Czemu w GTA 4 wpisywaliśmy cheaty telefonem? Weteran Rockstara wyjaśnia
Jest kilka powodów.
Weteran Rockstara Obbe Vermeij podzielił się w sieci kolejną porcją ciekawostek zza kulis serii GTA - tym razem na tapetę wziął kultowe GTA 4. Deweloper wyjaśnił, dlaczego w grze zdecydowano się na dodanie cheatów w postaci wydzwaniania numerów telefonów, a nie jak wcześniej zwykłej kombinacji klawiszy.
Vermeij opowiedział o kodach w GTA 4, odpowiadając na pytanie jednego z fanów, dotyczące tego właśnie aspektu gry. Jak mogliśmy się dowiedzieć, interaktywny telefon komórkowy Nico był jedną z największych nowości, jaki wprowadziła „czwórka”, dlatego też deweloperzy przede wszystkim starali się go wykorzystać do możliwie największej liczby rzeczy. Poza tym, dzięki użyciu telefonu stworzenie cheatów mogli odpowiadać projektanci poziomów, a nie jak wcześniej właśnie Vermeij.
Inną, bardziej złożoną kwestią, była chęć uniknięcia błędu z pecetowej wersji GTA San Andreas. Osoby grające w tę odsłonę i wspomagające się podczas zabawy cheatami mogą pamiętać ich nietypową zależność. O ile niektóre cheaty stanowią normalne słowa lub zwroty, np. KANGAROO (ang. Kangur) na bardzo wysoki skok lub NATURALTALENT (ang. Wrodzony talent) na maksymalny poziom prowadzenia pojazdów, tak inne są bezsensownym zlepkiem liter. Do tej drugiej kategorii zaliczają się m.in. AEZAKMI (usunięcie poziomu pościgu) czy BAGUVIX (nieśmiertelność).
Jak się okazuje, nonsensowne kody posiadają swoje bardziej sensowne odpowiedniki, które pierwotnie zaprogramował Vermeij. Ze względu na glitch w kodzie gry, wpisanie pewnych kombinacji liter zapisywało w pamięci gry taką samą tzw. wartość hash, co poprawnie podane hasło, a tym samym aktywowało cheat. Obsługa cheatów poprzez wartość hash została wprowadzona w GTA San Andreas, aby lepiej ukryć cheaty w kodzie gry, niż było to możliwe w poprzednich odsłonach. Jak już dziś wiemy, nie zadziałało to do końca po myśli twórców.
Zmieniając w GTA 4 sposób wpisywania kodów na wydzwanianie konkretnych numerów telefonów w komórce Niko, sprawiło, że tego typu błąd już się nie powtórzył. Pozostaje mieć także nadzieję, że Rockstar Games zachowa tradycję i w nadchodzącym GTA 6 także znajdziemy ukryte kody, dzięki którym na różne sposoby będzie można namieszać w grze.