Digital Foundry i rozdzielczość 8K w grach na PC
Czy starczą dwa GTX 1080 Ti?
Czy tego chcemy czy nie, technologia wyświetlania obrazu w rozdzielczości 8K debiutuje na rynku i uwzględnia ją nadchodzący standard HDMI 2.1. Jeśli żyjemy w USA i mamy 5 tysięcy dolarów do wydania, Dell oferuje już 32-calowy monitor UP3218K dla miłośników ekstremalnej liczby pikseli. W poniższym artykule zadajemy proste pytanie: czy dwie karty graficzne Asus Strix GTX 1080 Ti w układzie SLI zapewnia komfortową zabawę? Wyniki są całkiem ciekawe i niestabilne - ale także imponujące.
Warto pamiętać że 8K nie jest „podwójnym 4K”, lecz raczej układem czterech takich ekranów w siatce 2 × 2 lub 16 monitorów full HD w układzie 4 × 4, co daje łącznie oszałamiające 7680 × 4320. Aby dodatkowo utrudnić sobie życie, testujemy „pełne” 8K, a więc 8192 × 4320. Urządzenia z taką rozdzielczością natywną nie mamy jednak „pod ręką”, więc korzystamy z dynamicznego DSR od Nvidii, skalując w górę z 4096 × 2160.
Nie byliśmy nastawieni zbyt optymistycznie. Kanał Linus Tech Tips miał problemy z utrzymaniem 30-40 klatek na sekundę na średnich ustawieniach w Crysisie przy użyciu dwóch Titanów X w architekturze Pascal. To logiczne: ta karta potrafi uruchomić gry w 4K60, ale wymaga to modyfikowania opcji graficznych, więc wygenerowanie czterokrotnie wyższej liczby pikseli za pomocą dwóch urządzeń brzmi jak spore wyzwanie. Jednak - jak odkryliśmy - standardowe reguły mają małe znaczenie w 8K, a kluczowa jest liczba generowanych pikseli, więc niektóre ustawienia można nawet podnieść do maksimum.
Crysis 3 dla przykładu utrzymuje 30 klatek na sekundę na bardzo wysokich ustawieniach, po obniżeniu jedynie shaderów i cieniowania. Jeśli ustawimy wszystko na wysokie, skończymy z około 40 FPS. Przepustowość generowania pikseli jest największym problemem: te same ustawienia wysokie przy 7094 × 3741 (3,5 razy 4K) to już 50-60 FPS, a więc mniej więcej poziom 1080 Ti w „zwykłym” 4K.
Okazuje się, że takie 7K wygląda wspaniale także w Battlefield 1. 8K przy ustawieniach ultra to prawdziwie spektakularna prezentacja, ale ze spadkami poniżej 30 klatek na sekundę. Zmniejszenie tylko jednej opcji - efektów postprocessingu - dodaje nagle 20 FPS, podczas gdy mieszanie w innych ustawieniach nie daje żadnych zmian. Ponownie najlepszym rozwiązaniem jest właśnie 7K, gdzie włączymy wymagającą kampanię przy pięknym 60 FPS.
Rise of the Tomb Raider ma problemy z utrzymaniem 60 FPS w 4K na jednym GTX 1080 Ti, ale seria strategicznych posunięć w opcjach graficznych pozwala nam osiągnąć 30-35 FPS w 8K bez znacznego pogorszenia oprawy - osiągamy jednak fizyczne limity pamięci VRAM obecnych kart graficznych. Musieliśmy więc postawić na tekstury na poziomie konsolowym, nie te w 4K. 11 GB pamięci z GTX 1080 Ti to po prostu za mało i wydaje się, że idealne - według dzisiejszych gier - byłoby 16 GB. Tak sugeruje przynajmniej wskaźnik wbudowany w Watch Dogs 2. W tym tytule mieliśmy początkowo pewne sukcesy, lecz modyfikowanie w ustawieniach przełożyło się na liczne błędy i awarie.
Ogólna niestabilność była zresztą normą, czy to w postaci artefaktów graficznych, dziwnych spowolnień czy też nagłych powrotów do pulpitu. Metal Gear Solid 5 działa płynnie w 60 FPS przy natywnym 8K na średnio-wysokich opcjach. Do czasu, gdy przeciwnik otworzy ogień, kiedy to wydajność spada nawet do 10 klatek na sekundę. Są też silniki, które po prostu nie radzą sobie z układem SLI, co daje 20-30 FPS w Just Cause 3 i Call of Duty: Infinite Warfare. Duet kart graficznych nie działa także w połączeniu z temporalnym filtrowaniem Watch Dogs 2.
Główne wnioski? Zagęszczenie pikseli na naszym 58-calowym Panasonicu 4K jest tak wysokie, że trudno w ogóle dostrzec ich strukturę. Trudno nawet wyobrazić sobie, jak sytuacja wygląda na wspomnianym, 32-calowym Dellu. W naszej opinii ekran do 8K powinien być absolutnie ogromny, w stylu wyświetlacza na całą ścianę. Potencjalne zastosowanie w wirtualnej rzeczywistości brzmi bardziej praktycznie.
Do GTX 1080 Ti SLI jeszcze wrócimy, lecz - pisząc krótko - otrzymujemy być może spojrzenie na moc GPU następnej generacji. Pojawiają się jednak kolejnej problemy, związane głównie z przetworzeniem tak ogromnej liczby generowanych danych. Również 16 GB pamięci wydaje się być koniecznością, choć optymizmem napawa fakt, że zbliżamy się do 60 FPS w wymagających tytułach, jak 7K w Crysis 3 i Battlefield 1.