Diablo 4 - kompendium fana: premiera, gameplay, fabuła i klasy
Wszystko, co warto wiedzieć, w jednym miejscu.
Diablo 4 zostało oficjalnie zapowiedziane podczas Blizzconu w 2019 roku. Do dziś nie podano konkretnej daty premiery, jednak dzięki publikowanym mniej więcej co kwartał dziennikom deweloperskim, wiemy całkiem sporo na temat gry.
Twórcy postanowili powrócić do mroczniejszej stylistyki, znanej z pierwszych dwóch odsłon cyklu, jednocześnie zachowując pewne podobieństwo do Diablo 3. Dzięki temu gracze poczują się jak w domu, bez względu na to, w którą część grali wcześniej.
Życzymy miłej lektury!
Podstawowa metryczka:
- Premiera: 6 czerwca 2023
- Platforma: PC, PS5, Xbox Series X/S oraz PS4 i Xbox One
- Wersja językowa: polska
- Producent: Blizzard Entertainment
- Wydawca: Activision Blizzard
W naszym kompendium - skocz do sekcji:
Data premiery i platformy docelowe
Diablo 4 ukaże się 6 czerwca 2023 roku. Gra trafi na PC oraz konsole PS4, PS5, Xbox One oraz Xbox Series X/S. Po raz pierwszy w historii serii Diablo 4 zaoferuje rozgrywkę międzyplatformową pomiędzy komputerami PC oraz konsolami. Zapowiedziano także lokalny tryb współpracy na jednym ekranie.
Obecnie można składać zamówienia przedpremierowe na jedną z trzech edycji gry - Edycję Standardową (349 zł), Digital Deluxe Edition (409 zł) oraz Ultimate Edition (459 zł). Wszystkie edycje zapewniają dostęp do otwartej bety, która ma odbyć się przed premierą. Kupując droższe wydania, otrzymamy także wcześniejszy dostęp do gry.
Fabuła i świat
Akcja Diablo 4 osadzona jest po wydarzeniach przedstawionych w części trzeciej. Choć pozostaniemy w znanym świecie Sanktuarium, tym razem odwiedzimy nigdy wcześniej nieprezentowane regiony znajdujące się na wschodnim kontynencie. Największą zmianą w stosunku do poprzednich odsłon jest to, że Diablo 4 będzie grą z otwartym światem, a wszystkie regiony są ze sobą połączone i nie są odrębnymi lokacjami.
- Świat Diablo 4 będzie współdzielony, co oznacza, że na swojej drodze napotkamy innych graczy, bez konieczności zapraszania ich do grupy. Rozgrywka w pojedynkę w trybie offline nie będzie możliwa, jednak twórcy zapewniają, że innych graczy nie będziemy spotykać zbyt często, jeśli nie będziemy tego chcieli.
- Mimo otwartego świata, w grze znajdą się również tradycyjne lochy i grobowce. Będzie ich co najmniej 150, a każda tego typu lokacja ma być ręcznie stworzona przez artystów i programistów. Większość lokacji ma zawierać jakiś unikalny element – od motywu przewodniego, przez zagadki, na bossach kończąc.
- Fabuła Diablo 4 skoncentrowana będzie na powrocie Lilith - córki Mefista, Pana Nienawiści. Lilith jest bardzo ważną postacią w historii Sanktuarium. Jako dawna kochanka archanioła Inariusa, stała się matką nefalemów - pół-aniołów, pół-demonów; przodków ludzi.
Wraz z Inariusem wykradła ona Kamień Świata z Fortecy Pandemonium i stworzyła przy jego pomocy nowy świat, Sanktuarium, gdzie mogła znaleźć wytchnienie od Wiecznego Konfliktu (wojny między aniołami a demonami) wraz z ukochanym i nefalemami. Ostatecznie zdradziła jednak Inariusa, mordując jego wyznawców, za co została przez niego wygnana do Pustki.
Diablo 4 przedstawi najprawdopodobniej powrót Jedynej Matki do Sanktuarium po tysiącach lat wygnania. Pierwsza zapowiedź gry przybliżała ceremonię jej przywołania.
Podczas eksploracji świata oczyścimy z potworów i demonów różne miejsca, które następnie będą mogli zasiedlić ludzie, dając nam dostęp do nowych handlarzy - miasteczka czy obozy. Dzięki temu odblokujemy nowe punkty handlowe czy zadania poboczne.
Ukończenie głównej kampanii fabularnej powinno zająć od 35 do 45 godzin, jak ujawnił reżyser gry Joe Shely.
Rozgrywka, gameplay
Blizzard nie zamierza wymyślać koła na nowo. Rozgrywka w Diablo 4 stanowić będzie mariaż części drugiej i trzeciej z domieszką kilku nowości. To nadal klasyczny hack and slash, w którym pokonywać będziemy tysiące potworów, by zdobywać coraz lepszy ekwipunek i zdolności.
Akcja ukazana będzie w rzucie izometrycznym, czyli w widoku z góry. Pewnych usprawnień doczeka się system poruszania. Przede wszystkim postacie graczy zyskają możliwość przemieszczania się w pionie i pokonywania różnych przeszkód terenowych, choć tylko w wyznaczonych miejscach. Pojawi się też możliwość jazdy na grzbiecie konia lub innego wierzchowca.
Twórcy chcą zadbać o nagrody - przedmioty, które znajdujemy, zawsze mają być interesujące. Blizzard chce ograniczyć liczbę nieprzydatnych skarbów, które często znajdujemy w innych grach tego typu. Zmniejszona zostanie liczba statystyk, choć pojawią się też nowe.
Deweloperzy zapowiedzieli też, że wersja gry na PC będzie wspierać sterowanie padem.
Klasy postaci
W Diablo 4 znajdzie się pięć klas do wyboru. Będą to:
- Barbarzyńca – nastawiony na walkę w zwarciu i dysponujący wielką siłą wojownik. Specjalną mechaniką tej klasy jest system Arsenału, który pozwala nosić dwa różne zestawy broni i zmieniać je błyskawicznie, zależnie od sytuacji;
- Czarodziejka – władająca mocą żywiołów ognia, zimna i błyskawic. Mniejszą pulę zdrowia rekompensuje niebywałym potencjałem zadawania obrażeń. Świetnie sprawdzi się na średnim i większym dystansie;
- Druid – umiejący przybierać postać wilkołaka i niedźwiedziołaka, co tym razem odbywać się będzie płynnie w trakcie ataków. Druidzi władają też mocą ziemi i burzy, dzięki czemu stanowią zbalansowaną klasę, która sprawdzi się zarówno w zwarciu, jak i w walce na dystans;
- Łotrzyca – specjalizująca się w walce na dystans przy pomocy łuku, zastawianiu pułapek oraz atakach z ukrycia. Jest to niezwykle mobilna klasa oferująca kilka różnorodnych stylów gry. Łotrzyca w Diablo 4 stanowi niejako połączenie łowców demonów, amazonek i zabójczyń znanych z poprzednich części;
- Nekromanta – specjalizujący się w przyzywaniu nieumarłych. Grając tą klasą, będziemy mieli do wyboru kilka stylów rozgrywki – od walki w zwarciu, przez rzucanie klątw i prowadzenie armii nieumarłych, aż po precyzyjne ataki z dystansu. Nekromanci w Diablo 4 mogą też korzystać z tarczy i mieczy oraz otrzymali nowy zestaw zdolności opartych na mocy cienia, dzięki czemu mogą stanowić mroczną alternatywę dla rycerzy.
W Diablo 4 zabraknie klasycznej klasy rycerskiej takiej jak Wojownik, Paladyn lub Krzyżowiec. Blizzard zapowiedział jednak, że kolejne klasy będą pojawiać się jako dodatki do gry. Możemy przypuszczać, że jedną z pierwszych klas, jakie zostaną dodane po premierze, będzie klasa skupiona na walce przy pomocy miecza i tarczy.
Rozwój postaci, umiejętności, poziomy mistrzowskie
W Diablo 4 maksymalny poziom postaci to 100. Po osiągnięciu nowego poziomu otrzymamy punkty umiejętności, które można wydać na drzewkach talentów. Odblokujemy w ten sposób nowe umiejętności lub wzmacniać te odblokowane wcześniej. Punkty umiejętności można będzie zdobyć także przez czytanie specjalnych ksiąg, jakie znajdziemy w świecie gry.
Po osiągnięciu 50 poziomu zyskamy dostęp do tablicy poziomów mistrzowskich, która jest rozwinięciem poziomów paragonu znanych z Diablo 3. Po osiągnięciu maksymalnego poziomu, zdobyte punkty doświadczenia będą odblokowywać możliwość wykupienia różnorodnych bonusów do statystyk i umiejętności, które wybierzemy ze specjalnej tablicy.
Pola na tablicy dzielą się na:
- Pola zwykłe – dające niewielki, ale znaczący wzrost statystyk;
- Pola magiczne – dające bardziej zróżnicowany zestaw korzyści;
- Pola rzadkie – dające wyraźny przyrost mocy;
- Pola legendarne – dające nową moc legendarną postaci, która je odblokuje;
- Gniazda – puste pola, w których umieścimy znajdowane podczas gry przedmioty zwane Glifami. Dają one różne korzyści w zależności od ilości innych pół aktywowanych wokół nich;
- Bramki lub pola bramek – po odblokowaniu pozwalają one wybrać kolejną tablicę poziomów mistrzowskich.
Dostosowanie postaci, elementy kosmetyczne
Tworząc postać, będzie można wybrać jej płeć oraz – po raz pierwszy w numerowanej odsłonie serii – dostosować jej wygląd zewnętrzny. Dzięki kreatorowi postaci zmienimy m.in. kolor skóry, włosów i oczu, fryzury i zarost, a nawet wybierzemy tatuaże oraz blizny. Według nieoficjalnych przecieków, w kreatorze postaci może zabraknąć suwaków pozwalających na szczegółowe dostosowanie kształtu twarzy. Zamiast tego, mielibyśmy dostać wiele gotowych wzorów do wyboru.
W świecie gry spotkamy innych graczy i wspólnie będziemy mogli zająć się starciami z bossami, którzy będą co jakiś czas pojawiać się w różnych lokacjach - bez związku z żadną misją. Dzięki bogatym opcjom kreowania postaci, będzie można wyróżnić się z tłumu.
W różnych regionach natkniemy się także na strefy PvP, gdzie będzie można powalczyć z obcymi bohaterami. Będziemy tam zbierać specjalne odłamki, za które kupimy przedmioty zmieniające wygląd naszej postaci. Twórcy nie ukrywają, że nie chcą balansować zbyt mocno mocy herosów z myślą o PvP (żeby nie psuć wrażeń z walk z potworami i nie odbierać postaciom odpowiedniej potęgi), więc potyczki między graczami często będą nie do końca sprawiedliwe.
Przedmioty, ekwipunek, łupy
W Diablo 4 przedmioty dzielą się na normalne, magiczne, rzadkie, legendarne/z zestawu, starożytne i mistyczne. Przedmioty legendarne i unikatowe pozostaną rdzeniem rozgrywki, jednak tym razem, większy nacisk zostanie położony na przedmioty legendarne, które w poprzedniej części były znacznie słabsze od przedmiotów z zestawów. Ma to zwiększyć różnorodność stylów rozgrywki i sprawić, by gracze nie czuli się zmuszeni do noszenia konkretnych zestawów klasowych.
- Przedmioty starożytne to jeszcze rzadsze i potężniejsze wersje przedmiotów legendarnych/z zestawów, a nowe przedmioty mityczne maja być tak potężne, że dana postać będzie mogła nosić wyłącznie jeden taki przedmiot na raz. Będą one też wyjątkowo rzadkie.
- Moce legendarne nie będą przywiązane do konkretnego typu przedmiotów, czyli moc, której odpowiednik w Diablo 3 występowałby np. wyłącznie na mieczach jednoręcznych, w Diablo 4 będzie mogła pojawić się na dowolnym innym elemencie ekwipunku, jak amulety, pierścienie czy rękawice.
- Pojawi się też Okultysta, który za odpowiednią opłatą będzie mógł przenieść moc legendarną z dowolnego przedmiotu na inny. Jeśli więc znajdziemy łuk z mocą, którą chcielibyśmy mieć na pancerzu, to dzięki Okultyście będziemy mogli ją przenieść. Taka wydobyta moc zastąpi istniejącą na innym przedmiocie moc legendarną.
W Diablo 4 powracają afiksy z premiami do umiejętności. W miarę inwestowania punktów w umiejętności będą one rosły w siłę, co dodatkowo mogą przyspieszyć odpowiednie przedmioty. Ponadto, jeżeli dany przedmiot będzie wzmacniał zdolność, której nasza postać jeszcze się nie nauczyła, to i tak będzie mogła z niej korzystać.
Ważną zmianą jest też fakt, że w Diablo 4 każdy przedmiot zajmuje tylko jedno miejsce w plecaku. Oznacza to koniec konieczności żmudnego układania ekwipunku.
Sklep i mikropłatności
Diablo 4 będzie grą-usługą, w której znajdziemy sklep z elementami kosmetycznymi. Przedmioty te nie będą miały bezpośredniego ani pośredniego wpływu na rozgrywkę, a jedynie na wygląd postaci. Zapłacimy za nie walutą premium, jednak zakupy są opcjonalne, a mnóstwo ozdób zdobędziemy również podczas zwykłej rozgrywki i bez dodatkowych opłat. Co więcej, przedmiotami kupionymi w sklepie nie można handlować z innymi graczami, co powinno zapobiec wymianie przedmiotów kosmetycznych za prawdziwe pieniądze na potężne przedmioty.
Przed zakupem będzie można też dokładnie przyjrzeć się danemu elementowi wyposażenia na swojej postaci. Twórcy podkreślają, że najładniejsze przedmioty ozdobne nie będą ograniczone wyłącznie do sklepu.
Sezony i karnet sezonowy
Od dnia premiery w grze będą odbywały się sezony, na początku których postępy będą resetowane. Kolejne sezony planowane są co kwartał, a każdy z nich ma wprowadzać nową zawartość, wyzwania na żywo, zmiany w balansie rozgrywki, przedmioty legendarne oraz unikane mechaniki. Udział w sezonach będzie opcjonalny.
Powrócą znane z Diablo 3 postępy sezonowe – w każdym sezonie za ukończenie konkretnych wyzwań gracze otrzymają wyjątkowe nagrody w postaci przedmiotów kosmetycznych. Kończenie celów sezonowych będzie również zwiększać postępy w karnecie sezonowym, dzięki czemu jego posiadacze otrzymają jeszcze więcej nagród.
Karnet sezonowy pojawi się w dwóch wariantach – płatnym i darmowym. Wykonując zadania z karnetu, otrzymamy nagrody, które nie maja wpływu na siłę postaci – mają być to wyłącznie dodatki kosmetyczne. Dostaniemy jednak premię do szybkości zdobywania doświadczenia, co samo w sobie nie powinno wpłynąć na balans rozgrywki, a jedynie przyspieszyć nasze postępy w grze. Mimo to twórcy zdecydowali, że premie będą dostępne dla wszystkich w darmowej wersji karnetu. Wersja płatna zaoferuje dodatkowe przedmioty kosmetyczne. Można też będzie kupować poziomy z nagrodami, ale nie dotyczy to nagród za postępy sezonowe. Niektóre elementy ozdobne będą dostępne wyłącznie w karnecie sezonowym.