Diablo 2 - klasa: Czarodziejka, buildy
Warianty zbudowane wokół zdolności zimna i błyskawic.
Czarodziejka to jedna z siedmiu klas postaci w Diablo 2: Resurrected. Posługuje się magią ognia, błyskawic i zimna, przez co rozgrywka nią skupia się na walce na dystansie za pomocą zaklęć. Poniżej przedstawiamy przykładowy sposób rozwoju tej klasy.
Na tej stronie:
- Czarodziejka - build magii zimna
- Czarodziejka - build błyskawicy i tarczy energetycznej
- Czarodziejka - build ogień i zimno, Meteor i Zamarznięta kula
- Porady dla klasy Czarodziejka
Czarodziejka - build magii zimna
Czarodziejka nastawiona na magię zimna to jeden z najpopularniejszych wyborów dotyczących tej klasy. Pozwala sprawnie radzić sobie z pojedynczymi wrogami jak i ich grupami, ułatwia także walki ze względu na spowalnianie nakładane przez zaklęcia tego żywiołu.
Atrybuty
W przypadku tego konkretnego buildu, rozłóż atrybuty w następujący sposób:
- Siła - ten build wymaga 156 punktów siły, z tego też powodu rozwiń ten atrybut do takiej wartości;
- Zręczność - nie jest potrzebny, możesz więc zostawić standardową wartość;
- Żywotność - większość pozostałych punktów umieść właśnie w ten atrybut, dzięki czemu zwiększysz ilość punktów zdrowia postaci;
- Energia - nie inwestuj tutaj żadnego punktu, chyba, że chcesz korzystać z tarczy energetycznej.
Umiejętności
Z drzewka Mrozu rozwiń następujące zdolności:
- Zbroja mrozu - 1 punkt. Jest wymagana, by odblokować Lodowatą zbroję;
- Lodowata zbroja - 1 punkt. Wraz z premiami z przedmiotów zapewni solidne wzmocnienie do obrony postaci, zamrozi także atakujących cię wrogów;
- Lodowy pocisk - 20 punktów. Umiejętność ta tworzy synergię z Zamarzniętą kulą, zwiększając obrażenia o 2% na każdy poziom;
- Lodowe uderzenie - 1 punkt. Wymagana do Zamarzniętej kuli;
- Nova mrozu - 1 punkt;
- Lodowcowy grot - 1 punkt;
- Zamieć - 1 punkt;
- Zamarznięta kula - 20 punktów. Jest to twoja główna umiejętność do zadawania obrażeń;
- Mistrzostwo we władaniu zimnem - 20 punktów. Zdolność ta zmniejsza odporność wrogów na zimno, zwiększając twoje obrażenia;
Przełącz się na drzewko Błyskawice i zainwestuj punkty w te umiejętności:
- Telekineza - 1 punkt, wymagana do zdolności Teleport;
- Teleport - 1 punkt. Umiejętność ta pozwoli ci sprawnie teleportować się po polu bitwy;
- Pole statyczne - 1 punkt. Zdolność ta pozwoli ci radzić sobie z wrogami niewrażliwymi na zimno (o czym za moment);
- Tarcza energetyczna - 1 punkt. Tarcza pozwoli ci przenieść część obrażeń ze zdrowia na manę;
W drzewku umiejętności Ogień znajdziesz jedną umiejętność, którą musisz rozwinąć, Ciepło. Umieść tutaj przynajmniej 1 punkt, ale każdy dodatkowy pozwoli ci zwiększyć regenerację many.
Powyższa rozpiska zakłada wydanie 71 punktów umiejętności. W Diablo 2 możesz ich zdobyć łącznie 110 (98 za poziomy i 12 z zadań na wszystkich trzech poziomach trudności), możesz więc zdobyć potencjalnie jeszcze 39.
Pozostałe punkty możesz wydać wedle uznania. Dobrym wyborem jest Tarcza energetyczna - każdy kolejny punkt zwiększy ilość absorbowanych obrażeń. Możesz też rozwinąć w pełni Ciepło, by zwiększyć regenerację many.
Ekwipunek
Wyposażenie postaci będziesz zbierał przez całą rozgrywkę, postaraj się jednak pozyskać następujące przedmioty:
- Broń - unikalna kula Okulus. Zwiększa o 3 poziom umiejętności, odporności postaci, żywotność, energię i zapewnia dodatkową manę za zabicia. Dodatkowo o 50% podnosi szansę na zdobycie magicznego przedmiotu;
- Tarcza - stwórz w niej słowo runiczne Duch. Zapewni kolejną premię do poziomów umiejętności, przyspieszy rzucanie zaklęć i poprawi odporności na żywioły, a także zaoferuje 8% absorpcję magii;
- Zbroja - umieść tutaj słowo runiczne Okowy Grozy. Kolejne +2 do umiejętności, olbrzymia premia do odporności na żywioły i zwiększenie szansy na znalezienie magicznych przedmiotów;
- Hełm - unikalny Woal Skrzydeł Nocy. +2 do umiejętności, +15% do obrażeń umiejętności zimna;
- Pas - Piękne odzienie Tal Rashy. Zwiększy manę, szansę na zdobycie magicznych przedmiotów i sprawi, że 1/3 obrażeń przeniesiona zostanie na manę;
- Pierścienie - Kamień Jordana i Obrączka Bul-Kathosa. Zapewnią łącznie +2 do umiejętności i premie do many i punktów zdrowia;
- Amulet - Orzeczenie Tal Rashy. +2 do umiejętności, premia do życia i many;
- Rękawice - Pięść maga. Oferuje premie do szybkości rzucania zaklęć;
- Buty - Podróżnik. Zwiększą szybkość chodzenia/biegania i szansę na znalezienie magicznych przedmiotów, mają także wysoką obronę.
Jeśli chodzi o talizmany, to poszukaj takich zwiększających odporności i/lub obrażenia od umiejętności zimna. Z unikalnych wariantów to wartymi uwagi są oczywiście Annihilus i Pochodnia Wielkiego Ognia - oba jednak zdobędziesz na bardzo wysokim poziomie.
Najemnik
W przypadku najemnika zainwestuj w pomocnika z drugiego aktu. Wyposaż go w broń ze słowem runicznym Olśnienie, by zapewnić sobie aurę regeneracji many (Medytacja). W przypadku pancerza umieść wewnątrz słowo runiczne Hart, które oferuje gigantyczną premię do obrony. Reszta przedmiotów jest mniej ważna.
Porady
W trakcie rozgrywki tak zbudowaną postacią pamiętaj o kilku rzeczach:
- Zadawaj obrażenia przy pomocy Zamarzniętej kuli. Najlepiej sprawdzi się ze średniego dystansu - wtedy też jest szansa, że większość sopli trafi w jednego wroga;
- Rań wrogów niewrażliwych na zimno za pomocą Pola Statycznego. Każde użycie zmniejszy ich zdrowie - a z resztą poradzi sobie najemnik;
- Unikaj bezpośredniej walki. Postać ta nastawiona jest na zadawanie obrażeń. Staraj się nie dopuścić do siebie wrogów i używaj teleportacji do unikania konfrontacji.
- Zwiększ manę postaci jeśli chcesz korzystać z Tarczy Energetycznej. Każdy dodatkowy punkt zwiększy szansę na przeżycie.
Czarodziejka - build błyskawicy i tarczy energetycznej
Drugi sugerowany przez nas build to Czarodziejka korzystająca z tarczy energetycznej i magii błyskawic. Przy odpowiednim rozplanowaniu jest stosunkowo wytrzymała na ataki wrogów i ma potencjał zadawać najwyższe obrażenia z gry
Atrybuty
Dla tego buildu atrybuty wyglądają podobnie jak do poprzedniego, z jedną zasadniczą różnicą:
- Siła 156 siły, wymagane do korzystania z tarczy Monarcha (z 4 gniazdami);
- Zręczność - możesz kompletnie zignorować;
- Żywotność - rozwiń do poziomu 60-70, by zapewnić sobie odrobinę punktów zdrowia na wypadek walki z wrogami, którzy wysysają manę;
- Energia - zainwestuj tutaj wszystkie pozostałe punkty by zwiększyć manę i tym samym skuteczność tarczy energetycznej.
Umiejętności
Z drzewka Błyskawice rozwiń następujące zdolności:
- Wiązka błyskawic - 9 punktów;
- Pole statyczne - 1 punkt;
- Telekineza - 1 punkt;
- Nova - 20 punktów. To twoja zdolność do walki z dużymi grupami słabych wrogów, tworzy synergię z innymi użytecznymi zdolnościami;
- Błyskawice - 20 punktów. Główna zdolność, którą będziesz zadawał największe obrażenia;
- Seryjne błyskawice - 15 punktów. Przydatna do walki z kilkoma silniejszymi wrogami, z którymi Nova sobie nie poradzi;
- Teleport - 1 punkt;
- Tarcza energetyczna - 10 punktów. To twoja zdolność do przetrwania, która przeniesie obrażenia ze zdrowia na manę;
- Mistrzostwo we władaniu błyskawicami - 20 punktów. Każdy punkt zwiększy obrażenia zadawane przy pomocy magii błyskawic.
Z drzewka Ogień odblokuj umiejętność Ciepło, inwestując w nią tylko 1 punkt. Podobnie, z drzewka Zimno zainwestuj 1 punkt w zdolność Zbroja mrozu. Ciepło zwiększy regenerację many, Zbroja mrozu z kolei zapewni spory wzrost obrony postaci.
Uwaga - powyższa rozpiska zakłada wydanie 99 punktów umiejętności. W Diablo 2 możesz ich zdobyć łącznie 110 (98 za poziomy i 12 z zadań na wszystkich trzech poziomach trudności). Gdy zdobędziesz dodatkowe (powyżej wspomnianych 99), umieść je w umiejętności Wiązka błyskawic by wzmocnić obrażenia.
Ekwipunek
Jeśli chodzi o wyposażenie dla tego buildu, nie różni się on bardzo znacząco od poprzedniego:
- Broń - unikalna kula Wigor Oschuty. Zapewnia 3 punkty do umiejętności Czarodziejki, 40% szybsze rzucanie czarów i 10-20% zwiększone obrażenia od magii błyskawic. Najlepszy wariant broni dla tego buildu;
- Tarcza - słowo runiczne Duch. Premia do poziomów umiejętności, szybsze rzucanie zaklęć i wzrost odporności na żywioły, a także 8% absorpcja magii;
- Zbroja - słowo runiczne Okowy Grozy. +2 do umiejętności, olbrzymia premia do odporności na żywioły oraz zwiększenie szansy na znalezienie magicznych przedmiotów;
- Hełm - unikalny diadem Oko Gryfa. +1 do umiejętności, +15-20% do obrażeń umiejętności błyskawic, -15-20% odporności wroga na błyskawice i 25% szybsze rzucanie zaklęć;
- Pas - Piękne odzienie Tal Rashy. Kluczowe jest tutaj przeniesienie 37% obrażeń z życia na manę, co świetnie współgra z Tarczą energetyczną;
- Pierścienie - Kamień Jordana i Obrączka Bul-Kathosa. Łącznie +2 do umiejętności oraz premie do many i punktów zdrowia;
- Amulet - Orzeczenie Tal Rashy. +2 do umiejętności, premia do życia i many;
- Rękawice - Pięść maga. Wzrost szybkości rzucania zaklęć;
- Buty - Podróżnik. Wysoka obrona, premia do szybkości chodzenia/biegania i premia do znalezienia przedmiotów.
W przypadku talizmanów, to trzymaj się tego, co opisaliśmy w poprzednim buildzie. Oprócz oczywistych Annihilusa i Pochodni Wielkiego Ognia zadbaj o warianty poprawiające odporność postaci na żywioły i obrażenia od błyskawic.
Najemnik
W przypadku najemnika bezsprzecznie zainwestuj w takiego z drugiego aktu. Co więcej, koniecznie wyposaż go w broń ze słowem runicznym Olśnienie. Zapewni ona aurę Medytacja, która zwiększy regenerację many - kluczową dla twojego buildu (i utrzymania Tarczy energetycznej).
W przypadku pancerza umieść wewnątrz słowo runiczne Hart, które oferuje gigantyczną premię do obrony. Reszta przedmiotów jest mniej ważna.
Porady
Na koniec kilka słów odnośnie rozgrywki:
- Skup się na zadawaniu obrażeń przy pomocy Błyskawicy. Zdolność ta zadaje potencjalnie najwyższe obrażenia z gry. Nie przejmuj się olbrzymim rozrzutem pomiędzy minimalnymi i maksymalnymi obrażeniami zdolności;
- Cały czas utrzymuj Tarczę energetyczną. Jest ona kluczowa dla twojego przeżycia;
- Unikaj bezpośrednich konfrontacji. Tarcza energetyczna pochłonie sporo obrażeń, jednak w dalszym ciągu wrogowie mogą się przez nią szybko przebić, jeśli nie będziesz uważny. Trzymaj dystans za pomocą zaklęcia Teleport;
- Uważaj na wrogów wysysających manę. Na każdy punkt obrażeń do zdrowia, który zadają, utracisz także 4 punkty many. Mogą oni błyskawicznie pozbawić cię many - a co za tym idzie twojej jedynej osłony;
- Rań wrogów niewrażliwych na błyskawice za pomocą Pola Statycznego. Każde użycie zmniejszy ich zdrowie - a osłabionego wroga z łatwością dobije najemnik.
Czarodziejka - build ogień i zimno, Meteor i Zamarznięta kula
Czarodziejka łącząca zaklęcia ognia i zimna. Build ten nie pozwala na tak dużą specjalizację jak dwa poprzednie, jednak umożliwia bezproblemową walkę ze wszystkimi typami wrogów. Jeśli trafisz na kogoś z niewrażliwością na dany żywioł, poradzisz sobie z nim za pomocą drugiego.
Atrybuty
W przypadku tego konkretnego buildu, rozłóż atrybuty w następujący sposób:
- Siła - 156 punktów by ubrać tarczę Monarcha;
- Zręczność - jeśli nie chcesz polegać na bloku, nie inwestuj tutaj żadnego punktu;
- Żywotność - większość pozostałych punktów;
- Energia - zero punktów. Jeśli chcesz korzystać z tarczy energetycznej, dodaj tutaj punkty - ale w tym buildzie nie będzie ona tak skuteczna.
Umiejętności
Z drzewka Ogień rozwiń następujące zdolności:
- Ciepło - 1 punkt;
- Ognisty pocisk - 1 punkt. Tworzy synergię z kolejnymi zdolnościami, możesz potem umieścić tutaj wolne punkty;
- Inferno - 1 punkt;
- Ognista kula - 20 punktów. Obok Meteoru będzie to twoja główna umiejętność ognia;
- Pożoga - 1 punkt;
- Ściana ognia - 1 punkt;
- Meteor - 20 punktów. Druga ofensywna zdolność ognia, z której będziesz korzystał;
- Mistrzostwo we władaniu ogniem - 1 punkt.
Przejdź teraz do zakładki Zimno i rozwiń te zdolności:
- Lodowy pocisk - 1 punkt. Tworzy synergię z Zamarzniętą kulą, ale dodaje +2% obrażeń na poziom;
- Zbroja mrozu - 1 punkt;
- Nova mrozu - 1 punkt;
- Lodowe uderzenie - 1 punkt;
- Lodowata zbroja - 1 punkt. Będzie to twoja zdolność defensywna, która zwiększy obronę postaci;
- Lodowcowy grot - 1 punkt;
- Zamieć - 1 punkt;
- Zamarznięta kula - 20 punktów. Twoja jedyna zdolność zimna, z której będziesz korzystał w walce;
- Mistrzostwo we władaniu zimnem - 20 punktów. Każdy kolejny zmniejszy odporność wrogów na zimno, co pozwoli ci walczyć z większością przeciwników.
Teraz przejdź do zakładki Błyskawice i wydaj jeden punkt w Telekinezę, a następnie odblokuj Teleport. W przypadku tej drugiej wystarczy pojedynczy punkt. Jeśli chcesz korzystać z Tarczy energetycznej, musisz zainwestować jeszcze po punkcie w Wiązki błyskawic, Błyskawicę i Seryjne błyskawice.
Powyższe umiejętności kosztować będą cię 95 punktów (jeśli nie zdecydujesz się korzystać z Tarczy energetycznej). W grze możesz zdobyć łącznie 110 (98 za poziomy i 12 za zadania), więc do wydania będziesz miał jeszcze ich 15.
Masz tutaj dwie możliwości:
- Możesz zainwestować w Ognisty pocisk i Mistrzostwo we władaniu ogniem bądź Lodowy pocisk. Pierwsze dwie poprawią skuteczność zaklęć ognia, ostatnia z kolei obrażenia zadawane przez Zamarzniętą kulę.
- Możesz wydać je na odblokowanie i rozwój Tarczy energetycznej. Korzystaj jednak z tego tylko wtedy, gdy twoja postać posiada znacznie więcej many niż punktów zdrowia.
Ekwipunek
Masz tutaj dwa wyjścia. Pierwszym jest wykorzystanie przedmiotów z poprzedniego buildu:
- Broń - unikalna kula Okulus. +3 poziomy umiejętności, odporności postaci, żywotność, energia i dodatkowa mana za zabicia;
- Tarcza - ze słowem runicznym Duch. Kolejna premia do umiejętności, przyspieszenie rzucania zaklęć, poprawa odporności i 8% absorbcja magii;
- Zbroja - ze słowem runicznym Okowy Grozy. Kolejne +2 do umiejętności, olbrzymia premia do odporności na żywioły i zwiększenie szansy na znalezienie magicznych przedmiotów;
- Hełm - unikalny Woal Skrzydeł Nocy. +2 do umiejętności, +15% do obrażeń umiejętności zimna;
- Pas - Piękne odzienie Tal Rashy. Premia do many, zdobycia magicznych przedmiotów i przeniesienie 1/3 obrażeń na manę;
- Pierścienie - Kamień Jordana i Obrączka Bul-Kathosa. Łącznie +2 do umiejętności i premie do many i punktów zdrowia;
- Rękawice - Pięść maga. Premia do szybkości rzucania zaklęć;
- Buty - Podróżnik. Zwiększona szybkość chodzenia/biegania, szansę na znalezienie magicznych przedmiotów i wysoka obrona.
Drugim rozwiązaniem jest pełny zestaw Tal Rashy, Łachmany Tal Rashy. Niełatwo go zdobyć, ale zapewni on mnóstwo użytecznych premii - zwiększenie poziomów umiejętności, many, odporności czy znajdowania magicznych przedmiotów.
W zestawie tym najważniejsza jest jednak premia z broni (jeśli będziesz wyposażony w cały zestaw). Zmniejsza ona odporności wrogów na ogień i błyskawice o 15% i zwiększa otrzymywane przez nich obrażenia od zimna o 15%.
W przypadku talizmanów postaraj się o takie zwiększające manę i życie, a także odporności na żywioły i zadawane przez ogień i zimno obrażenia.
Najemnik
Tutaj kluczowy jest najemnik z drugiego aktu (najlepiej z poziomu piekło). Musi on być wyposażony w broń ze słowem runicznym Olśnienie. Zapewnia on aurę Medytacja, która kilkukrotnie zwiększy szybkość regeneracji many - a tej będziesz tutaj używał mnóstwo.
Jeśli chodzi o pancerz, umieść wewnątrz słowo runiczne Hart, które oferuje gigantyczną premię do obrony. Pozostałe przedmioty możesz dobrać wedle uznania, nie są aż tak ważne.
Porady
Na koniec kilka porad dotyczących tego buildu:
- Kombinacja Zamarznięta kula + Ognista kula sprawdza się znakomicie w walce z większością wrogów;
- Jeśli dasz radę utrzymać wroga w miejscu, wykorzystaj Meteor by zadać mu olbrzymie obrażenia. W przeciwnym wypadku lepiej sprawdzi się Kula ognia;
- Unikaj bezpośrednich konfrontacji. Build ten skupia się na zadawaniu obrażeń, jednak nie pozwoli twojej postaci na przyjęcie więcej niż kilku ciosów;
- Możesz pominąć synergię Zamarzniętej kuli - Lodowy pocisk. Zainwestuj tutaj jeden punkt - kolejne zwiększą obrażenia o jedynie 2%, lepiej wydać je na coś innego.
Porady dla klasy Czarodziejka
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z Czarodziejką, mamy dla ciebie garść porad, które ułatwią rozgrywkę:
- Jak tylko zdobędziesz runy Tir i Ral, stwórz dzięki nim słowo runiczne Liść. Umieść je w niemagicznej lasce z dokładnie dwoma gniazdami (najlepiej takiej, która oferuje premie do umiejętności Ciepło);
- Dzięki temu zyskasz potężną laskę dającą +3 do umiejętności ognia, a także +3 do Inferno, +3 do Ciepło i +3 do Ognisty pocisk i 2 punkty many za zabicie (a także premię do obrony i odpronosci na zimno). Laska ta posłuży ci aż do poziomu trudności piekło;
- Podobnie zrób w przypadku pancerza. Znajdź zbroję z 2 gniazdami i umieść w niej runy Tal i Eth. Stworzysz tym samym słowo runiczne Skradanie, które zwiększy szybkość ruchu i rzucania zaklęć, a także regeneracji many;
- Nie bój się zainwestować kilkudziesięciu punktów w Energię. Poprawi to twój zasób many, ułatwiając rzucanie zaklęć. Potem możesz po prostu zresetować atrybuty i przydzielić je na nowo.
Poprzednio: Diablo 2 - doświadczenie: jak szybko zwiększyć i awansować
Spis treści: Diablo 2 - Poradnik, Solucja