Czy PS5 Pro jest warte wysokiej ceny? Oto konkrety z testów 11 gier na nowej konsoli Sony
Wnioski i opinie Digital Foundry.
Redakcja Digital Foundry poleciała na zorganizowany przez Sony event poświęcony PS5 Pro. Eksperci techniczni mogli przez 3 godziny własnoręcznie przetestować 11 gier ulepszonych na nowej konsoli Sony i wysnuć wnioski. Czy wysoka cena sprzętu jest usasadniona?
„Było kilka gier, które wydawały się nieco nijakie pod względem ulepszeń, ale były też zaskakujące i naprawdę ekscytujące wersje demonstracyjne, które najlepiej sprzedały ideę PS5 Pro” - opowiada Digital Foundry. Poniżej nawjażniejsze wnioski i opinie redakcji, z podziałem na konkretne gry.
Testy 11 gier na PS5 Pro
F1 24
- Najbardziej imponująca gra pokazu według Digital Foundry;
- „W niektórych scenach jest to niemal generacyjny skok w jakości obrazu”;
- PS5 Pro ma dość mocy, by zapewnić jakość 4K 60Hz z wieloma efektami ray tracingu: DDGI (dynamic diffuse global illumination, RTAO (ray-traced ambient occlusion, czyli okluzja otoczenia ze śledzeniem promieni), RT transparency (ray tracing na prześwitujących obiektach) i odbicia RT na nieprzejrzystych powierzchniach;
- Odbicia obejmują tu samochody, detale przy torze, a nawet przezroczyste powierzchnie;
- Jest też opcjonalny tryb 4K 120 FPS, który poświęca ray tracing na rzecz maksymalnej jakości obrazu i wysokiej płynności;
- Kolejnym opcjonalnym trybem jest 8K 60 FPS, który w pewnym sensie „spełnia obietnice z pudełka PS5”. Rozdzielczość nie jest natywna, ale nie wykorzystuje PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution), a rozwiązania silnika Ego, na którym działa gra.
Gran Turismo 7
- Dwa nowe tryby na PS5 Pro: tryb RT i priorytet jakości obrazu;
- „Tryb RT rozwiązuje wiele problemów z implementacją na bazowym PS5, wykorzystując odbicia RT zastępujące mapy sześcienne (cube maps) w czasie rzeczywistym”;
- Tryb jakości obrazu generuje obraz 4K na ekranach 4K lub 8K na ekranach 8K. Brakuje odbić RT, a w obu przypadkach rozdzielczość jest podciągana w górę przez upscaling PSSR.
Horizon Forbidden West
- „Zamiast tradycyjnego checkerboardingu [skalowania szachownicowego - przyp. red.] lub PSSR, Guerilla wykorzystuje nową antyaliasingową metodę rekonstrukcji, która wygląda niesamowicie imponująco, jeśli chodzi o stabilność i odwzorowanie drobnych szczegółów, takich jak liście lub broń postaci”;
- Nowy tryb 60 FPS na PS5 Pro wygląda lepiej niż tryb jakości na PS5;
- PS5 Pro też ma swój tryb jakości - renderuje on obraz w pełnym, natywnym 4K (przez większość czasu);
- Oba tryby korzystają również z ulepszonego oświetlenia, lepszych efektów wizualnych oraz zmian w renderowaniu włosów i skóry.
Hogwarts Legacy
- Znaczne ulepszenie efektów ray tracingu w trybie jakości RT. Płynność wynosi tu 30 FPS, ale odbicia i cienie RT są mocno ulepszone;
- „Gra wygląda znacznie lepiej niż na bazowym PS5”;
- Gra korzysta również z PSSR do upscale'owania i antyaliasingu. Starą techniką było TAAU (Temporal Anti-Aliasing Upsampling) plus FSR pierwszej generacji;
- Jest też „standardowy” tryb jakości bez RT i z wysoką rozdzielczością oraz tryb płynności 60 FPS, który w wielu aspektach graficznych przypomina tryb 30 FPS z bazowego PS5.
Marvel's Spider-Man 2
- Nowy tryb „wydajność pro” ma więcej detali, mniej postrzępionych krawędzi i jest bardziej stabilny niż tryb wydajności na bazowym PS5;
- „Zastosowanie PSSR oznacza, że tryb ten nie jest ogromnym skokiem wizualnym w porównaniu do podstawowego trybu jakości PS5, po prostu prezentuje się nieco inaczej - bardziej miękko”;
- Pozostałe tryby graficzne zapewne otrzymają podobne usprawnienia. Tryby jakości prawdopodobnie otrzymają rozbudowaną obsługę ray tracingu.
Ratchet and Clank: Rift Apart
- „To gra o wolniejszym tempie niż Spider-Man, więc łatwiej jest docenić naturalny wygląd i imponujący poziom szczegółowości, jaki zapewnia PSSR”. W porównaniu z wersją z PS5 Pro, obraz z bazowego PS5 wygląda na „przesadnie wyostrzony i niechlujny”;
- Bazowa rozdzielczość na PS5 Pro wynosi ok. 1440p. W połączeniu z PSSR otrzymujemy stabilny obraz z dobrą rozdzielczością i wysokim poziomem detali.
The Last of Us 2
- Nietypowe podejście do nowych trybów - na PS5 Pro będzie można wrócić do ustawień z bazowego PS5;
- Nowy tryb zapewnia lepszą jakość i celuje w 60 FPS. Rozdzielczość między 1440p a 4K z wykorzystaniem PSSR;
- „Wygląda jak natywne 4K i odwzorowuje masę detali”. Jednocześnie stabilność obrazu nie była idealna;
- Ta gra pokazuje plusy i minusy PSSR. Digital Foundry twierdzi jednak, że w normalnych warunkach te usterki mogą nie być widoczne - DF przygląda się im w powiększeniu 400%.
Final Fantasy 7 Rebirth
- Nowy tryb celuje w 4K i 60 FPS, z tymi samymi ustawieniami graficznymi, co tryb jakości na bazowym PS5;
- Nowy tryb wydajności wygląda lepiej niż stary tryb jakości;
- Gra wygląda „niesamowicie szczegółowo”, ale mniej stabilnie od natywnego 4K.
The Crew: Motorfest
- Nowy tryb to 4K 60 FPS;
- Również wygląda znacznie lepiej niż stary tryb wydajności - choć PSSR generuje pewne artefakty graficzne;
- „Mimo wszystko, ekstremalny wysoki poziom jakości obrazu sprawia, że nowy tryb jest wart zachodu, a przy braku wsparcia RT jest to oczywisty sposób na wyniesienie tej gry na nowe wyżyny na PS5 Pro”.
Demon's Souls
- Na nowej konsoli gra działa w trybie porównywalnym do 4K i płynności 60 FPS;
- Jest też nowy system kontaktowych cieni, z wysokim poziomem szczegółów.
Dragon's Dogma 2
- To gra dająca ostry wycisk CPU, więc zamysł jest tu inny: dostajemy ten sam zestaw ustawień graficznych co na PS5, ale z rozdzielczością podbijaną przez PSSR z ok. 1090p do 4K;
- W miastach, gdzie wydajność na bazowym PS5 spadała nawet do 30 FPS, PS5 Pro wyciąga ponad 50.
Warto kupować PS5 Pro czy nie?
Digital Foundry twierdzi, że wiele zależy od tego, o jakim graczu mowa. Jeśli o takim, który gra głównie w trybach wydajności, to PS5 Pro może być warte rozważenia. Wiele gier mocno cierpi na jakości po podniesieniu klatek do 60, a nowa konsola Sony rozwiązuje ten problem.
„Otrzymujesz znaczną poprawę jakości obrazu w trybach wydajności, dzięki wyższym rozdzielczościom wewnętrznym i lepszej jakości skalowaniu PSSR” - tłumaczy Digital Foundry. „Prawdopodobnie uzyskasz również lepsze ustawienia i być może dodatkowe efekty RT. Jest to bardzo podobne do ulepszenia, które można uzyskać po wymianie karty graficznej w PC na taką, która jest o poziom lub dwa wyższa lub o generację lub dwie nowsza”.
Jeśli jednak mowa o graczu, który do tej pory bawił się raczej w trybach 30 FPS, różnica nie jest już tak widoczna. W tym przypadku jakość obrazu jest bowiem bardzo dobra już na bazowej konsoli PS5 - „Nie zobaczysz ogromnej różnicy wizualnej w tego rodzaju trybach, chyba że deweloperzy nałożą mocno widoczne efekty ray tracingu”.
„Ostatecznie, jeśli cenisz sobie wysoką jakość obrazu i chcesz zobaczyć więcej ray tracingu lub wolisz grać w trybie wydajności, PS5 Pro może być opłacalną inwestycją. Oczywiście można dyskutować na temat kompromisów między PS5 Pro a PC, ale z pewnością pod względem bezproblemowego grania w określonej cenie i jakości wizualnej, PS5 Pro ma swoje zalety. Szkoda, że konsola Pro tej generacji jest tak droga, ale to inna era pod względem tego, ile kosztuje produkcja sprzętu - oszczędności, które sprawiły, że konsole Pro były tańsze w przeszłości, po prostu nie są dostępne w 2024 roku” - podsumowuje Digital Foundry.