Skip to main content

Dark Souls 3 - Interfejs i walka

Jak walczyć, by nie zginąć (zbyt szybko).

Wbrew pozorom, podstawy walki w Dark Souls 3 nie są wcale skomplikowane. Trudniejsza od teorii okazuje się praktyka i odpowiednie wymierzanie uderzeń - ale ćwiczenie czyni mistrza. Poniżej opiszemy najważniejsze zasady walki, ciosy, wykorzystanie z czarów i specjalnych umiejętności Weapon Arts.

Wcześniej jednak szybkie wyjaśnienie i opis interfejsu.

1 - Kolejno od góry: Pasek zdrowia, pasek many (zużywanej przy rzucaniu czarów i używaniu zdolności Weapon Art), pasek energii.
2 - Przedmiot w lewej ręce (w tym przypadku tarcza).
3 - Tu widoczny będzie czar lub cud, jeżeli go wyposażymy.
4 - Miejsce na przedmioty użytkowe: butelki Estusa, bomby, noże do rzucania itp.
5 - Tu widać następny w kolejce przedmiot do użycia.
6 - Broń w prawej ręce.
7 - Aktualnie posiadana liczba Dusz.

Najważniejszym elementem interfejsu są oczywiście paski zdrowia i energii. Zawsze należy je bacznie obserwować. Na początku gry - i przy każdej zmianie wyposażenia - warto wykonać próbne przewroty i ataki, by sprawdzić ile energii zużywa każdy cios oraz unik.

Walka

Walka to absolutna podstawa Dark Souls. Najważniejsze w trakcie pojedynków jest wyczucie, odpowiednie wymierzanie ciosów oraz uników. Do wrogów widzianych po raz pierwszy zawsze warto podchodzić bardzo ostrożnie, by niczym nas nie zaskoczyli. Dobrze poświęcić chwilę na obserwację i poznanie stylu atakowania stwora.

Dlatego też początkującym można polecić granie z tarczą, a najlepiej wybór klasy Rycerza, którego tarcza na początku gry blokuje najlepiej. Z podniesioną tarczą możemy podejść do wroga, wtedy łatwiej nauczyć się jego ciosów. Oczywiście strategia ta nie działa w przypadku większych przeciwników, których uderzenia przebiją się nawet przez tarczę.

Większość broni to dwa różne ataki podstawowe - lekki oraz silny. Trudno powiedzieć, którego używać lepiej, wszystko zależy bowiem od posiadanego oręża, a także od osobistych preferencji. Dlatego też zawsze trzeba poświęcić chwilę na trening „na sucho”. Po wyposażeniu nowej broni wykonaj każdy atak, obserwuj ile energii zużywa, jaki ma zasięg. Później poćwicz na jednym z łatwiejszych przeciwników.

Walka to jednak nie tylko podstawowe ciosy, ważne bywa także wykorzystanie innego typu ataków. Wszystkie wymienione niżej ciosy także warto wypróbować po wyekwipowaniu nowej broni.

  • Atak z rozbiegu - Wciśnij przycisk ataku (zazwyczaj lekkiego) w trakcie sprintu, a zaatakujesz nieco innym ciosem niż podczas chodzenia i stania w miejscu.
  • Atak z wyskoku - Potężny cios. Wciśnij przycisk silnego ataku, w tym samym momencie pchnij do przodu analog odpowiedzialny za poruszanie się (lub stuknij klawisz W, jeżeli grasz na klawiaturze).
  • Atak po opadnięciu z wysokości - Ten cios zadaje zazwyczaj sporo obrażeń. Przeciwnik musi jednak znajdować się na niższym poziomie, na przykład na ziemi, gdy ty stoisz na dachu. By wykonać taki atak, podczas spadania na wroga wykonaj atak lekki.
  • Atak po przewrocie - Dodatkowy cios, zazwyczaj niezbyt potężny, ale może urozmaicić serię uników. Kończąc przewrót wciśnij przycisk ataku lekkiego.

Trzeba też zwrócić uwagę na fakt, że większość broni obecnych w grze możemy chwycić oburącz (wciskając trójkąt na DualShocku, Y na padzie od Xboksa, F na klawiaturze). Oręż trzymany w taki sposób to inny zestaw podstawowych i zaawansowanych ataków - nie zapomnijcie więc przetestować także takiej opcji walki.

Umiejętności Weapon Arts

Zdolności Weapon Arts to jedna z nowości w Dark Souls 3. Aktywujemy je wciskając lewy trigger na padzie lub lewy Ctrl na klawiaturze. Każde użycie takiej umiejętności zużywa manę. Broń należy trzymać oburącz.

Nie sposób wypisać wszystkich dostępnych talentów Weapon Arts, gdyż różne rodzaje broni to inne zdolności. Może to być dodatkowy cios, szybki uskok, a nawet okrzyk bojowy zwiększający chwilowo siłę ataków. Poniżej wymieniamy umiejętności broni klas startowych.

  • Miecz (Rycerz): Przytrzymując przycisk zdolności ustawiamy się w pozycji do ataku. Wciśnięcie lekkiego ataku to potężne uderzenie od dołu do góry, a ataku silnego - potężne pchnięcie.
  • Bułaty (Najemnik): Cięcie z obrotem dookoła własnej osi.
  • Topór wojenny (Wojownik): Okrzyk bojowy wzmacniający na chwilę postać.
  • Włócznia (Herold): Szarża zakończona mocnym pchnięciem.
  • Nóż (Złodziej): Szybki uskok w wybranym kierunku.
  • Miecz Estok (Zabójca): Mocniejsze pchnięcie.
  • Łamacz kolczug (Czarodziej): Mocniejsze pchnięcie.
  • Topór (Piromanta): Wzmacniający okrzyk bojowy.
  • Buława (Kapłan): Modlitwa wzmacniająca chwilowo odporność na ogłuszenie atakami.
  • Pałka (Człowiek znikąd): Okrzyk bojowy.

Następnie: Dark Souls 3 - Sterowanie na PC, PS4 i Xbox One

Powrót do spisu treści: Dark Souls 3 - Poradnik, Solucja - kompletny przewodnik i opis przejścia

Zobacz także