Nieoficjalna konfiguracja sprzętowa nowego Xboksa
Durango bez tajemnic.
Serwis vgleaks opublikował materiał, w którym ujawnia pełną specyfikację techniczną nowej konsoli Microsoftu. I choć brak oficjalnego potwierdzenia, opublikowane informacje zgadzają się z doniesieniami z innych źródeł i krążącymi od jakiegoś czasu plotkami.
Co wiemy na pewno: w Durango (nazwa robocza następcy Xbox 360) znajdziemy 8-rdzeniowy procesor AMD z taktowaniem na poziomie 1,6 GHz, czyli identyczny do tego w zapowiadanym modelu PlayStation. Chipy bazują na nowej technologii AMD - Jaguar - stworzonej pierwotnie z myślą o słabszych laptopach i tabletach. Standardowe procesory tego typu mają cztery rdzenie, więc na potrzeby konsol zostały rozbudowane.
Procesor pracuje w parze z 8GB pamięci RAM DDR3. Do tego Durango może pochwalić się 32 MB ESRAM - szybką pamięcią, współpracującą bezpośrednio z kartą graficzną. Oba podzespoły działają równolegle, co przekłada się na przepustowość rzędu 170GB/s. Co ciekawe, ESRAM w Durango, w odróżnieniu od poprzedniego modelu konsoli, jest podłączony do mostka północnego, gdzie zbiegają się dane z wszystkich ważniejszych komponentów płyty głównej. Pozwala to twierdzić, że również inne systemy będą miały dostęp do tej szybkiej pamięci.
Opublikowane informacje potwierdzają wcześniejsze doniesienia o mocy kart graficznych w nowych konsolach. PlayStation Orbis w tym aspekcie prezentuje się dużo lepiej. Według źródeł Eurogamera, maszyna Sony będzie dysponować 18 rdzeniami GCN (Graphics Core Next), w porównaniu do 12 w konsoli Microsoftu. Bezpośrednio przekłada się to na szybkość działania: PS4 wykona 1,84 trylionów operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę, a nowy Xbox „tylko” 1,23 trylionów operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę.
Durango będzie wyposażone w trzy akceleratory. Pierwszy odpowiada za dźwięk, w tym za mikrofony Kinecta i korektę echa. Drugi, znacznie ciekawszy, pomoże w kodowaniu wideo. Konsola Microsoftu będzie prawdopodobnie wyposażona w wejście HDMI, co pozwoli na zgrywanie obrazu w wysokiej rozdzielczości z kamer, czy też nagrywanie filmów z telewizji. Ostatni akcelerator, nazwany „Silnikami Przenoszenia Danych” jest dużo bardziej tajemniczy. Jego funkcja nie jest znana, prawdopodobnie chodzi o wspomaganie kopiowania plików i kompresję danych, co pozwoli odciążyć precesor.
Co jeszcze publikuje serwis vgleaks? Wszystko wskazuje na to, że Kinect otrzyma dedykowane wejście. Taki zabieg sugeruje, że czujnik ruchu pozostanie osobnym urządzeniem i nie będzie na stałe wbudowany w konsolę. Porty USB zostały podniesione do standardu 3.0, a bazowa wersja konsoli zostanie wyposażona w duży dysk twardy (nawet 500GB). Napęd optyczny stanowi Blu-Ray. Za sieć odpowiadają porty Ethernet i WiFi (także WiFi Direct).
Opublikowane powyżej informacje zdają się być prawdziwe - jedyne zastrzeżenie budzi ich aktualność. Według źródła, dane pochodzą sprzed 9 miesięcy. W tak krótkim czasie trudno dokonać znaczących przeróbek, co wskazuje, że mamy do czynienia z ostateczną konfiguracją nowej konsoli Microsoftu.