Skip to main content

Darmowe gry dominują na PC. Dobre prognozy dla VR i e-sportu

Raport SuperData podsumowuje 2017 rok.

Gry Free to Play zdominowały w 2017 roku PC pod względem przychodów. Aż 69 procent przychodów - z 33 mld dol. - wygenerowały na tej platformie właśnie tytuły darmowe.

Informacje na ten temat zawarto w raporcie SuperData, którego autorzy przeanalizowali różne aspekty rynku w ubiegłym roku.

Spośród darmowych gier najpopularniejsze pozostaje League of Legends, a Dota 2 znajduje się na miejscu piątym - za World of Tanks i CrossFire. Obecność tej drugiej gry, strzelanki sieciowej, wskazuje, jak znaczący jest rynek chiński. Produkcja ta jest popularna przede wszystkim w Państwie Środka.

Choć przychody z gier premium (tak określane są gry tradycyjne, za które odbiorca płaci jednorazowo) w 2017 roku na PC osiągnęły 3 mld dol., w porównaniu z 2,9 mld dol w roku 2016, to prognozy na obecny rok zapowiadają spadek i przychody w granicach 2,5 mld. dol.

Ma to duży związek z PlayerUnknown's Battlegrounds, która znacznie przyczyniła się do wzrostu ubiegłorocznych przychodów na rynku PC - to właśnie ten tytuł zarabiał najlepiej spośród wszystkich tytułów premium.

Co ciekawe, na liście 10 najlepiej sprzedających się gier tego typu - nie Free to Play - znalazł się tylko jeden tytuł przeznaczony głównie dla jednego gracza, czyli Divinity: Original Sin 2.

Gry premium na PC to przede wszystkim tytuły stawiające na online

Całkiem interesująco prezentują się wyniki analizy rynku konsolowego, który nieznacznie się rozwija. Prognozowane przychody na 2018 rok mają być większe i osiągnąć 3,3 mld dol.

Aż trzy z 10 gier przynoszących w 2017 roku największe przychody na konsolach to tytuły z serii Call of Duty - nie tylko najnowsze WW2, ale też Infinite Warfare i Black Ops 3. Najlepiej zarabiającym tytułem konsolowym pozostaje niezmiennie GTA 5.

Optymistyczne są także prognozy dla wirtualnej rzeczywistości - przychody z VR wzrosły w 2017 roku aż o 37 procent. Analitycy zwracają uwagę na coraz więcej gier tworzonych z myślą o Oculus Rift czy HTC Vive i podkreślają znaczenie obniżki cen zestawów VR (szczególnie Oculusa).

E-sport wygenerował ogólnie aż 756 mln dol. przychodu i jest na dobrej drodze, by w bieżącym roku przebić barierę miliarda dolarów. Najpopularniejszymi tytułami okazały się League of Legends oraz Overwatch.

Pełna analiza rynku dostępna jest na oficjalnej stronie SuperData Research.

Zobacz także