Darmowe gry dominują na PC. Dobre prognozy dla VR i e-sportu
Raport SuperData podsumowuje 2017 rok.
Gry Free to Play zdominowały w 2017 roku PC pod względem przychodów. Aż 69 procent przychodów - z 33 mld dol. - wygenerowały na tej platformie właśnie tytuły darmowe.
Informacje na ten temat zawarto w raporcie SuperData, którego autorzy przeanalizowali różne aspekty rynku w ubiegłym roku.
Spośród darmowych gier najpopularniejsze pozostaje League of Legends, a Dota 2 znajduje się na miejscu piątym - za World of Tanks i CrossFire. Obecność tej drugiej gry, strzelanki sieciowej, wskazuje, jak znaczący jest rynek chiński. Produkcja ta jest popularna przede wszystkim w Państwie Środka.
Choć przychody z gier premium (tak określane są gry tradycyjne, za które odbiorca płaci jednorazowo) w 2017 roku na PC osiągnęły 3 mld dol., w porównaniu z 2,9 mld dol w roku 2016, to prognozy na obecny rok zapowiadają spadek i przychody w granicach 2,5 mld. dol.
Ma to duży związek z PlayerUnknown's Battlegrounds, która znacznie przyczyniła się do wzrostu ubiegłorocznych przychodów na rynku PC - to właśnie ten tytuł zarabiał najlepiej spośród wszystkich tytułów premium.
Co ciekawe, na liście 10 najlepiej sprzedających się gier tego typu - nie Free to Play - znalazł się tylko jeden tytuł przeznaczony głównie dla jednego gracza, czyli Divinity: Original Sin 2.
Całkiem interesująco prezentują się wyniki analizy rynku konsolowego, który nieznacznie się rozwija. Prognozowane przychody na 2018 rok mają być większe i osiągnąć 3,3 mld dol.
Aż trzy z 10 gier przynoszących w 2017 roku największe przychody na konsolach to tytuły z serii Call of Duty - nie tylko najnowsze WW2, ale też Infinite Warfare i Black Ops 3. Najlepiej zarabiającym tytułem konsolowym pozostaje niezmiennie GTA 5.
Optymistyczne są także prognozy dla wirtualnej rzeczywistości - przychody z VR wzrosły w 2017 roku aż o 37 procent. Analitycy zwracają uwagę na coraz więcej gier tworzonych z myślą o Oculus Rift czy HTC Vive i podkreślają znaczenie obniżki cen zestawów VR (szczególnie Oculusa).
E-sport wygenerował ogólnie aż 756 mln dol. przychodu i jest na dobrej drodze, by w bieżącym roku przebić barierę miliarda dolarów. Najpopularniejszymi tytułami okazały się League of Legends oraz Overwatch.
Pełna analiza rynku dostępna jest na oficjalnej stronie SuperData Research.