwotnie zakładano. Gracz wciela się w JC Dentona - bohater przetrwał wszystkie zmiany w scenariuszu - agenta UNATCO, który wkrótce zaczyna współpracować z anarchistami. Grę przyjęto z entuzjazmem i do dzisiaj produkcja Ion Storm posiada rzesze fanów, tworzących modyfikacje i ulepszenia.