Skip to main content

Dawn of War 3 - jednostki elitarne, archetypy

Najpotężniejsze postacie w grze.

W Dawn of War 3 wiele jednostek dostępnych od samego początku robi dość duże wrażenie. Większość z nich odpowiednio użyta potrafi przechylić szale zwycięstwa na naszą korzyść. Jednak żadna z podstawowych jednostek nie może równać się z jednostkami elitarnymi. Są to najpotężniejsze postacie w grze, zdolne niekiedy mierzyć się samodzielnie z całą armią.

Niestety, nie zawsze każda z nich jest dostępna, a rzadko - za wyjątkiem kampanii - będziesz miał okazję dowodzić więcej niż jedną, dwoma. Bardzo ważne jest ich odpowiednie dobranie, aby pasowały pod nasz styl grania i aktualną sytuację na polu bitwy. Dlatego warto przeczytać ten fragment poradnika.


Wkraczanie jednostką elitarną do bitwy

W przeciwieństwie do pozostałych jednostek, elity nie potrzebują do rekrutacji specjalnych budynków ani rekwizycji czy energii. Zasobem niezbędnym do ich stworzenia są za to punkty elitarne (strategiczne), które każdy z gracz dostaje wraz z upływem czasu (1 punkt na 120 sekund). Koszt elit waha się od 2za stosunkowo słabe, do 10 za najsilniejsze oddziały, zdolne do samodzielnego zniszczenia wszystkich sił wroga.

Każda jednostka elitarna posiada pewną liczbę zdolności pasywnych oraz aktywnych. Pasywne zapewniają ciągłą premię dla tej jednostki, innych elit lub zwykłych jednostek. Aktywne umiejętności pozwalają za to czasowo zwiększyć atak, uzdrowić się lub teleportować w inne miejsce pola bitwy. Ranna jednostka elitarna może się uzdrowić w pobliżu budynku głównego dla danej frakcji lub zbierając pozostawione w niektórych miejscach apteczki.

Jeśli mimo to nie wytrzyma ona naporu wroga i polegnie, możliwe będzie ponowne jej przywołanie po upływie określonego czasu. Nie kosztuje to punktów elitarnych! Do rozgrywek sieciowych będziesz mógł wybrać trzy jednostki elitarne, z których będziesz mógł później skorzystać.

Jednostki elitarne często górują nad polem bitwy

Role jednostek elitarnych

Elity różnią się znacznie między sobą. Niektóre posiadają wyjątkowo dużo punktów życia i doskonale nadają się do odciągania uwagi wroga od wrażliwych jednostek, inne zadają ogromne obrażenia dystansowe jednak nie radzą sobie w walce wręcz. Żeby ułatwić graczowi podjęcie decyzji, którą jednostkę elitarną wybrać, zostały one - uwzględniając ich zdolności - przyporządkowane do pięciu klas. Podział ten jest jednak niekiedy dość płynny i większość elit przyporządkowana jest do dwóch ról. Rola na polu bitwy

  • Tank. Jednostki o olbrzymiej wytrzymałości, które przyciągając uwagę pozwalają mniej odpornym oddziałom przetrwać bitwę. Przykładem może być eldarski Władca Upiorów.
  • Niszczyciel. Te elity posiadają zdolności zadające duże obrażenia wszystkim jednostkom na pewnym obszarze. Warto ich używać przeciwko dużym grupom wrogów. Grupę tę obrazują Terminatorzy.
  • Zabójca. Jednostki zabójców potrafią błyskawicznie zadać bardzo duże obrażenia, przeważnie pojedynczemu przeciwnikowi. Nie posiadają zbyt dużej wytrzymałości, więc doskonale nadają się do ataków z zaskoczenia. Idealnym przykładem mogą być Bojowe Skorpiony.
  • Wsparcie. Elity o tej roli nie nadają się do walki w pierwszym szeregu ze względu na niską wytrzymałość i zadawane obrażenia. Ich funkcją na polu bitwy jest wspieranie pozostałych oddziałów poprzez czasowe zwiększenie ich statystyk. Rolę tę pełni na polu bitwy Kapelan Diomedes.
  • Kontrola tłumu. Zdolności posiadane przez te elity pozwalają na przemieszczenie, ogłuszenie czy też uciszenie innych grup oddziałów. Niektóre posiadają także zdolności pozwalające na zadawanie obrażeń. Cechy tej roli posiada Gabriel Angelos.

Rozwój jednostek elitarnych

Elity zdobywają punkty doświadczenia korzystając ze zdolności specjalnych i pokonując wrogów. Pozwala im to awansować na kolejne poziomy doświadczenia. Nie wiąże się to jednak ze zwiększeniem ich statystyk, punktów życia czy zadawanych obrażeń. Zamiast tego wraz z rozwojem zyskują dostęp do nowych doktryn oraz inne, z reguły kosmetyczne zmiany.

  • Awanse na poziomy 2, 4 i 7 zapewniają Czaszki, czyli walutę w grze pozwalającą na odblokowanie innych bohaterów.
  • Poziomy 3 i 8 odblokowują Doktryny ulepszające zdolności części jednostek.
  • Na poziomach 5, 6 i 9 dostaniesz kosmetyczne ulepszenia, takie jak portrety do wykorzystania w rozgrywkach sieciowych czy nowe skórki.
  • Na 10, ostatnim poziomie bohater będzie miał inne podświetlenie przy zaznaczeniu.

Spis treści: Dawn of War 3 - poradnik i najlepsze porady

Zobacz też: Dawn of War 3 - jednostki elitarne: Eldar


Grając w kampanii zdobędziesz dużo doświadczenia dla części bohaterów, m.in. Gabriela Angelosa czy Arcyprorokini Machy. Pozostałe jednostki awansujesz grając w potyczkach sieciowych. Większość elit nie będzie dostępna dla rozgrywek sieciowych od samego początku, lecz będziesz musiał je zakupić za Czaszki, specjalną walutę w grze. Zdobędziesz ją przechodząc misję w kampanii i awansując posiadanych bohaterów.

Zobacz także