Skip to main content

CS:GO - broń: rodzaje, opis i porady

Sprawdź, czym warto walczyć.

Ekwipunek w CS:GO jest niezwykle zróżnicowany. Bronie możemy podzielić nie tylko na rodzaje, ale i na poszczególne modele, które różnią się między sobą. Dodatkowo dochodzą do tego niektóre egzemplarze, unikalne dla danej z frakcji. Poznanie całej listy jest nieco czasochłonne, ale pozwoli uniknąć zaskoczenia na polu bitwy. Warto również pamiętać, że „zwykły” nóż jest równie niebezpieczną bronią, co pozostałe.

Poza tym, w CS:GO nie ma możliwości posiadania wszystkich części ekwipunku. Do dyspozycji mamy broń podstawową, dodatkową oraz nóż. Do tego można dobrać do 4 granatów oraz kamizelkę. Z tego powodu również należy planować zakupy na przyszłość i liczyć się z tym, że stracimy stary egzemplarz na rzecz nowego.

Pistolety

  • Glock-18 (dostępny jedynie u terrorystów)
  • P2000 (dostępny jedynie u antyterrorystów)
  • USP-S (dostępny jedynie u antyterrorystów)
  • Dwie Beretty
  • P250
  • Tec-9 (dostępny jedynie u terrorystów)
  • Five-SeveN (dostępny jedynie u antyterrorystów)
  • CZ75-Auto
  • Rewolwer R8
  • Desert Eagle

Strzelby

  • Nova
  • XM1014
  • Obrzyn (dostępny jedynie u terrorystów)
  • MAG-7 (dostępny jedynie u antyterrorystów)

Karabiny maszynowe

  • M249
  • Negev

Pistolety maszynowe

  • MAC-10 (dostępny jedynie u terrorystów)
  • MP9 (dostępny jedynie u antyterrorystów)
  • MP7
  • UMP-45
  • P90
  • PP-Bizon

Karabiny

  • Galil AR (dostępny jedynie u terrorystów)
  • FAMAS (dostępny jedynie u antyterrorystów)
  • AK-47 (dostępny jedynie u terrorystów)
  • M4A1-S (dostępny jedynie u antyterrorystów)
  • M4A4 (dostępny jedynie u antyterrorystów)
  • SG 553 (dostępny jedynie u terrorystów)
  • AUG (dostępny jedynie u antyterrorystów)

Karabiny snajperskie

  • SSG 08
  • AWP
  • G3SG1 (dostępny jedynie u terrorystów)
  • SCAR-20 (dostępny jedynie u antyterrorystów)

Noże

  • Nóż (domyślny nóż)
  • Złoty nóż (dostępny jedynie na ostatnim poziomie wyścigu zbrojeń)

Noże dostępne na Rynku Steam

  • Bagnet
  • Nóż motylkowy
  • Nóż składany
  • Nóż do patroszenia
  • Nóż myśliwski
  • Karambit
  • Bagnet M9
  • Sztylety cienia
  • Nóż Bowie
  • Nóż Falcjona

Granaty

  • Koktajl Mołotowa (dostępny jedynie u terrorystów)
  • Granat zapalający (dostępny jedynie u antyterrorystów)
  • Wabik
  • Granat błyskowo-hukowy
  • Granat dymny
  • Granat zaczepny
  • Granat Taktyczny (dostępny jedynie na misjach Operacji Wildfire)

Inne

  • Zeus x27
Do wyboru do koloru, ale należy pamiętać, że każdy egzemplarz ma swoje specyficzne cechy

Pistolety, czyli broń podstawowa

Podstawowa broń z którą zaczynamy np. w grach rankingowych. Ten etap często jest nazywany rundą pistoletową, lub pistoletówką, a to ze względu na to, że cała drużyna oszczędza pieniądze i koncentruje się na używaniu tego typu broni. Brzmi to irracjonalnie? Słusznie, ale w tym szaleństwie jest bowiem metoda. Otóż przegrywając tę rundę w zasadzie nie za wiele się traci - gotówkę i tak zostawiliśmy na dalszą część gry. Może się jednak zdarzyć, że wszystko pójdzie po naszej myśli i załatwimy przeciwników! Nawet w środku zabawy można zarządzić rundę ekonomiczną (Eco), by ponownie zostawić nieco finansów na później. Z tego powodu umiejętne korzystanie z pistoletów jest niezwykle istotne, jeśli chce się zyskać, zamiast stracić.

Na początku warto zainteresować się Glock-18, USP-S oraz P2000. Te trzy pistolety nie penetrują ar moru (kamizelki), ale są niezwykle efektywne przeciwko osobom bez ochrony. W rundzie pistoletowej mamy jedynie 800 dolarów na początku, co nie wystarczy, by zaopatrzyć się w hełm na głowę. Glock-18 nie jest najcelniejszy, ale posiada 20 pocisków w magazynku oraz ma mały odrzut. Ta broń z powodu swojej niskiej penetracji zbroi i celności, wymaga bliskiego podejścia do celu oraz strzelania w głowę. Dlatego bez granatu błyskowego nie ma co ryzykować akcji. Niemniej ten egzemplarz nadaje się idealnie do taktyki strzał-ucieczka. W przypadku USP-S i P2000 sprawa wygląda zupełnie inaczej. To są bardzo precyzyjne pistolety, zwłaszcza na długie dystanse. Dlatego zamiast biegać i strzelać dookoła, w ich przypadku należy oddawać pojedyncze, dobrze wymierzone strzały (tapować).

Mamy jeszcze Dwie Beretty, które wyglądają teoretycznie najciekawiej (dwie bronie, zamiast jednej!), ale w ich ilości wcale nie tkwi siła. Za wysoką szybkostrzelność i spory magazynek, otrzymujemy niskie obrażenia oraz praktycznie zupełny brak celności.

P250 z kolei doskonale sprawdza się na średnim zasięgu. Warto się nim zainteresować w drugiej rundzie, bowiem posiada lepszy współczynnik penetracji niż pierwsze modele. Niemniej, jeśli gramy terrorystą i przegraliśmy pistoletówkę, ale podłożyliśmy ładunek, to nie trzeba nabywać P250. Tec-9 to taka mocniejsza wersja Glock-18. Nadaje się idealnie do biegania i jednoczesnego strzelania, a to ze względu na niski odrzut pocisków oraz ich sporą moc. Niestety, niska celność nadal zmusza nas do bliskiego podejścia.

P250 z ciekawą skórką

CZ75-Auto to mała armatka z 12 kulami, wystrzeliwanymi niezwykle szybko. Tym pistoletem jesteśmy w stanie zabić na jeden strzał nawet osobę z hełmem. Problem jednak w tym, że do celu należy podejść bardzo blisko. Dlatego posiadając ten model, polujemy na wroga z np. AWP, by nasz wydatek się opłacił. Five-SeveN przypomina CZ75-Auto, ale posiada aż 20 pocisków w magazynku. To skuteczna broń na bliską odległość, a w przypadku dalszego zasięgu, spokojnie można tapować.

Desert Eagle to ikoniczna broń o ogromnym potencjale. Niezwykle zabójcza na średnim zasięgu, potrafi również skutecznie przyprawić o ból głowy na dalszych odległościach. Bez problemu może zdjąć przeciwnika na jeden strzał. Problemem jest jedynie cena. Pewnym przeciwieństwem jest Rewolwer R8. To jednoręczna armata, posiadająca dwie sekwencje strzelania. Pod lewym przyciskiem myszy mamy powolny atak z opóźnieniem, o dużej mocy. Pod prawym przyciskiem strzelamy szybciej, ale zdecydowanie mniej celnie i nieco słabiej. W efekcie ten pistolet wymaga ogromnej wprawy i ćwiczeń, by opanować jego potencjał.


Strzelby, czyli mały zasięg, a duże obrażenia

Strzelby, czyli potocznie shotguny, to najbardziej niedoceniane i pomijane bronie w CS:GO. Wynika głownie to z tego, że są mało elastyczne i dość specyficzne. Prócz niskiego stanu magazynku, oraz wątpliwej celności, zapewniają duże obrażenia na małym obszarze. Ten rodzaj broni wystrzeliwuje bowiem na niewielka odległość 6,8, a nawet 9 (w zależności od modelu) pocisków równocześnie. Przyjęło się, że to ekwipunek używany częściej przez Antyterrorystów i to tylko w nietypowych sytuacjach.

Nova jest przykładem nietypowej strzelby. Wyrzuca z siebie 9 pocisków, bez ograniczenia odległości. Niemniej co każde 500 punktów dystansu, amunicja traci 30% swojej mocy. Warto zakupić, gdy wiemy, że przeciwnik nie zaopatrzy się w kamizelkę. XM1014 oferuje mniejszą moc, kosztem zaś szybkostrzelności. Ten model shotguna nadaje się idealnie do odpierania skoncentrowanego ataku z danej strony.

Tym razem MAG-7

MAG-7 to przykład strzelby, której warto używać podczas biegu. Nie nadaje się na dalszy zasięg, bowiem pociski tracą zbyt dużo mocy. Jest za to zabójcza w zwarciu i ma wysoki współczynnik penetracji armoru. Obrzyn z kolej zadaje największe obrażenia, ale kosztem niskiego zasięgu - nie ma możliwości udawania snajpera z tą bronią. Warto przy tym zaznaczyć, że ten shotgun ma najszerszy odrzut amunicji.


Karabiny maszynowe nie są modne

Są takie bronie, które niecodziennie widuje się w CS:GO. Dotyczy to nawet całego rodzaju ekwipunku, czyli karabinów maszynowych. Do tej kategorii należą dwa modele: M249 i Negev. Oba są niezwykle drogie, bardzo ciężkie (nasza postać porusza się z nimi wolno), oraz mają sporą ilość kul w magazynku. Wydawać by się mogło zatem, że to całkiem niezła broń, prawda? Problem jednak w tym, ze odrzut wystrzelonych pocisków teoretycznie uniemożliwia skutecznie strzelanie. Nie ma mowy o korzystaniu z ciągłego ognia, przy zabawie tym ekwipunkiem należy nauczyć się strzelania krótkimi seriami. Niemniej w dobrych rękach jest to potężne narzędzie zbrodni. Szczegół w tym, że mało kto decyduje się na ich zakup, bo są po prostu nieekonomiczne.

Negev nie jest zbyt popularny

Pistolety maszynowe, czyli SMG

Udało nam się wygrać rundę pistoletową, zarobiliśmy nieco pieniędzy i pragniemy zaopatrzyć się w lepsze zabawki. Należy jednak uważać, bo w CS:GO słaba gospodarka gotówką szybko obraca się przeciwko graczom. Nie powinno się zatem od razu nabywać najlepszego sprzętu, bowiem łatwo go stracić. Dlatego dobrym rozwiązaniem są właśnie pistolety maszynowe, za które otrzymujemy również więcej gotówki, przy zabiciu.

MP9 to ciekawy egzemplarz po stronie Antyterrorystów. Broń ta nie zadaje dużych obrażeń, ale charakteryzuje się wysoką szybkostrzelnością i łatwością w strzelaniu w ruchu. Sprawdza się doskonale przeciwko nieuzbrojonym przeciwnikom, a do tych z armorem należy podejść blisko. MAC-10 jest alternatywą dla Terrorystów, a przy okazji najtańszym pistoletem maszynowym. Ma cechy podobne do MP9, więc pozwala na zabawę w ciągły ogień bez większych obaw o odrzut.

MP7 strzela wolniej od poprzedników, ale za to jego pierwsze pociski są celniejsze. Ma to o tyle znaczenie, że pozwala na tapowanie (strzelanie seriami) wrogów i precyzyjne strzały w głowę. Wadą tej broni jest jednak jej waga, która spowalnia nasze poruszanie się.

UMP-45 to mała maszynka do mielenia zbroi przeciwników. Strzela wolniej niż konkurencyjne modele, ale ma ogromną penetrację armoru, oraz jego pociski zadają większe obrażenia i jest precyzyjniejszy na średnim zasięgu. Do tego dochodzi relatywnie niska cena.

P90 ma tę moc!

P90 to teoretycznie najpotężniejszy SMG. Zadaje duże obrażenia, jest precyzyjny i w miarę szybki. Pociski również penetrują zbroję, co pozwala na szybką eliminację wroga. Problem tkwi jednak w wysokiej cenie tej broni oraz fakcie, że za zabójstwo nią otrzymujemy jedynie 300 dolarów (w przypadku reszty ekwipunku z tej kategorii mówimy o 600 dolarach za zabójstwo). Mamy jeszcze PP-Bizon, który posiada aż 64 kul w magazynku, co go wyróżnia na tle pozostałych pistoletów maszynowych. Niestety, pod względem pozostałych statystyk, ta broń wypada słabo, dlatego jest rzadko wybierana. Skuteczność często jest przedkładana ponad możliwość wystrzelenia wielu pocisków.


Karabiny, czyli pora kończyć zabawę

Najpopularniejszy rodzaj broni, czyli karabiny. Spokojnie można powiedzieć, że są kwintesencją CS:GO. Wszystkie modele odznaczają się wysoką celnością oraz niezłą penetracją zbroi. Z tego powodu to najczęściej one są wybierane przez graczy.

Najpopularniejszymi karabinami są AK-47, M4A4 oraz M4A1-S. To typowi przedstawiciele swojej kategorii, oferujący dobrą szybkostrzelność, niski odrzut oraz spore obrażenia. Pozwalają na strzelanie ogniem ciągłym oraz seriami.

Galil AR oraz FAMAS są słabsze niż pozostałe egzemplarze, ale mają wysoki współczynnik celności. Niemniej słabo wypadają na dużych zasięgach, dlatego walka z nimi wymaga podejścia na średnią odległość do przeciwnika.

Warto przy tym pamiętać, że ten typ broni cechuje specyficzny odrzut. Przy strzale ciągłym po chwili nasze pociski lecą lekko do góry. Z tego powodu należy nauczyć się kontrolować celownik, by niepotrzebnie nie strzelać nad przeciwnikiem. Jest kilka różnych technik strzelania karabinami i to zależy od ich specyfikacji. Za pomocą AK-47 można spokojnie bawić się w snajpera, korzystając tylko z jednego, precyzyjnie wystrzelonego pocisku. Inne modele nadają się z kolei doskonale do strzelania ogniem ciągłym.

AK-47 to jedna z najpopularniejszych broni

Pewne problemu sprawiają AUG i SG 553. Oba posiadają celownik, dzięki któremu za cenę zmniejszonego pola widzenia, zyskujemy większą celność. Poza tym zadają spore obrażenia i penetrują całkiem pokaźną ilość zbroi. Problem jednak w tym, że przelicznik jakości do ceny nie przemawia za nimi. W stosunku do tego co oferują, są w większości przypadków po prostu nieopłacalne. Niemniej nadal znajdują się osoby, którą umiejętnie wykorzystują ich potencjał.


Karabiny snajperskie, czyli jeden strzał, jedno zabójstwo

W CS:GO dostępne są 4 różne karabiny snajperskie. Przy czym tylko jeden model tak naprawdę jest popularny. Mowa oczywiście o AWP, czyli broni, która zabija na jeden strzał. Nie oznacza to jednak, że pozostałe modele są słabe. Mają po prostu inne zastosowanie oraz swoje cechy charakterystyczne.

Takie SSG 08 to doskonała broń do zwiadu. Nie zadaje tak ogromnych obrażeń, jak AWP, ale nadal jest śmiertelnie niebezpieczna dla osób bez zbroi. Ponadto jest lekka, dzięki czemu poruszanie się z nią nie sprawia problemów. W dodatku można z niej strzelać równie skutecznie podczas skakania, co normalnie. Poza tym, to najtańszy model.

Pozostałe egzemplarze, czyli G3SG1, SCAR-20 oraz AWP, kosztują sporo więcej, bowiem ponad 4500 dolarów. Problem jednak z najpopularniejszym karabinem snajperskim jest taki, że za zabójstwo z jego pomocą, otrzymuje się jedynie 100 dolarów. Zatem trzeba mieć dobry powód, by go zakupić - eliminacja innych użytkowników AWP lub karabinów.

Nie, ten skin do AWP nie jest dostępny!

G3SG1 wyróżnia się na tle konkurencji wysoką szybkostrzelnością. Jest to jeden dwóch pół-automatycznych karabinów snajperskich. Zadaje spore obrażenia, ale kosztom dużego odrzutu i czasu przeładowania.

Podobnie jak G3SG1, SCAR-20 jest rzadko używany. Również jest to pół-automatyczna snajperka, o sporych obrażeniach i szybkostrzelności. Niestety, kosztuje więcej niż AWP, co w porównaniu do jej siły i celności sprawia, że SCAR-20 rzadko jest wybierany.

Należy również pamiętać, że poruszanie się przy jednoczesnym korzystaniu z lunety, jest wolniejsze niż normalnie. Dlatego warto zastanowić się, czy nie lepiej oddać strzał na trybie automatycznym (czyli bez lunety).


Granaty i nóż, czyli pomoc dodatkowa

W CS:GO jest dostępnych 5 rodzajów granatów, przy czym przy sobie możemy mieć jedynie 4 egzemplarze. Jedynie 2 rodzaje zadają obrażenia, pozostałe zaś służą, jako pomoc dodatkowa.

Granat zaczepny zadaje spore obrażenia na średnim obszarze. Leci szybko, lecz przy wybuchu jest głośny, przez co łatwo ustalić pozycję wroga. Stosuje się go raczej, jako ekwipunek dobijający, lub raniący.

Granat zapalający sprawia, że dany obszar stanie w płomieniach, raniąc przeciwników. W ten sposób możemy odcinać poszczególne obszary mapy lub zamknąć kogoś w pułapce. Wrzucenie go do wody nie powoduje jego zgaśnięcia (granat dymny już tak). Główną wadą jest wysoka cena. Koktajl Mołotowa jest wersją granatu zapalającego, dostępną tylko dla Terrorystów. Jest nieco tańszy od modelu Antyterrorystów, ale bardziej nieprzewidywalny.

Wabik to najrzadziej używany granat. Emituje dźwięk, udający efekt wystrzału z broni, którą posiada osoba rzucająca. Służy głównie do zmylenia przeciwnika, ale może ujawnić naszą pozycję przy złym użyciu.

Granat błyskowo-hukowy służy do oszałamiania wrogów. Można nabyć aż dwie sztuki tego granatu. Rzucenie go do ciasnego pomieszczenia oślepi znajdujące się tam osoby, w tym naszą drużynę, o czym zawsze należy pamiętać. Przy efekcie oślepienia można się poruszać i strzelać.

Noże mają w sobie to coś, ze każdy chce je mieć

Granat dymny tworzy nieprzenikalną zasłonę dymną. Służy do zasłaniania pozycji swojej drużyny, lub wywołania zamieszania u wrogiej frakcji. Skutecznie blokuje linię wzroku, co jednak nie przeszkadza w dalszym strzelaniu w tak zadymionym obszarze. Wszystkie granaty mają jedną cechę wspólną - przy rzuceniu komuś nimi w głowę, mogą go zabić. Oczywiście pod warunkiem, że taka osoba ma mało punktów życia.

Nóż to podstawowa broń używana przez wszystkie strony. Nie ma jego lepszych rodzajów, są tylko inne wyglądy. Przy zabójstwie w grze rankingowej zapewnia 1500 dolarów. Nóż nie zadaje dużych obrażeń przy normalnym ataku (LPM, czyli cięcie), ale jego alternatywny cios (PPM, dźgnięcie, wykonywane jest wolniej) jest mocniejszy. Przy wykonaniu dźgnięcia(PPM) w plecy, automatycznie zabijamy przeciwnika. Ponadto, ta broń nie spowalnia naszych ruchów.


Inne, czyli Zeus x27

Zeus x27 to jedyny taser, występujący w grze CS:GO. Jest to unikalna broń, bowiem zabija tylko jednym strzałem i kosztuje jedynie 200 dolarów. Problem jednak w tym, że ma zasięg nieco lepszy niż nóż, a w dodatku ma tylko jeden pocisk w magazynku. Dodatkowo, za zabicie tą bronią nie otrzymuje się żadnej nagrody.


Spis treści: CS:GO - poradnik i najlepsze wskazówki

Następnie: CS:GO - osiągnięcia w grze


Pieniądze za zabijanie bronią

W CS:GO za zabijanie przeciwników poszczególnymi rodzajami broni, otrzymujemy konkretną ilość dolarów. Maksymalnie możemy zgromadzić 16000 dolarów. Nagroda za zabicie ze standardowej broni (pistolety, karabiny) lub przy użyciu granatów wynosi 300 dolarów. Ta zasada nie dotyczy pistoletu CZ-75 (tutaj tylko 100 dolarów). Za likwidację za pomocą SMG otrzymujemy 600 dolarów, przy czym wyjątkiem jest P90 (tutaj 300 dolarów).

Korzystając ze strzelb możemy otrzymać aż 900 dolarów za zabójstwo. Posługując się nożem otrzymamy 1500 dolarów, a za AWP jedynie 100 dolarów. Warto wspomnieć, że te kwoty dotyczą generalnie trybu rankingowego.

Zobacz także