Skip to main content

Death Stranding - premiera i najważniejsze informacje

Historia, rozgrywka, świat - co warto wiedzieć.

Death Stranding to projekt studia Kojima Productions, kierowanego przez uznanego projektanta gier Hideo Kojimę. Tytuł oferuje nietypową formę rozgrywki, odbiegającą od tradycyjnych, wysokobudżetowych gier z otwartymi światami. Jest to pierwszy tytuł Kojimy od momentu rozstania się z wieloletnim pracodawcą, czyli firmą Konami, w 2015 roku.

Gra zadebiutowała 8 listopada 2019 roku na platformie PlayStation 4. Według Kojimy „Death Stranding nie jest skradanką. To zupełnie nowego rodzaju gra akcji, w której kluczową rolę odgrywa koncepcja połączenia”. Na drodze protagonisty, Sama Bridgesa, stają m.in. niewidzialne, niebezpieczne istoty oraz zabójcze zjawisko quasi-atmosferyczne.

Produkcja wykorzystuje zmodyfikowany silnik Decima Engine, znany już z Horizon Zero Dawn. Zespół Kojimy intensywnie współpracował z jego twórcą, studiem Guerilla Games. Death Stranding zostanie wydane na platformę PlayStation 4 oraz wykorzysta technologie 4K oraz HDR, które oferuje konsola PlayStation 4 Pro.

  • Data premiery na PS4: 8 listopada 2019
  • Data premiery na PC: 2 czerwca 2020
  • Platforma: PS4, PC
  • Wersja językowa: polska (dubbing)
  • Producent: Kojima Productions
  • Wydawca: Sony Interactive Entertainment
  • Wydawca PL: Sony Interactive Entertainment Polska

Premiera oraz edycje gry

Death Stranding ukazało się 8 listopada 2019 roku na PlayStationt 4. Wersja PC ukaże się w czerwcu 2020 roku. Obecnie można zamówić tytuł w przedsprzedaży w kilku wersjach - specjalnej, Digital Deluxe oraz kolekcjonerskiej. Wiadomo, że prace nad tytułem opóźniły się nieco w stosunku do wyjściowego harmonogramu. Obecnie Death Stranding jest w „kluczowym etapie produkcyjnym”.

Zobacz na YouTube

Bez względu na edycję, przy zakupie gry przed datą premiery otrzymamy bonusy, czyli awatar i motyw graficzny PlayStation 4 oraz zawartość do wykorzystania w grze. Znajdziemy w niej: okulary przeciwsłoneczne głównego bohatera, napierśnik, czapkę z daszkiem oraz szkielet przyspieszający tempo poruszania się postaci.

Edycja specjalna Death Stranding zawiera steelbook, cyfrową ścieżkę dźwiękową, film prezentujący kulisy powstawania gry oraz dodatkowe złote okulary przeciwsłoneczne. Wersja Digital Deluxe oferuje dwa typy złotych szkieletów, które pozwolą Samowi nieść cięższe przedmioty i lepiej zachowywać równowagę na trudnym obszarze, a także napierśnik drugiego poziomu. Edycja kolekcjonerska gry zawiera steelbook, pojemnik z niemowlakiem o rzeczywistych wymiarach, walizkę firmy Bridges, brelok na klucze, a także zawartość z wariantu Deluxe.


Fabuła i bohaterowie

Akcja gry ma miejsce w dalekiej przyszłości na terenie Stanów Zjednoczonych. Świat przekształciły tajemnicze zjawisko zwane Death Stranding, a społeczeństwo jest podzielone. Zadaniem głównego bohatera, Sama Portera Bridgesa, jest powtórne połączenie żyjących w izolacji mieszkańców, a co za tym idzie ocalenie świata i gatunku ludzkiego przed wyginięciem.

Świat w Death Stranding jest pełen niebezpieczeństw

Na drodze Sama, poza pułapkami w terenie, staną niewidzialne, niebezpieczne istoty zwane BTs (Beached Things). Ich nazwa (podobnie jak tytuł gry) zapewne nawiązuje do tajemniczego zjawiska w przyrodzie, zwanego potocznie w języku angielskim jako beaching.

Jest to sytuacja, gdy duże skupiska morskich ssaków, takich jak walenie i delfiny, giną po wypłynięciu na ląd z niewyjaśnionych przyczyn. Domniemywa się, że jest to wynik choroby, błędów nawigacyjnych albo ucieczki przed drapieżnikiem.

BTs są zdolni do kontrolowania i pożerania ludzi, a także łączą się w swego rodzaju gromady dzięki pnączom. Obecność niewidzialnych istot zdradzają jedynie ślady w ziemi, ale za pomocą specjalnej aparatury można je zlokalizować.

Protagonista potrafi wyczuć niewidzialnych wrogów, ale ich nie widzi. Dodatkowo Sam nie jest całkowicie odporny na ich działanie. Wiadomo, że kreatury mogą go zabić, jednak śmierć protagonisty nie jest końcem gry. Po pewnym czasie Sam wraca do życia, a w miejscu jego zgonu zostaje wielki krater.

Na głównym bohaterze ciąży przyszłość ludzkości

Kolejną przeszkodą, którą napotyka Sam, jest nietypowy rodzaj deszczu, Timefall rain. Opady zamieniają kolejne fragmenty planety w martwą skorupę. Deszcz przyspiesza starzenie się wszystkich organizmów, które są poddane ekspozycji. Wiemy, że główny bohater inaczej reaguje na to zjawisko - pozostałe postacie spożywają specjalne formy życia, które powstrzymują negatywny efekt deszczu.

Nie wiemy na ile są powiązane fabularnie ze sobą niewidzialne istoty i deszcz. Prawdopodobnie ważnym elementem fabuły i mechaniki gry mają być tak zwane Bridge Babies, niemowlaki umieszczone w specjalnych pojemnikach. W materiale od twórców widzimy, jak Sam z przytwierdzoną do kombinezonu kapsułą z dzieckiem walczy w samym środku konfliktu wojennego, kojarzącego się z okresem I wojny światowej.

W rolę Sama Bridgesa wciela się amerykański aktor Norman Reedus, znany z serialu „The Walking Dead” (pol. Żywe trupy). W trailerze gry pojawiły się także imiona innych postaci z gry. W roli Cliffa zobaczymy duńskiego aktora Madsa Mikkelsena, przeciwnika Bonda z „Casino Royale”. Choć wydawać by się mogło, że Mikkelsen gra głównego antagonistę, aktor zdementował te informacje w trakcie Saudi Arabia Comic Con.

Léa Seydoux wciela się w Fragile, przypuszczalnie sojuszniczkę Sama

Léa Seydoux („Życie Adeli”) wciela się w Fragile, Mamę gra Margaret Qualley („Notatnik śmierci”), a za Amelie odpowiada Lindsay Wagner („Nocny jastrząb”). Możliwe, że postać grana przez Seydoux pomaga Samowi, choć ma inny zestaw umiejętności niż główny bohater.

Kolejnymi postaciami są: Die-Hardman, w którego wciela się Tommie Earl Jenkins (aktor głosowy w m.in. Fallout 76 i Pillars of Eternity II: Deadfire) oraz Higgs, grany przez Troya Bakera (aktor głosowy w Batman: Arkham City czy Final Fantasy XIII).

Gościnnie w grze pojawi się znany meksykański reżyser, Guillermo del Toro („Kształt wody”), który zagra Deadmana. Specjalne wystąpienie zaliczy również duński reżyser Nicolas Winding Refn („Drive”), który wcieli się w rolę Heartmana.


Rozgrywka

Death Stranding to gra akcji z otwartym światem, która zgodnie z zapowiedziami twórców, odświeży formułę gier typu open world. Głównym motywem produkcji jest połączenie, które ma wpłynąć również na charakter rozgrywki. Wiadomo, że tytuł ma zaoferować asynchroniczne funkcje sieciowe, pozwalające na udostępnianie innym użytkownikom zapasów i kryjówek. W grze może pojawić się także funkcja podążania śladami innych graczy.

W grze sterujemy głównym bohaterem z perspektywy trzeciej osoby, który swobodnie eksploruje świat zarówno pieszo, jak i przy pomocy środków transportu takich jak motocykle. Wiadomo, że do celu nie musi prowadzić jedna ścieżka - gdy będzie zablokowana, będziemy zmuszeni do odnalezienia innej drogi. Pomogą w tym takie udogodnienia jak przenośna drabina czy lina wspinaczkowa.

Za pomocą menu kołowego wybierzemy między innymi drabinę

Unikanie wrogo nastawionych, niewidzialnych istot w Death Stranding będzie zapewne łączyć w sobie elementy skradanki, jak i akcji. Wiadomo jednak, że działania po cichu nie będą stanowić istotnego elementu rozgrywki. W jednym z materiałów widać było starcie bohatera z bestią, być może będącą jednym z bossów w grze.

Nie zabraknie również starć z ludźmi. W trailerze widać, jak Sam próbuje uciec, a następnie wdaje się w walkę wręcz. Protagonista dobrze radzi sobie w bezpośrednim starciu, zadając wrogowi także cios przy pomocy walizki. Strącone przez nieprzyjaciół elementy wyposażenia bohater musi zabrać z powrotem.

Kolejną przeszkodą w eksploracji będzie otoczenie - przykładowo Sama może porwać nurt rzeki. Zachowanie równowagi i swobodę eksploracji utrudni noszony przez bohatera ładunek. Choć w materiałach od twórców widzimy broń palną, grę będzie można ukończyć bez jej użycia. Eliminacja wrogów i przemoc nie jest jest głównym założeniem produkcji.

Starcia z tajemniczymi istotami z pewnością będą wyzwaniem

Hideo Kojima chce wprowadzić nieco inny model rozgrywki, w którym śmierć bohatera nie jest końcem gry. Twórca komentuje ten zabieg stwierdzeniem, że „w tym momencie nie jesteśmy ani żywi, ani martwi.”

Po śmierci bohatera mamy obserwować jego ciało z perspektywy pierwszej osoby w specjalnym wymiarze, w którym Bridges musi się znaleźć furtkę do świata żywych. Bohater następnie wróci z powrotem do gry, odnajdując każdy ślad, który wcześniej pozostawił po sobie.

W grze ma pojawić się również sekwencja, w której tracimy kontrolę nad bohaterem. Mamy wtedy sterować kamerą, a w międzyczasie Sam może puścić do nas oko, burząc w ten sposób tak zwaną czwartą ścianę.

Zobacz także