Skip to main content

Control - premiera i najważniejsze informacje

Fabuła i gameplay - co warto wiedzieć.

Studio Remedy Entertainment, twórcy serii Max Payne oraz Alan Wake, powracają ze strzelanką pod tytułem Control. Gracz jako Jesse Faden spróbuje rozwikłać tajemnicę zjawiska nadprzyrodzonego, które przejęło kontrolę nad Federalnym Biurem Kontroli z siedzibą w Nowym Jorku.

Control to przygodowa gra akcji z perspektywą trzeciej osoby, w której walka z tajemniczą siłą wymaga specjalnych zdolności. Bohaterka w trakcie gry zdobywa kolejne nadprzyrodzone umiejętności, za pomocą których lewituje, korzysta z telekinezy oraz przejmuje kontrolę nad umysłami przeciwników.

Twórcy w warstwie fabularnej gry inspirowali się między innymi dziełami gatunku New Weird, łączącego w sobie elementy fantastyki, horroru i science-fiction. Nad tytułem współpracują także aktorzy, którzy mieli udział w poprzednich produkcjach studia. Usłyszymy głosy między innymi Maksa Payne'a, Alana Wake'a oraz Beth Wilder. Wiadomo także, że w Control nie pojawi się system mikrotransakcji.

  • Premiera: 27 sierpnia 2019
  • Platforma: PC, PlayStation 4, Xbox One
  • Wersja językowa: napisy PL
  • Producent: Remedy Entertainment
  • Wydawca: 505 Games (Digital Bros)

Data premiery, edycje gry i przyszłe rozszerzenia

Control ukaże się 27 sierpnia 2019 roku na trzech platformach: PC, PlayStation 4 oraz Xbox One. W przypadku komputerów osobistych możemy kupić wyłącznie egzemplarz cyfrowy gry (przez pierwsze 12 miesięcy tylko na Epic Games Store). Jeżeli jednak posiadamy konsolę Sony lub Microsoftu, mamy do wyboru wersję pudełkową oraz cyfrową z rozróżnieniem na edycje Standard oraz Deluxe.

Kupując Control w przedsprzedaży, bez względu na platformę, otrzymamy dodatkową zawartość do wykorzystania w grze. W tym przypadku jest to zestaw sprzętów Jesse oraz zapas materiałów, które posłużą do ulepszeń umiejętności i broni bohaterki. Jeżeli kupimy tytuł przed premierą na platformę Sony, otrzymamy dodatkowo awatar Control oraz motyw „The Shifting Place”.

Zobacz na YouTube

W dniu premiery posiadacze każdej wersji Control na PlayStation 4 uzyskają dostęp do dodatkowych modyfikacji broni i zdolności, nowego sprzętu oraz dwóch motywów konsolowych. Dzięki zakupowi pudełkowej wersji Deluxe otrzymamy metalowe pudełko gry FuturePak oraz pięć kart z grafikami. Cyfrowa edycja Deluxe oferuje dodatkową misję poboczną „Izolacja” oraz kolejny sprzęt operacyjny, a także dostęp do dwóch planowanych DLC do gry.

Jeżeli chcemy kupić grę na platformę Xbox, to mamy do wyboru edycję standardową pudełkową i cyfrową oraz ekskluzywną edycję pudełkową. Ta ostatnia składa się z metalowego pudełka FuturePak oraz pięciu kart związanych z grą. W przypadku platformy Microsoftu wydawca nie przewidział dostępu do przyszłych rozszerzeń gry.

Twórcy po premierze Control planują wydanie dwóch dodatków do gry, „Fundament” oraz „WAŚ”. Oba rozszerzenia mają zawierać nowe lokacje oraz misje. W pierwszy dodatek zagramy najwcześniej pod koniec 2019 lub na początku 2020 roku.


Fabuła i bohaterowie

Akcja Control toczy się w dużej mierze na terenie siedziby Federalnego Biura Kontroli, zwanej także Najstarszym Domem (ang. The Oldest House). Główną bohaterką gry jest Jesse Faden, będąca obecnie dyrektorką instytucji. Agencja z siedzibą na Manhattanie w Nowym Jorku zajmuje się badaniem zjawisk nadprzyrodzonych, a także ochroną ludzkości przed ich zgubnym wpływem.

Lewitujące postacie to zły omen

W momencie, gdy Jesse trafia do Biura, w niewyjaśnionych okolicznościach znika jego dotychczasowy dyrektor, Zachariah Trench. Na skutek tajemniczego rytuału Faden zostaje „dyrektorem” instytucji. Na dodatek nieznana siła o nazwie Hiss przejmuje kontrolę nad umysłami pracowników Biura, którzy lewitują w nienaturalnych pozach lub snują się po korytarzach brutalistycznego budynku. Brutalizm to jeden ze stylów architektonicznych z XX wieku.

Zadaniem Faden jest rozwikłanie zagadki, dlaczego Hiss zaatakowało budynek i pracujących w nim ludzi. Nieprzypadkowo Jesse trafia do siedziby Biura. Wiemy, że zjawiska nadprzyrodzone są częścią życia bohaterki, która niejednokrotnie stanie do walki ze zniewolonymi ludźmi i istotami podporządkowanymi nieznanemu agresorowi.

Poza wątkiem głównym, który dotyka również przeszłości bohaterki, znajdziemy historie poboczne. Mają one na celu przybliżenie graczowi uniwersum Control. Napotkanym postaciom będziemy mogli pomóc, chociaż nie jest to konieczne. Co ciekawe, w trakcie rozmów z bohaterami niezależnymi i nie tylko usłyszmy komentarze bohaterki na temat otaczającej ją rzeczywistości.

Co jakiś czas w grze znajdziemy ślady po byłym dyrektorze instytucji, którego dubbinguje James McCaffrey (odpowiedzialny za głos słynnego Maxa Payne'a). Z kolei Matthew Porretta, czyli Alan Wake, podkłada głos doktorowi Casperowi Darlingowi. W główną bohaterkę wciela się Courtney Hope, która zagrała Beth Wilder w Quantum Break.


Rozgrywka i walka w grze

Z perspektywy trzeciej osoby sterujemy poczynaniami Jesse Faden. Przemierzamy korytarze i kolejne pomieszczenia w wieżowcu Biura oraz walczymy z różnego rodzaju przeciwnikami. W tym celu korzystamy ze specjalnej broni palnej i nadprzyrodzonych zdolności, które bohaterka zdobywa dzięki kontaktowi z Obiektami Mocy (ang. Objects of Power).

Jesse na swojej drodze spotka sojuszników

Interakcja z otoczeniem to ważny element gry. Aby dostać się do miejsc zdominowanych przez Hiss, bohaterka musi przeprowadzać specjalne rytuały. Niekiedy wystarczy kilka razy dotknąć jakiś przedmiotu, aby otworzyć przejście do kolejnej lokacji, często dynamicznie tworzonej w czasie rzeczywistym. Rozwiązywanie zagadek ułatwia okresowa obecność byłego dyrektora ośrodka w formie zjawy lub hologramu.

Kolejnym ważnym punktem w Control jest walka z wysłannikami Hiss. Zamierzeniem twórców jest uzyskanie takiego balansu rozgrywki, który zadowoli zarówno graczy niebojących się wyzwań, jak i osoby skupiające się głównie na poznawaniu fabuły.

Broń bohaterki, serwobroń (ang. The Service Weapon), składa się z małych elementów przybierających różne kształty, przekształcając na zawołanie pistolet w strzelbę. Wiadomo także, że oręż Jesse będzie można modyfikować, przykładowo zwiększając w ten sposób siłę zadawanych obrażeń.

Serwobroń może przeistoczyć się w strzelbę

Wrogowie Jesse to zniewoleni pracownicy biura oraz istoty nadprzyrodzone. Starcia z nimi polegają na przetrwaniu ognia z broni palnej oraz ataków telekinetycznych. Przeciwnicy będą chcieli dopaść Jesse zarówno z poziomu ziemi, jak i w powietrzu.

Szczególnie niebezpieczne są istoty nadprzyrodzone, które blokują ataki bohaterki i opanowały telekinezę do perfekcji. Starcia z tak potężnymi przeciwnikami będą wymagać od gracza przemyślanego korzystania z mocy. Co ważne, część bossów w grze będzie stanowić element misji pobocznych. Nie zabraknie również czasowych wydarzeń w wyznaczonych miejscach.


Zdolności bohaterki

Z pewnością na poziom trudności gry będzie mieć wpływ odpowiednie wykorzystanie mocy Jesse. Jedną z nich jest lewitacja, która umożliwia dotarcie do z pozoru niedostępnych lokacji oraz prowadzenie walki z powietrza. Podobnie jak w przypadku pozostałych mocy, Jesse musi posiąść tę zdolność. Co ważne, pewne etapy gry przejdziemy wyłącznie przy użyciu lewitacji, zatem jest niezbędna do dalszego eksplorowania świata Control.

Lewitacja i telekineza to ważne elementy w Control

Kolejną zdolnością Jesse jest telekineza, która umożliwia bohaterce rzucanie w kierunku wrogów elementów otoczenia. To bardzo ważna umiejętność, która pozwala na szybkie i bardzo widowiskowe eliminowanie przeciwników. Nic także nie stoi na przeszkodzie, aby gracz przy pomocy telekinezy rzucał nieprzyjaciół o ścianę.

W trudnych momentach Jesse potrafi wytworzyć tarczę ochronną, która chroni ją przed atakami przeciwników. Jej źródłem jest środowisko - Jesse przyciąga do siebie gruz czy fragmenty podłogi, które scalają się przed bohaterką w pole ochronne.

Bardzo ciekawą umiejętnością jest możliwość przejęcia kontroli nad umysłem nieprzyjaciela. Dzięki temu Jesse może przeciągnąć na swoją stronę wrogów korzystających przykładowo z broni palnej. Warto zaznaczyć, że powyższe moce Jesse zdobywa w sposób niezależny, bez wyznaczonej kolejności przez twórców.

Hiss nie oszczędziło pracowników Biura

To nie koniec atutów bohaterki. Dodatkowo istnieje możliwość łączenia umiejętności, aby móc wyprowadzać potężne ataki. Dzięki lewitacji Jesse może wznieść się w powietrze, aby po chwili zeskoczyć na wroga, zadając mu pięścią wiele obrażeń. W powietrzu bohaterka dobrze radzi sobie z unikaniem ataków przeciwników oraz korzysta z tarczy ochronnej.


Silnik gry i destrukcja otoczenia

Sercem Control jest silnik Northlight, z którego studio Remedy skorzystało przy tworzeniu Quantum Break. Technologia fińskiego dewelopera umożliwia uzyskanie w Control bardzo realistycznej grafiki czy wysokiego poziomu odwzorowania animacji twarzy postaci. W przypadku nowego tytułu duże znaczenie ma zaimplementowany model destrukcji.

W materiałach od twórców widzimy, jak Jesse i jej przeciwnicy mają duży wpływ na wygląd otoczenia. Za pomocą telekinezy bohaterka porusza przedmiotami różnej wielkości, które przy uderzeniu w nieprzyjaciół realistycznie rozpadają się na kawałki.

Silnik Control, Northlight, umożliwia niszczenie elementów otoczenia

Destrukcja dotyczy nawet takich elementów jak szkło czy książki. Rzucenie większym przedmiotem w półkę z tomami spowoduje uszkodzenie mebla, jak i rozsypanie książek dookoła. Równie efektownie wygląda transformacja otoczenia, czyli iluzje wytwarzane przez Hiss. Jesse będzie obserwować rozpadanie się pomieszczeń na drobne kawałki, które następnie stworzą nowe lokacje.

Zobacz także