Czy nokaut w grach faktycznie nie zagraża życiu? Opinia lekarza
Niekoniecznie.
W grach - zwłaszcza skradankach - bardzo często ogłuszanie przeciwników stanowi alternatywę do zabijania i brutalnej metody rozgrywki. Okazuje się jednak, że w prawdziwym świecie nokautowanie oponentów w podobny sposób zagraża życiu.
W wywiadzie udzielonym serwisowi VG247 doktor Juliette Fraser - konsultant w dziedzinie neuroanestezjologii i opieki neurokrytycznej - podkreśliła, że pozbawienie ofiary przytomności jest równie niebezpieczne, co postrzał.
- Jeżeli zaatakujemy kogoś uderzeniem w głowę, może umrzeć. Właściwie bardzo trudno jest uderzyć tak, by pozbawić świadomości, ale jednocześnie nie stworzyć zagrożenia dla życia danej osoby - tłumaczy.
Nieco bezpieczniejsze jest używane przez bohaterów Splinter Cell i Dishonored podduszenie - nacisk na tętnicę szyjną, a więc odcięcie dopływu tlenu do mózgu, zaowocuje utratą przytomności wroga. Problem w tym, że trzeba byłoby utrzymać uchwyt przez kilka minut. Poza tym wciąż istnieje ryzyko wywołania udaru lub niedotlenienia mózgu.
W rozmowie poruszono też kwestię kolejnego sposobu nokautowania przeciwników, czyli z użyciem strzałek usypiających. Metoda mogłaby okazać się efektowna, ale doktor Fraser zaznaczyła, że skuteczność zależałaby od rodzaju zastosowanego medykamentu.
Ponadto jest jeden haczyk: w prawdziwym świecie substancja zadziałałaby dopiero po około 2 lub 3 minutach. W tym czasie nasza ofiara mogłaby zaalarmować towarzyszy, ujawniając naszą obecność. Aby od razu pozbawić wroga przytomności, środek należałoby podać dożylnie.
Fraser podkreśliła, że chemia także stanowiłaby zagrożenie dla przeciwnika. Osoba uśpiona medykamentem może przestać oddychać lub udusić się wymiocinami - dlatego właśnie anestezjolodzy przed operacjami pacjentów o pełnych żołądkach poddają intubacji.
Jak zwraca uwagę VG247, trudno sobie wyobrazić, by bohaterowie zakładali ofiarom plastikowe rurki, zwłaszcza, podczas ucieczki. Pani doktor wyjaśniła jednak, że pewnym sposobem na obniżenie zagrożenia, mogłoby być ułożenie wroga w pozycji bocznej ustalonej.
Źródło: VG247
Następnie: Battlefield 5 wkrótce otrzyma opcję personalizacji czołgu - funkcję zapowiedzianą w 2018 roku